Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník

První generaci fabie miloval snad každý. Dlouhá léta suplovala roli rodinných automobilů a byla dostupná i ve špičkově vybavených verzí. Od nástupce řada spokojených majitelů čekala další posun. Jaké však bylo překvapení, když mladoboleslavská automobilka představila druhou generaci s úzkou a vysokou karosérií celkově orientovanou na jednoduchost až fádnost.
Škoda Fabia první generace znamenala pro mladoboleslavskou automobilku zlom. Fabia se stala oblíbeným modelem, který používali nejen státní instituce, městské úřady, firmy, ale zejména rodiny. U nich bodovala zejména dlouhá verze kombi. Rok 2007 znamenal příchod druhé generace Fabie a mírné zklamání (úzká karoserie nebyla každému po chuti). Nejdříve se objevila v pětidveřovém provedení hatchback, o rok později ve verzi kombi s robustější přední nápravou shodnou s Volkswagenem Polo nebo Seatem Ibizou (od března 2008 Fabie využívá nápravu, kde jsou silentbloky součástí ramen a jsou vyrobené z plné pryže a nepraskají).
Tři roky od zahájení výroby prodělala Fabia modernizaci, která přinesla nové motory 1.2 TSI a 1.6 TDI-CR, možnost 7° převodovky DSG nebo sportovní verzi RS poháněnou motorem 1.4 TSI. Objevila se také úsporná verze Fabia Combi GreenLine 1.2 TDI. V roce 2011 přišla na trh série Monte Carlo nebo nový navigační systém Amundsen+. O rok později Fabia prošla decentní modernizací (nové nápisy, nový volant). Rok 2014 znamenal uzavření druhé životní dekády. Před ukončením prodejů bylo možné koupit akční modely Tour.
Z trůnu do vyhnanství
Karoserie díky užší a vyšší stavbě nepůsobila tak vyváženě a líbivě jako u předchůdce. Zejména v interiéru pak bylo cítit snižování výrobních nákladů. Fabia dokáže poskytnout dostatek pohodlí pouze čtveřici cestujících. Díky úzké stavbě chybí na zadních sedadlech prostor zejména v oblasti ramen. Oproti tomu zavazadelník nabízí nadprůměrný využitelný objem 300 litrů, resp. 505 litrů u kombi. Vyšší stavba vozu přináší pohodlné nastupování a skvělý výhled všemi směry. Fabia ovšem nejezdí lépe než předchůdce a její jízdní vlastnosti můžeme s odstupem času označit pouze za průměrné.
Výběr motoru je alfou a omegou spokojenosti
Nejlepší pohonnou jednotkou pro Fabii je bez debat benzínová čtrnáctistovka, která je spolehlivá a příkladně pružná. Při pravidelné výměně rozvodovů s dvojicí řemenů a napínáků se nemusíte ničeho zásadního obávat. Vyloženě špatně neuděláte ani se silnější šestnáctistovkou, která disponuje rozvodovým řetězem, který se podle automobilek běžně nemění. Praxe je však taková, že řetěz se po časem (zhruba po 150 tkm) vytahá a přeskočí o jeden až dva zuby. Motor poté špatně startuje a na palubní desce svítí kontrolka závady motoru. Nezbytností je pak oprava. Oproti jedna-čtyřce je však o něco hlučnější a užranější. Šestnáctistovku doporučujeme všem zájemcům o malý vůz s automatickou převodovkou. Použitý klasický automat od japonského výrobce Aisin s hydrodynamickým měničem funguje oproti různým robotickým převodovkám spolehlivě.
Rozšířené tříválce HTP se hodí maximálně do města, kde fungují dle očekávání. Mimo město tříválce ztrácejí dech a spotřeba letí nahoru. Nejhorší situace je na dálnici, kde neposkytují výkonnostní rezervu a trpí na přehřívání katalyzátoru, které je kompenzováno obohacováním směsi. Nepravidelný volnoběh u motoru 1.2 HTP pak značí podpálené výfukové ventily, za kterými stojí karbon v oleji nebo rozpad katalyzátoru. Od roku 2010 dostaly tříválce nové katalyzátory a začaly plnit emisní normu euro 5. Doporučit můžeme dvanáctiventilovou verzi s výkonem 51 kW, která dostala tišší řetěz. Slabší 44 kW provedení berte až od roku výroby 2011.
