Renault 5 se vrátí na silnice jako elektrická bestie Turbo 3E | Autanet.cz

Renault 5 se vrátí na silnice jako elektrická bestie Turbo 3E

Renault slibuje výkon 540 koní a zrychlení z 0-100 km/h pod 3,5 sekundy

Renault 5 Turbo 3E oživuje legendární odkaz vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2 z 80. let. Tyto ikonické modely, které jsou dnes velmi vyhledávaným sběratelským artiklem, zanechaly ve své době stopu již svým bujarým charakterem a inovativním duchem. Byly to první francouzské vozy s přeplňovaným benzinovým motorem, což byla technologie, kterou Renault právě úspěšně zavedl ve Formuli 1. Jejich rozsáhlé úspěchy v rallye a na závodních tratích svědčí o tom, jakými "závodními bestiemi" už tehdy byly.


Renault 5 Turbo 3E je však více než jen přestavba kultovního modelu. Modernizovaný, nyní elektrický, vybavený novými technologiemi, a ještě bujnější a výkonnější než jeho předchůdci, se hlásí k nové kategorii vozidel: mini-supercars. Stejně jako ty "velké" se může pochlubit působivou specifikací (540 k, zrychlení z 0 na 100 km/ za méně než 3,5 s, karbonová nástavba atd.), přičemž jej lze přizpůsobit požadavkům zákazníka. Může se také pochlubit minimálním poměrem délky a šířky 2,01, což jej řadí do stejné ligy jako supersporty, ale v kompaktním formátu hot-hatch.

Renault 5 Turbo 3E (mini-supercar), založený na platformě přizpůsobené jeho ambicím a výkonům, doplňuje Renault 5 E-Tech elektrický (městský vůz) a Alpine A290 (sportovní městský vůz). Skupina Renault s ním uplatňuje stejný recept jako s Renault 5, Renault 5 Alpine a Renault 5 Turbo v 80. letech: legitimita a odvaha značky Renault se mísí s duchem konkurence a know-how Alpine.

Do projektu se zapojily i nové síly, například společnost Ampere, která se stará o software a elektronickou architekturu, a společnost Mobilize, která zajišťuje obousměrné nabíjení (V2L a V2G) a služby usnadňující život s elektrickou energií: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass a funkci Plug & Charge. Partneři rovněž přispěli svými odbornými znalostmi a know-how v oblasti klíčových prvků, jako jsou motory kol a nástavba z uhlíkových vláken. Renault 5 Turbo 3E tak plně využívá výhod transformace skupiny Renault, která probíhá podle plánu Renaulution.

Výrazný design pro sportovnost a hbitost

Design exteriéru Renaultu 5 Turbo 3E je koncipován stejně jako u supersportovních vozů: s nadsázkou (viz výrazné masky a rozšířené zadní blatníky), ale bez toho, aby se vzdával snahy o sportovní charakter a agilitu nebo zapomínal na optimalizaci aerodynamiky. Ta je u elektromobilu spolu s hmotností jedním z klíčových bodů zaručujících co nejlepší účinnost.

První inspirací pro design vozu Renault 5 Turbo 3E byly samozřejmě původní vozy Renault 5 Turbo a Turbo 2. Některé rysy a prvky, jako například zadní světla a vnější zpětná zrcátka, jsou sice z nedávného modelu Renault 5 E-Tech elektrický, ale hlavní myšlenkou projektu bylo oživit legendární odkaz těchto dvou modelů z 80. let a zároveň do něj zakomponovat moderní technologie, které vůz ukotví v jeho době a optimalizují jeho výkon. Tento retro-futuristický přístup byl již použit při reinterpretaci modelů Renault 5 a Renault 4 jako Renault 5 E-Tech elektrický a Renault 4 E-Tech elektrický.

"Reinterpretace legendárních vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2 je odvážnou výzvou. Zachovali jsme jejich živelnost a závodního ducha a zároveň jsme do nich zakomponovali moderní technologie a aerodynamiku optimalizovanou pro elektrický věk. Každá linie, každý objem vyjadřuje rovnováhu mezi výkonem a charakterem. Renault 5 Turbo 3E je víc než jen pocta, je to senzační, emocionální stroj, který lze donekonečna personalizovat."
Gilles Vidal, senior viceprezident společnosti Renault & Ampere Design

Renault 5 Turbo 3E využívá novou platformu, která byla vyvinuta speciálně pro tento vůz a je založena na architektuře pohonu zadních kol, a jejímž cílem je obnovit genetiku původních vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2. Oproti modelu Renault 5 E-Tech elektrický (délka 3,92 m a rozvor 2,54 m) bylo čelní sklo posunuto dozadu a rozvor prodloužen (2,57 m), čímž bylo dosaženo velkolepých rozměrů: délka 4,08 m, šířka 2,03 m a výška 1,38 m. Ty vnášejí do linií vozu jistou rafinovanost, stejně jako sloupek čelního skla, který jako by splýval směrem k předním kolům. Díky těmto rozměrům má Renault 5 Turbo 3E délku městského vozu při šířce supersportu. Se svým výkonem vytváří kategorii "mini-supercars".

