SAAB: Konec agónie, nebo agónie bez konce?

vloženo

Na zprávu o tom, že malosériový nizozemský výrobce Spyker Cars převzal jednu hluboce ztrátovou značku automobilového megakoncernu General Motors, čekaly zástupy fanoušků a majitelů vozů značky Saab víc jak měsíc. Dodejme, že to byl měsíc šaškáren, neboť prakticky ob dva dny byly vypouštěny často protichůdné informace o tom, že Saab jde do likvidace, že Saab možná přežije, že jej chce tu rus, tu číňan, tu Bernie Eclestone, možná znovu i Koenigsegg...

SAAB: Konec agónie, nebo agónie bez konce? SAAB: Konec agónie, nebo agónie bez konce?

Takže oficiální (a doufejme že na dlouho i poslední) zpráva zní:


Koncern General Motors se dohodl s nizozemským výrobcem Spyker na prodeji švédské značky Saab Automobile AB. Spyker by měl američanům za značku zaplatit v přepočtu cca 1,5 miliardy korun v hotovosti a zbytek (cca 6 miliard Kč) v preferenčních akciích nově vzniklé švédsko-nizozemské společnosti. Spoléhá přitom i na úvěr od Evropské Investiční Banky, který však zatím ještě není schválen... Samotný prodej, na kterém se obě strany dohodly, by se pak měl uskutečnit během února. Likvidace, která údajně u Saabu už zbrkle začala počátkem ledna, bude samozřejmě zastavena.


Události kolem Saabu však nutí k malému zamyšlení. Jakkoliv se zdá tato zpráva potěšující, o skutečné budoucnosti charizmatické značky toho mnoho nenapovídá. Fakt, že Spyker právě disponuje finančním zázemím, pocházejícím snad odkudsi ze zemí „Divokého Východu“, ještě automaticky neznamená, že bude schopen dlouhodobě zabezpečit provoz, vývoj a uspokojení pohledávek ztrátové automobilky. Koneckonců, že o Saab neprojevila opravdu seriozní zájem žádná velká automobilka či koncern, není než potvrzením beznadějnosti celé situace kolem legendárné švédské značky.
Zbývá jen doufat. Doufat, že budeme svědky novodobé pohádky, ve které tajemný ctitel („Saab je kultovní značka a my všichni jsme hrdí na to, že ji můžeme vést“) zachrání těžce prodělečnou automobilku, zázračně ji uvede do zisku a nejvýznamnější hráče automobilového trhu tím pádem postaví do světla neschopných. Nějakou chvíli by Saab snad mohl dýchat, ostatně nová 9-5 je už připravená a prvotní euforie příznivců značky by nějaké ty prodeje zabezpečit mohla.
Otázkou je co bude pak... Potenciál švédských konstruktérů sice byl v minulosti několikrát nastíněn (např. koncept motoru s variabilním kompresním poměrem), ale od „hraní si“ ve vývojových centrech k reálnému vypuštění produktu na trh je ještě hodně dlouhá a hodně drahá cesta. Tak tedy doufejme, že si pan Muller & Co nespletl koupi Saabu s koupí fotbalového klubu, a přejme Saabu stojícímu na další  těžké životní křižovatce hodně štěstí...

-MO-

Vyhledat vozidla v inzerci: Saab


Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test ojetiny: Peugeot 3008 2.0 HDi (video)

Test ojetiny: Peugeot 3008 2.0 HDi (video)

Segment rodinných vozů je celkem bohatý a tak se v pořadu Autocentral rozhodli otestovat první generaci Peugeotu 3008. Vůz disponuje naftovým dvoulitrem, výkonem 150 koní a pochází z roku 2011.

Opel Insignia má po faceliftu, co bude nového a čím se bude chlubit?

Opel Insignia má po faceliftu, co bude nového a čím se bude chlubit?

Modernizovaný Opel Insignia nabídne úspornější motory, uhlazenější design a inteligentní světlomety IntelliLux LED..

Škoda Superb přijíždí v plug-in hybridní variantě iV a nabízí dojezd až 930 km

Škoda Superb přijíždí v plug-in hybridní variantě iV a nabízí dojezd až 930 km

Nový Superb iV je vybaven benzinovým čtyřválcovým motorem 1.4 TSI a elektromotorem. Maximální systémový výkon činí 218..

Seat Tarraco je nyní dostupný v nové verzi 1.5 TSI DSG s pohonem předních kol

Seat Tarraco je nyní dostupný v nové verzi 1.5 TSI DSG s pohonem předních kol

Španělský výrobce rozšiřuje svou nabídku o SUV model Tarraco s pohonem předních kol a automatickou převodovkou DSG. Pod..

Audi e-tron Sportback, sportovní SUV ve stylu kupé o výkonu 300 kW s dojezdem až 446 km

Audi e-tron Sportback, sportovní SUV ve stylu kupé o výkonu 300 kW s dojezdem až 446 km

Německá automobilka představuje druhý model v rámci řady e-tron, atraktivnější variantu Sportback. Hlavním znakem..