Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh?

vloženo

Před 25 lety, 17. října 1994, se v Mladé Boleslavi rozeběhla sériová výroba modelu Škoda Felicia. Nástupce řady byl prvním modelem Škoda vyvinutým po vstupu koncernu Volkswagen do tradiční české automobilky. Sbíral triumfy na sportovním poli a významně zabodoval u zákazníků: do roku 2001 vzniklo v závodech Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí celkem více než 1,4 milionu vozů Škoda Felicia, včetně verzí Felicia Combi, Pickup, Vanplus a Fun.

Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh? Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh?

Felicia se před čtvrt stoletím stala významným milníkem v historii české značky. Ta od svého začlenění do koncernu Volkswagen v roce 1991 průběžně zlepšovala užitnou i estetickou úroveň stávající modelové řady Favorit, Forman a Pick-up, razantní krok vpřed ale učinila právě představením modelu Felicia. Ten vznikl komplexní evolucí předchůdce s využitím 1187 nových dílů. Ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun nabídla moderní techniku i design, velký vnitřní prostor a atraktivní poměr cena/užitná hodnota.


Produkce pěti desítek prototypů odstartovala 5. září 1994 v závodě Vrchlabí, po optimalizaci technologie následoval oficiální start v pondělí 17. října v hlavní mladoboleslavské výrobní lince. První sériová Škoda Felicia z ní sjela přesně v 10:20 hodin. O devět dní později, 26. října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolóry představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor je na Karlově mostě pokřtil vodou z Vltavy.

Typové označení řady Felicia odkazovalo na ikonický otevřený vůz z přelomu 50. a 60. let i na latinský výraz pro pocit štěstí: felicitas. I proto jeden z prvních vozů věnovala společnost Škoda Auto rodině Ondráčkových, kterým se tehdy narodila čtyřčata.

Základní pětidveřový hatchback Felicia byl o 40 mm delší a 15 mm širší než předchůdce Favorit, objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů a Felicia nabídla posádce ještě vzdušnější kabinu. Vysokou bezpečnostní úroveň nového vozu potvrdila v roce 1995 nárazová bariérová zkouška, provedená institutem TÜV. Celková úroveň odhlučnění a odpružení vozu se zvýšila díky pevnému skeletu samonosné karoserie, nové nápravnici a změněné geometrii přední nápravy a přidanému stabilizátoru zadní nápravy. Vysoké kvalitativní standardy při výrobě i montáži garantoval mezinárodní certifikát ISO 9002. Jako první jej v automobilce Škoda získala motorárna.

Základní pohonnou jednotkou modelu Felicie se stal zážehový motor o objemu 1289 cm3, ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. V průběhu roku 1995 nabídku rozšířil výkonnější benzinový čtyřválec 1.6 MPI/55 kW a naftová jednotka 1.9 D/47 kW.

V červnu 1995 přibyla k základním hatchbackům ještě prostornější verze Combi, od srpna 1995 vznikala v závodě Kvasiny také provedení Pickup a Vanplus. Čtyři tisícovky vozů pro volný čas Škoda Felicia Fun zaujaly nejen žlutým odstínem karoserie, ale i variabilním uspořádáním interiéru (šlo o 2+2místný pick-up). O popularitě lehkých užitkových vozidel Škoda svědčí také fakt, že v období 1996 – 2000 vzniklo takřka 19 000 kusů s alternativním označením Volkswagen Caddy, úspěšně exportovaných například na latinskoamerické trhy.

Řada Felicia obohatila nabídku značky Škoda o moderní prvky výbavy, jako ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kvalitní kůží nebo palubní počítač. Stoletému výročí založení firmy (1895/1995) vzdala hold luxusní edice Laurin & Klement. Rodinu Felicia zatraktivnily též oblíbené akční modely s vynikajícím poměrem mezi nabízenou výbavou, vzhledem a cenou. Například na počest Letních olympijských her 1996 vznikl model Atlanta. 

Felicia potvrdila svoji všestrannost také významnými úspěchy na poli motoristického sportu. V rallyovém mistrovství světa působila v období 1995–1997. Již během první sezony vybojovala Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, roku 1996 dojel Švéd Stiq Blomqvist v anglické RAC Rally třetí v absolutní klasifikaci. V soutěžním Mistrovství světa roku 1997 byla značka Škoda druhá ve třídě, poté na úspěchy řady Felicia Kit Car navázala nová Octavia Kit car a v sezóně 1999 Octavia WRC.

V únoru 1998 osvěžil vzhled řady Felicia velký facelift, navenek patrný hlavně sjednocením designového jazyka širokého sortimentu značky Škoda. Tvar předních světlometů i masky chladiče již připomínal větší model Octavia. V červnu 2001 se působivá kariéra automobilů Škoda Felicia úspěšně završila, celkem vzniklo 1 401 489 exemplářů. Následníkem se stal mimořádně zdařilý model Škoda Fabia, vyráběný od roku 1999.

  VÝROBA MODELOVÉ ŘADY ŠKODA FELICIA

  •   Škoda Felicia v období 1994 – 2001 vyrobeno 915 843 ks  
  •   Škoda Felicia Combi v období 1995 – 2001 vyrobeno 351 905 ks  
  •   Škoda Pickup v období 1995 – 2001 vyrobeno 124 565 ks  
  •   Škoda Felicia Fun/Vanplus v období 1996 – 2000 vyrobeno 9176 ks  
  •   Celkem vyrobeno 1 401 489 ks  

redakce


Vyhledat vozidla v inzerci: Škoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh?

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Supersportovní Audi RS 6 Avant již v prodeji, připravte si minimálně tři miliony korun

Supersportovní Audi RS 6 Avant již v prodeji, připravte si minimálně tři miliony korun

Audi uvádí na český trh novou generaci supersportovního modelu Audi RS 6 Avant. Vrcholný Avant z nabídky společnosti Audi Sport nabízí ještě podmanivější výkony, dravý sportovní styl, exkluzivní prvky výbavy a..

Volkswagen Golf osmé generace nabízí novou digitální přístrojovou desku

Volkswagen Golf osmé generace nabízí novou digitální přístrojovou desku

Osmá generace Volkswagenu Golf si před nedávnem odbyla svou světovou premiéru a automobilka se nyní pochlubila..

Elektrická dodávka Peugeot e-Expert ujede až 300 km

Elektrická dodávka Peugeot e-Expert ujede až 300 km

Značka Peugeot s vozem e-Expert pokračuje v plnění svého závazku nabídnout v roce 2021 kompletní modelovou řadu..

Za kolik lze jezdit hybridem po Praze? Klidně za 3,4 l/100 km

Za kolik lze jezdit hybridem po Praze? Klidně za 3,4 l/100 km

Zúčastnili jsme se soutěže o nejúspornější jízdu Prahou, akce Toyota Eco Race 2019 a připsali si vítězné vavříny v..

Nová Škoda Octavia oficiálně představena, je hezčí a má větší kufr

Nová Škoda Octavia oficiálně představena, je hezčí a má větší kufr

Mladoboleslavská automobilka kompletně odhalila zbrusu novou generaci modelu Octavia. Stalo se tak včera ve Veletržním..