Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h!
Motoráři koncernu Fiat už v minulosti překvapili odvahou aplikovat nová konstrukční řešení- například první přímovstřikový diesel v osobním voze nebo třeba nedávno uvedené elektrohydraulické ovládání ventilů. S novým přeplňovaným dvouválcem TwinAir však překonali sami sebe, neboť žádný z výrobců zatím neprovedl tak radikální downsizing s tak zajímavými výsledky
Jak už jsme informovali dříve, nový dvouválec TwinAir s objemem 875 ccm a inovativním elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů MultiAir by měl být k dispozici ve třech verzích. Ta základní má jednoduché atmosférické plnění a výkon 48 kW, obě výkonnější už mají turbodmychadlo a budou k dispozici s výkony 63 a 77 kW. Připomeňme, že motor má rozvodový mechanizmus poháněný bezúdržbovým řetězem a velký vyvažovací hřídel, který je zde bezpodmínečně potřeba. Zajímavostí je totiž zcela souběžný pohyb obou pístů- na klikovou hřídel tedy jejich síla působí ve stejný okamžik, nestřídají se...
Při stejném výkonu o 30% úspornějšíJako první se na trh vydává právě prostřední verze s 63 kW a od konce srpna bude instalována do prvního adepta- Fiatu 500 (včetně „kabria“ 500C).
Ten s touto motorizací podává doslova šokující jízdní výkony: Z 0 na 100 km/h zrychlí za rovných 11 sekund a dosáhne maximální rychlosti 173 km/h, což je vzhledem k jeho aerodynamicky nevýhodné krátké „boubelaté“ karosérii úctyhodný výkon. Kombinovaná spotřeba paliva dosahuje hodnoty 4,1 l/100 km (4,0 l u Dualogic), je tedy přibližně o 30% nižší než u stejně výkonného motoru s „konvenčním“ objemem. Spotřebu v městském provozu snižuje standardně dodávaný systém Start/Stop.
Dva motory v jednom tlačítku
Na výběr je buď klasická manuální pětistupňová převodovka s ukazatelem vhodného rychlostního stupně, nebo robotizovaná Dualogic s Eco režimem- spínaným tlačítkem. Při něm se kromě odlišných bodů řazení změní i průběh a velikost momentového křivky. Zatímco ve standardním režimu je k dispozici 145 N.m při 1900/min, po stlačení Eco-tlačítka se špička točivého momentu omezí na 100 N.m při 2000/min. Nejvyšší výkon 63 kW zůstává i v tomto módu beze změny, pouze je dosažen o 500 otáček později (6000 místo 5500/min).
Co bude dál?
Kromě zbylých variant dvouválce- výkonových verzí 48 kW (atmo) a 77 kW (turbo) se počítá i s hybridní kombinací s elektromotorem. Právě nízká hmotnost a malé zástavbové rozměry dvouválce mohou být první pořádnou vstupenkou hybridu do malých městských vozů. Téměř jistou věcí je i varianta motoru TwinAir spalující zemní plyn. Výhledově se dvouválec objeví i v malé Lancii a dalších Fiatech- nástupci maličké Pandy a v typu Punto Evo.
Fiat 500 TwinAir- Technické údaje
• Motor: řadový stejnoběžný dvouválec, MultiAir na straně sání, 8 ventilů, Turbo
• Objem válců: 875 ccm
• Vrtání x zdvih: 80,5 x 86 mm
• Max výkon: 63 kW při 5500/min (6000/min v Eco mode)
• Max. točivý moment: 145 N.m při 1900/min (100 N.m při 2000/min při Eco mode)
• Kompresní poměr: 10,0 : 1
• Převodovka: 5 st. manuál nebo 5 st. Dualogic
• Rozměry: 3546/1627/1488 mm (D/Š/V)
• Rozvor náprav: 2300 mm
• Max. rychlost: 173 km/h
• Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
• Spotřeba- město: 4,9 l/100 km (4,6 Dualogic)
• Spotřeba- mimo město: 3,7 l/100 km (3,6 Dualogic)
• Spotřeba- kombinace: 4,1 l/100 km (4,0 Dualogic)
• Emise CO2: 95 g/km (92 g/km Dualogic)