Přední část vozu Renault 5 Turbo 3E si zachovává stejnou hierarchii prezentace jako jeho předchůdci: hranaté světlomety – nyní s technologií LED – zakomponované do okrajů kapoty, štíhlý pás se třemi středovými částmi a další hranatá světla, dříve dálková světla nyní nahrazená LED světly pro denní svícení.

Aerodynamická lamela na konci předního nárazníku a zvětšený otvor pro přívod vzduchu na kapotě pomáhají optimalizovat přítlak a dosáhnout dokonalé rovnováhy mezi přední a zadní částí vozu. Pro maximalizaci účinnosti proudění vzduchu jej boční vstupy v nárazníku odvádějí před kola, zatímco vstupy na zadních blatnících jej odvádějí pod světla, za vozidlo. Jedná se o horní boční přívody vzduchu, zatímco spodní boční přívody slouží k chlazení brzd. Jeden z nich, na levé straně, také skrývá poklop pro nabíjení baterie.

Na bocích se kolem sloupků čelního skla a horní části prostoru pro cestující táhne specifická lišta, která přechází v zadní spoiler, ve stejném duchu jako u původních modelů Renault 5 Turbo a Turbo 2. Mezi oběma zadními světly přechází karoserii aerodynamická lamela, zatímco nárazník pod ní ukrývá difuzor a svými vystupujícími hranami přispívá k maximalizaci jeho účinnosti.

Dvoudveřový dvoumístný Renault 5 Turbo 3E skrývá pod rozšířenými blatníky 20palcová kola, z nichž každé je vybaveno elektromotorem. Veškerá výkonová elektronika je umístěna mezi nimi, zatímco baterie je umístěna pod podlahou. Tato architektura uvolňuje velký zavazadlový prostor pro zavazadla – což je u takto sportovního vozu unikátní – a snižuje těžiště.

Technická architektura zaměřená na mimořádný výkon

Stejně jako Renault 5 E-Tech elektrický byl i Renault 5 Turbo 3E vyvinut na platformě a architektuře určené výhradně pro elektrický pohon s cílem maximalizovat výkon bez kompromisů. Cílem bylo vyvinout co nejlehčí vozidlo, aby bylo co nejhbitější a nejvýkonnější, v souladu se standardy supersportovních vozů, s časem 0-100 km/h pod 3,5 s.

Na tomto projektu tedy pracovali inženýři společnosti Alpine, kteří jsou nyní specialisty na elektrické sportovní vozy, neboť vyvinuli modely A110 E-ternité, A290 a A390. Vyvinuli speciální hliníkovou platformu, na níž bylo možné postavit jakoukoli architekturu. Volba pohonného ústrojí byla založena na motorech umístěných na zadních kolech (architektura pohonu), což přinášelo několik výhod:

- unikátní točivý moment 4 800 Nm;

- dávkování výkonu, které je ještě bezprostřednější než u běžného elektromotoru – efekt podobný turbu z minulých let, ale s menším zpožděním;

- výrazná úspora hmotnosti a prostoru na zadní nápravě;

- agilitu zvyšuje možnost ovládat oba motory odděleně.

Díky umístění akumulátoru pod podlahou mohli vývojoví inženýři a inženýři zavěšení kol Alpine využít nižšího těžiště a přenést své nápady na maximální agilitu, dechberoucí výkon a velkolepé schopnosti driftování (se speciální funkcí drift asistenta a vertikální ruční brzdou ve stylu rallye), což přináší vzrušující zážitek z jízdy. I proto byla nástavba, která jej drží pohromadě, navržena z karbonu, materiálu, který kombinuje pevnost a lehkost.

Celkově, včetně baterie o kapacitě 70 kWh, váží Renault 5 Turbo 3E pouhých 1.450 kg. S motorem o výkonu 540 k (2 x 200 kW) se může pochlubit výjimečným poměrem výkonu a hmotnosti 2,7 kg/k, podobným jako u ikonických supersportů. Vůz by měl zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a jeho dojezd na silnici by měl přesáhnout 400 km (dle WLTP). Střídavý akumulátor se plně dobije pomocí palubní nabíječky o výkonu 11 kW za přibližně 8 hodin.

