Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h!

vloženo

Motoráři koncernu Fiat už v minulosti překvapili odvahou aplikovat nová konstrukční řešení- například první přímovstřikový diesel v osobním voze nebo třeba nedávno uvedené elektrohydraulické ovládání ventilů. S novým přeplňovaným dvouválcem TwinAir však překonali sami sebe, neboť žádný z výrobců zatím neprovedl tak radikální downsizing s tak zajímavými výsledky

Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h!

Jak už jsme informovali dříve, nový dvouválec TwinAir s objemem 875 ccm a inovativním elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů MultiAir by měl být k dispozici ve třech verzích. Ta základní má jednoduché atmosférické plnění a výkon 48 kW, obě výkonnější už mají turbodmychadlo a budou k dispozici s výkony 63 a 77 kW. Připomeňme, že motor má rozvodový mechanizmus poháněný bezúdržbovým řetězem a velký vyvažovací hřídel, který je zde bezpodmínečně potřeba. Zajímavostí je totiž zcela souběžný pohyb obou pístů- na klikovou hřídel tedy jejich síla působí ve stejný okamžik, nestřídají se...


Při stejném výkonu o 30% úspornější
Jako první se na trh vydává právě prostřední verze s 63 kW a od konce srpna bude instalována do prvního adepta- Fiatu 500 (včetně „kabria“ 500C).
Ten s touto motorizací podává doslova šokující jízdní výkony: Z 0 na 100 km/h zrychlí za rovných 11 sekund a dosáhne maximální rychlosti 173 km/h, což je vzhledem k jeho aerodynamicky nevýhodné krátké „boubelaté“ karosérii úctyhodný výkon. Kombinovaná spotřeba paliva dosahuje hodnoty 4,1 l/100 km (4,0 l u Dualogic), je tedy přibližně o 30% nižší než u stejně výkonného motoru s „konvenčním“ objemem. Spotřebu v městském provozu snižuje standardně dodávaný systém Start/Stop.

Dva motory v jednom tlačítku
Na výběr je buď klasická manuální pětistupňová převodovka s ukazatelem vhodného rychlostního stupně, nebo robotizovaná Dualogic s Eco režimem- spínaným tlačítkem. Při něm se kromě odlišných bodů řazení změní i průběh a velikost momentového křivky. Zatímco ve standardním režimu je k dispozici 145 N.m při 1900/min, po stlačení Eco-tlačítka se špička točivého momentu omezí na 100 N.m při 2000/min. Nejvyšší výkon 63 kW zůstává i v tomto módu beze změny, pouze je dosažen o 500 otáček později (6000 místo 5500/min).

Co bude dál?
Kromě zbylých variant dvouválce- výkonových verzí 48 kW (atmo) a 77 kW (turbo) se počítá i s hybridní kombinací s elektromotorem. Právě nízká hmotnost a malé zástavbové rozměry dvouválce mohou být první pořádnou vstupenkou hybridu do malých městských vozů. Téměř jistou věcí je i varianta motoru TwinAir spalující zemní plyn. Výhledově se dvouválec objeví i v malé Lancii a dalších Fiatech- nástupci maličké Pandy a v typu Punto Evo.

Fiat 500 TwinAir- Technické údaje
Motor: řadový stejnoběžný dvouválec, MultiAir na straně sání, 8 ventilů, Turbo
Objem válců: 875 ccm
Vrtání x zdvih: 80,5 x 86 mm
Max výkon: 63 kW při 5500/min (6000/min v Eco mode)
Max. točivý moment: 145 N.m při 1900/min (100 N.m při 2000/min při Eco mode)
Kompresní poměr: 10,0 : 1

Převodovka: 5 st. manuál nebo 5 st. Dualogic

Rozměry: 3546/1627/1488 mm (D/Š/V)
Rozvor náprav: 2300 mm

Max. rychlost: 173 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s

Spotřeba- město: 4,9 l/100 km (4,6 Dualogic)
Spotřeba- mimo město: 3,7 l/100 km (3,6 Dualogic)
Spotřeba- kombinace: 4,1 l/100 km (4,0 Dualogic)
Emise CO2: 95 g/km (92 g/km Dualogic)

Marek Oborník, foto Fiat

Vyhledat vozidla v inzerci: Fiat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h! Fotografie k článku Revoluční dvouválec ve Fiatu 500: spotřeba 4 litry, maximálka 173 km/h!

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test ojetiny: Škoda Octavia RS první generace - všeuměl s investičním potenciálem

Test ojetiny: Škoda Octavia RS první generace - všeuměl s investičním potenciálem

Na přelomu milénia Škoda představila první generaci Octavie RS, čímž se trefila do černého a dodnes se vozy s logem RS těší značné oblibě zákazníků. Image značky v době představení znatelně posilovala a výrobci se..

Elektronickou dálniční známku si koupilo už pět milionů motoristů

Elektronickou dálniční známku si koupilo už pět milionů motoristů

Za téměř deset měsíců fungování elektronické dálniční známky se jich ke dnešnímu dni prodalo 5 039 232 kusů za 4 816..

Test: BMW iX3 - Mnichov skóruje

Test: BMW iX3 - Mnichov skóruje

Ač z nástupu čistých elektromobilů v redakci zrovna nejásáme radostí, už teď existují modely, které si umíme představit..

Vodíková Mirai boří předsudky o bezpečnosti: Ustála i výstřel

Vodíková Mirai boří předsudky o bezpečnosti: Ustála i výstřel

Toyota Mirai získala pět hvězdiček v bezpečnostních testech Euro NCAP. Jedná se o nejvyšší hodnocení, které potvrzuje..

Modernizovaná Fiesta přijíždí s mild-hybridy, LED-Matrix světlomety a ve verzi ST

Modernizovaná Fiesta přijíždí s mild-hybridy, LED-Matrix světlomety a ve verzi ST

Ford dnes poprvé ukázal podobu nové Fiesty, která přichází se sebevědomým modernizovaným vzhledem, rozšířenou nabídkou..