Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh?

vloženo

Před 25 lety, 17. října 1994, se v Mladé Boleslavi rozeběhla sériová výroba modelu Škoda Felicia. Nástupce řady byl prvním modelem Škoda vyvinutým po vstupu koncernu Volkswagen do tradiční české automobilky. Sbíral triumfy na sportovním poli a významně zabodoval u zákazníků: do roku 2001 vzniklo v závodech Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí celkem více než 1,4 milionu vozů Škoda Felicia, včetně verzí Felicia Combi, Pickup, Vanplus a Fun.

Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh? Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh?

Felicia se před čtvrt stoletím stala významným milníkem v historii české značky. Ta od svého začlenění do koncernu Volkswagen v roce 1991 průběžně zlepšovala užitnou i estetickou úroveň stávající modelové řady Favorit, Forman a Pick-up, razantní krok vpřed ale učinila právě představením modelu Felicia. Ten vznikl komplexní evolucí předchůdce s využitím 1187 nových dílů. Ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun nabídla moderní techniku i design, velký vnitřní prostor a atraktivní poměr cena/užitná hodnota.


Produkce pěti desítek prototypů odstartovala 5. září 1994 v závodě Vrchlabí, po optimalizaci technologie následoval oficiální start v pondělí 17. října v hlavní mladoboleslavské výrobní lince. První sériová Škoda Felicia z ní sjela přesně v 10:20 hodin. O devět dní později, 26. října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolóry představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor je na Karlově mostě pokřtil vodou z Vltavy.

Typové označení řady Felicia odkazovalo na ikonický otevřený vůz z přelomu 50. a 60. let i na latinský výraz pro pocit štěstí: felicitas. I proto jeden z prvních vozů věnovala společnost Škoda Auto rodině Ondráčkových, kterým se tehdy narodila čtyřčata.

Základní pětidveřový hatchback Felicia byl o 40 mm delší a 15 mm širší než předchůdce Favorit, objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů a Felicia nabídla posádce ještě vzdušnější kabinu. Vysokou bezpečnostní úroveň nového vozu potvrdila v roce 1995 nárazová bariérová zkouška, provedená institutem TÜV. Celková úroveň odhlučnění a odpružení vozu se zvýšila díky pevnému skeletu samonosné karoserie, nové nápravnici a změněné geometrii přední nápravy a přidanému stabilizátoru zadní nápravy. Vysoké kvalitativní standardy při výrobě i montáži garantoval mezinárodní certifikát ISO 9002. Jako první jej v automobilce Škoda získala motorárna.

Základní pohonnou jednotkou modelu Felicie se stal zážehový motor o objemu 1289 cm3, ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. V průběhu roku 1995 nabídku rozšířil výkonnější benzinový čtyřválec 1.6 MPI/55 kW a naftová jednotka 1.9 D/47 kW.

V červnu 1995 přibyla k základním hatchbackům ještě prostornější verze Combi, od srpna 1995 vznikala v závodě Kvasiny také provedení Pickup a Vanplus. Čtyři tisícovky vozů pro volný čas Škoda Felicia Fun zaujaly nejen žlutým odstínem karoserie, ale i variabilním uspořádáním interiéru (šlo o 2+2místný pick-up). O popularitě lehkých užitkových vozidel Škoda svědčí také fakt, že v období 1996 – 2000 vzniklo takřka 19 000 kusů s alternativním označením Volkswagen Caddy, úspěšně exportovaných například na latinskoamerické trhy.

Řada Felicia obohatila nabídku značky Škoda o moderní prvky výbavy, jako ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kvalitní kůží nebo palubní počítač. Stoletému výročí založení firmy (1895/1995) vzdala hold luxusní edice Laurin & Klement. Rodinu Felicia zatraktivnily též oblíbené akční modely s vynikajícím poměrem mezi nabízenou výbavou, vzhledem a cenou. Například na počest Letních olympijských her 1996 vznikl model Atlanta. 

Felicia potvrdila svoji všestrannost také významnými úspěchy na poli motoristického sportu. V rallyovém mistrovství světa působila v období 1995–1997. Již během první sezony vybojovala Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, roku 1996 dojel Švéd Stiq Blomqvist v anglické RAC Rally třetí v absolutní klasifikaci. V soutěžním Mistrovství světa roku 1997 byla značka Škoda druhá ve třídě, poté na úspěchy řady Felicia Kit Car navázala nová Octavia Kit car a v sezóně 1999 Octavia WRC.

V únoru 1998 osvěžil vzhled řady Felicia velký facelift, navenek patrný hlavně sjednocením designového jazyka širokého sortimentu značky Škoda. Tvar předních světlometů i masky chladiče již připomínal větší model Octavia. V červnu 2001 se působivá kariéra automobilů Škoda Felicia úspěšně završila, celkem vzniklo 1 401 489 exemplářů. Následníkem se stal mimořádně zdařilý model Škoda Fabia, vyráběný od roku 1999.

  VÝROBA MODELOVÉ ŘADY ŠKODA FELICIA

  •   Škoda Felicia v období 1994 – 2001 vyrobeno 915 843 ks  
  •   Škoda Felicia Combi v období 1995 – 2001 vyrobeno 351 905 ks  
  •   Škoda Pickup v období 1995 – 2001 vyrobeno 124 565 ks  
  •   Škoda Felicia Fun/Vanplus v období 1996 – 2000 vyrobeno 9176 ks  
  •   Celkem vyrobeno 1 401 489 ks  

redakce


Vyhledat vozidla v inzerci: Škoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh?

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: BMW X1 xDrive 25d. Jeho prodeje mají důvod!

Test: BMW X1 xDrive 25d. Jeho prodeje mají důvod!

BMW X1 se dočkalo modernizace. A my? My jednoho z nejzajímavějších provedení ve výbavě M Sport s tužším podvozkem a výkonným dvoulitrovým dieselem, který si nezadá s většími motory. Jak se cele auto změnilo díky..

Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (1/2)

Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (1/2)

Vyplatí se u čerpacích stanic tankovat prémiová paliva, nebo je to u běžných ojetých vozů zbytečné? Jaké vlastně mají..

Citroën uvádí nový model C5 Aircross Hybrid. Co vše nabídne?

Citroën uvádí nový model C5 Aircross Hybrid. Co vše nabídne?

V příštím roce mají všechny nové modely značky Citroën dostat svou hybridní nebo elektrickou verzi a SUV C5 Aircross je..

Test ojetiny: Audi A6 Avant 3.0 TDi Quattro (video)

Test ojetiny: Audi A6 Avant 3.0 TDi Quattro (video)

Populární Audi A6 generace C7 se vyrábělo v letech 2010 až 2018. K dispozici je s karoserií sedan a v praktičtějším..

Na ostrý Volkswagen T-Roc R milion nestačí, pod kapotou má ale 300 koní

Na ostrý Volkswagen T-Roc R milion nestačí, pod kapotou má ale 300 koní

Nový T-Roc R, všestranný crossover s výkony opravdového sportovního vozu, přijíždí k českým prodejcům značky..