Pro sportovní využití na závodním okruhu bude Renault 5 Turbo 3E schopen absolvovat několik ostrých kol s maximální rychlostí až 270 km/h, než se díky 800voltové infrastruktuře a nabíjecímu výkonu až 350 kW ve stejnosměrném proudu rychle dobije. Z 15 % na 80 % nabití baterie trvá pouhých 15 minut. Pro předjíždění bude na volantu k dispozici tlačítko, které spustí zvýšení výkonu. Další tlačítko nastaví rekuperační brzdění do čtyř úrovní. V nastavení MULTI-SENSE budou nakonec k dispozici čtyři jízdní režimy: Regular, Snow, Sport a Race, přičemž do posledního z nich bude integrován asistent driftu.

Sportovní, propojený interiér

Uvnitř se nese v rozhodně sportovním duchu, sedadla jsou vybavena šestibodovými bezpečnostními pásy, většina karbonových komponentů snižuje hmotnost vozu a sedadla a palubní deska jsou vyrobeny ze špičkových materiálů, jako je Alcantara. Vrcholem této přeplňované atmosféry bude svislá ruční brzda v rally stylu.

Na 10,1" a 10,25" obrazovkách OpenR se zobrazují všechny jízdní, navigační a multimediální informace prostřednictvím rozhraní, které ctí odkaz přístrojové desky původních vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2 a zároveň nabízí moderní, propojený zážitek z jízdy, který je vhodný pro vozidlo, byť sportovní, schválené pro provoz na pozemních komunikacích. Systém OpenR link s integrovanými službami Google, který je již zaveden ve vozech Renault 5 a Renault 4 E-Tech elektrický, umožní využívat mnoho služeb Google, které se budou v průběhu měsíců a let dále rozvíjet. Patří mezi ně Mapy Google, které budou zahrnovat plánování cest s elektrickým pohonem, a také možnost naprogramovat nabíjení do cílového místa.

Šitý na míru

Renault 5 Turbo 3E bude k dispozici v různých barvách exteriéru a interiéru, z nichž některé připomínají historická lakovací schémata používaná na sériových vozech Renault 5 Turbo a Turbo 2, jako je například červená Rouge Grenade seen, a jiné, jako je například lakování "Tour de Corse 1982", které kombinuje žlutou, bílou a černou barvu.

Zákazníci budou mít k dispozici především širokou nabídku možností personalizace, od barev vnějšího lakování až po vnitřní výbavu (sedadla, palubní deska, výplně dveří, středová konzola atd.). Budou také moci spolupracovat s designéry společnosti Renault na vytvoření vlastní kombinace a vytvořit tak zcela jedinečné vozidlo.

Výjimečné vozidlo pro náročnou klientelu vyžaduje výjimečné metody financování a marketingu. Renault 5 Turbo 3E bude k dispozici na řadě klíčových trhů včetně Evropy, Blízkého východu, Japonska a Austrálie v počtu 1.980 kusů – jako pocta roku, kdy byl Renault 5 Turbo uveden na trh. A budou všechny očíslovány. První rezervace budou otevřeny v následujících týdnech a první dodání se uskuteční v roce 2027.


Technické údaje

Rozměry a hmotnost
Délka: 4,08 m
Šířka: 2,03 m
Výška: 1,38 m
Rozvor: 2,57 m
Světlá výška: 118 mm
Hmotnost: 1.450 kg

Platforma
Elektrická platforma vyrobená na míru
800voltová architektura

Motorizace a baterie
Elektromotory v zadních kolech 2 x 200 kW (540 k / 4 800 Nm)
70 kWh lithium-iontová baterie
Dojezd podle WLTP> 400 km

Nabíječky
AC 11 kW (AC 0-100% doba dobíjení: 8 hodin)
DC 350 kW (doba nabíjení 15-80 % stejnosměrného proudu: 15 min)

Výkon
0-100 km/h: 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nová Kia K4 vstupuje na český trh. Má normální motory a skvělou cenu
Test: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G má obrovské srdce a jednu drobnost, která může odradit Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Rok výroby 2022

699 900 Kč
Ford Kuga 1.5TDCi,navi,360°,ST Line

Ford Kuga 1.5TDCi,navi,360°,ST Line

Rok výroby 2021

499 999 Kč
Škoda Octavia 1.5 TSI 110kW Ambition Plus

Škoda Octavia 1.5 TSI 110kW Ambition Plus

Rok výroby 2022

415 000 Kč
Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Rok výroby 2012

128 900 Kč