Od přeplňovaných čtyřválců TSI se očekávalo hodně. Jízdně povedené agregáty měly všechny předpoklady stát se ideální motorizací. Bohužel prvotní nadšení rychle vyprchalo - s TSI stačilo najet několik desítek tisíc kilometrů, aby ho zastavily problémy s rozvody. Nápravou měl být modifikovaný rozvodový řetěz, který však problémy nevyřešil. Pokud fabii neznehybní přeskočený rozvodový řetěz, zaručeně to dokáží kuny, které doslova milují nezakryté zapalovací kabely (tento problém řada majitelů vyřešila výměnou kabelů za jiné, zakrytováním nebo navléknutím husího krku).
Tříválcový diesel 1.4 TDI PD nepatří zrovna mezi příjemné společníky. Jízda je trhavá, extrémně hlučná a minimálně kultivované. Dunění a vibrace procházejí celým vozem. Nejhorší variantou jsou pak silnější dovezené exempláře vybavené filtrem pevných částic, u kterých tříválec nezvládá vypalovat saze. Výhrou nejsou ani použitá turbodmychadla. Daleko lepší volbou jsou proto devatenáctistovky 1.9 TDI PD, které ovšem šroubují cenu Fabií do závratných výšin. A i zde opět pozor na filtry pevných částic. Lepší volbou jsou vznětové šestnáctistovky, na které můžete narazit ve třech výkonnostních verzích (55, 66 a 77 kW).
Pozor na zatékání ale i vrnění převodovky
Pokud převodovka vrní v tahu, o výměnu si žádá tzv. dvouložisko, což přijde zhruba na pět tisíc korun. Oddalovat výměnu nedoporučujeme. U nejstarších exemplářů stojí za případnou ztrátou náplně klimatizace prodřená hadice o podélný nosník karoserie, což se může projevit klidně až při vyšším kilometrovém nájezdu. První rok výroby trápilo Fabii praskající pryžové těsnění pod plastovým obkladem čelního sloupku nebo poruchy centrálního zamykání. Někteří majitelé Fabií museli řešit například zatékání do zavazadelníku. Na vině bylo nefunkční těsnění kolem odvětřávacích otvorů pod zavazadelníkem. U hatchbacků se lámájí držáky plata zavazadelníku, při vyšším kilometrovém nájezdu dochází k opotřebování tyček předního stabilizátoru a k vůlím v uložení spodního ramena přední nápravy (silentblok). Praskavé zvuky při otáčení volantem jsou většinou způsobeny zadřenými horními ložišky předních tlumičů.
Česká lidovka
Škoda Fabia své německé, francouzské, ale i japonské konkurenty deklasuje přepravní kapacitou. Ze všech pojme nejvíce nákladu, zejména v dlouhé verzi kombi nabízí rekordní přepravní objem, díky kterému často supluje roli rodinného vozu. Fabia ovšem nevyniká vzhledem karoserie, což je v českých končinách celkem jedno. Alfou a omegou spokojenosti je výběr vhodné pohonné jednotky.
Plusy:
+ hustá servisní síť
+ ceny náhradních dílů
+ široký výběr ojetin
+ prostornost
+ objem zavazadelníku (hlavně kombi)
+ dobrá antikorozní ochrana
+ snadné nastupování
+ výhled z vozu
+ snadné ovládání
Mínusy:
- nevyvážený design
- nekultivovanost motorů 1.2 HTP a 1.4 TDI
- technické problémy motorů 1.2 TSI
- slabá účinnost základních světlometů
- horší aerodynamika a výhled na semafory
- vyšší ceny ojetin
Technické údaje | Škoda Fabia 1.6 TDI, Elegance (rok 2011) |
Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Výkon: | 66kW/4200 ot./min. |
Točivý moment max.: | 230Nm/1500-2500 ot./min. |
Max. rychlost: | 176 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 12,6 s |
Spotřeba - město: | 5,1 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 3,6 l/100 km |
Spotřeba - kombinovaná: | 4,2 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 45 l |
Délka/šířka/výška: | 4000/1642/1498 mm |
Rozvor: | 2459 mm |
Zavazadelník: | 300/1180 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1204/1659 kg |
Spotřeba během testu: | 6,1 l/100 km |
Aktuální cena v bazaru: | 158 999 Kč |
![]() |
Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA |
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Škoda Fabia 1,4 16V KLIMA

Škoda Fabia TSI BOH VÝBAVA 1Majitel
