Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát

18. 09. 2014
Sdílet článek

Druhá generace Laguny byla naprostým průšvihem, který se může srovnat jen s krajně poruchovou Vectrou od Opelu. Ostatně i Renault uvažoval, stejně jako Opel, o přejmenování Laguny. Nakonec jméno s příchodem třetí generace zůstalo, spolehlivost dokonce předčila německou konkurenci, ale pošramocená pověst se jen těžko napravovala.

Druhá generace Laguny zaznamenala skvělý start, který vystřídal neuvěřitelný obrat z důvodů množících se problémů. Neustále se opakovaly problémy s elektronikou i elektroinstalací, převodovky skoro nic nevydržely a podvozek se kazil i na kvalitních francouzských silnicích. Vybudovaná pověst byla během pár roků pryč a francouzská automobilka si mohla sypat popel na hlavu, proto při vzniku třetí generace nenechala nic náhodě, vůz před spuštěním prodejů řádně otestovala a do samotného vývoje nalila přes miliardu eur.


Nemoci spojené s elektronickou výstrojí se neopakovaly a zlobící čtečky karet se staly historií. Podvozek vyniká nadprůměrnou živostností a vydrží velké porce kilometrů (čas od času je nutné vyměnit nějakou tu tyčku stabilizátoru). Renault stále Laguně prodlužuje život, jelikož v loňském roce prodělala již druhý facelift. Sedm let na trhu je hodně, ale na ostře řezané karoserii to stále není znát. Horší situace panuje v interiéru, kde již zaúřadoval zub času. Přední sedadla poskytují dostatečnou oporu a nezklamou ani na dlouhých cestách. Vzadu je to o něco horší a zavazadelník také není zrovna objemovým přeborníkem, přesto v obouch případech Laguna bohatě postačí. Někomu může chybět nedostatečný počet odkládacích ploch nebo mu může vadit občasné zavrzání palubní desky.

Jak šel čas?
2007: v říjnu zahájení prodeje pětidveřového liftbacku, koncem roku pak ve verzi kombi
2008: příchod verze GT s řízenou zadní nápravou
2009: dvoudvéřové kupé, vznětový šestiválec 3.0 dCi
2010: facelift a modernizace
2013: druhý facelift
2014: stále se prodává

Jak jezdí?
Francouzská automobilka si dala hodně záležet na kvalitě zpracování, odhlučnění a na jízdních vlastnostech. Na špičku střední třídy sice laguna nestačí, ale ve většině jízdních disciplín si nevede vůbec špatně. Podvozek není zrovna francouzsky měkký a nerovnosti nezvládá tak vláčně jako Mondeo, přesto je daleko komfortnější než nejnovější modely od Renaultu. Vrcholné verze GT či později 4Control se mohly pochlubit možností natáčet kola zadní nápravy o 3,5° díky systému vyvinutým firmou Denso pro japonské Infinity. Natáčení kol potlačuje vrozenou nedotáčivost a ve spojení s kvalitnějšími tlumiči zlepšuje absorpci nerovností.

Co pod kapotu?
Základ vytvořila zážehová šestnáctistovka, která se v Česku objevila pouze v pětidveřové a jen krátkou dobu. Na poměrně těžkou Lagunu jedna-šestka sotva stačila. Řidiči proto více tlačí na plynový pedál, s čímž roste spotřeba paliva i hluk. Spolehlivost je však dobrá. Pokud tedy jezdíte jen kolem komína či velmi klidně, šestnáctistovka je vhodným kandidátem. Daleko lepší volbou je benzínový atmosférický dvoulitr z dílen Nissanu, který poskytuje dostatečný výkon při solidní spolehlivosti a spotřebě paliva. Dvoulitr se však nutné nehodí k přestavbě na pohon LPG a při tankování méně kvalitního benzínu může docházet k postupnému zakarbování motoru. Vrchol nabídky tvořil benzínový šestiválec o objemu 3.5 litru na který nejčastěji narazíte pod kapotou verze Coupé. Stejně jako dvoulitr pochází šestiválec od Nissanu a skvělou volbou. Vlastní mu je spolehlivost, skvělý zvuk a spojení s bohatou výbavou. Vždy přítomná samočinná převodovka však trochu ředí poskytovanou dynamiku, ale to nic nemění na faktu, že se jedná o skvělý pohon a časem se z něho stane sběrateli žádaný artikl.

Základ vznětových motorů vytvořila populární avšak zatracovaná 1.5 dCi, která některým majitelům v jiných modelech značky připravila hotové peklo. V Laguně však patnáctistovka dCi funguje bez větších potíží hned z několika důvodů. Automobilka totiž použila spolehlivější vstřikování od Siemensu a odolnější provedení ložisek klikové hřídele. Přesto všechno tento agregát vyžaduje specifické zacházení. Jeho životnost prodloužíte nebudete-li jezdit krátké trasy po městě a nebudete-li mu šlapat na krk. Při těchto předpokladech může fungovat bez problémů klidně stopadesát tisíc kilometrů. Při překročení této hranice je nutné počítat s výměnou filtru pevných částic, který se regeneruje bez větších potíží díky přítomnosti páteho vstřiku. Časem je však nutné počítat s běžnými dieselovými závadami, které prodražují provoz jinak úsporného motoru. Oproti tomu nový vznětový dvoulitr dCi se Renaultu povedl. Čtyřválec dostal rozvodový řetěz a vodou chlazené turbodmychadlo, přičemž jejich spolehlivost se ukazuje jako příkladná. Odolně působí dokonce i dvouhmotový setrvačník. Menší životnost mívají jen piezovstřikovače Bosch (ty jsou sice drahé, ale automobilka nabízí repasy). Doporučit můžeme verzi plnící emisní normu euro 4 spojenou s manuální převodovkou, která se obešla bez filtru pevných částic. Jediným stínem obcházející vznětové dvoulitry je riziko zadření z důvodu kvality ojničních ložisek či selhání mazacího čerpadla nebo z důvodu nedostatku oleje (prasklé těsnění pod hlavou). Vrcholný vznětový šestiválec nejčastěji objevíte pod kapotou verze kupé. Skvělý zvuk doprovázený lineární charakteristikou a dostatkem síly příliš neohromí zrychlením, které se rovná úspornějšímu dvoulitru. Je to dáno příčným uložením převodovky s přiškrceným točivým momentem na 450 N.m. Šestiválec se hodí pro flegmatické zdolávání dlouhých vzdáleností, při kterém kopce vůbec nepocítíte.

Co se kazí?
Některé exempláře trápí vůle v čepech přední nápravy nebo v táhlech stabilizátoru. Nezřídka se můžete setkat s vadným ovládacím panelem klimatizace. Časem mohou začít zlobit elektromotorky ovládající zajištění víčka palivové nádrže. Další bolístkou jsou uvolněná nebo zoxidovaná ukostření, které způsobují rušení rádiového signálu při zapnutí vyhřívání zadního skla. Velkou nepříjemností může být zadření dvoulitrového dieselu dCi. Příčinou mohou být nekvalitní ojniční ložiska, nefungující mazací čerpadlo nebo nedostatek oleje z důvodu prasklého těsnění pod hlavou. Levná není ani výměna piezovstřikovačů Bosch či koupě nového filtru pevných částic u menšího dieselu 1.5 dCi (zhruba 25.000 Kč). Prodražit se mohou vůle převodovek a poloos u motorů s vyšším točivým momentem nebo opožděné výměny motorového oleje. Ten doporučujeme měnit pravidelně po 15.000 km, nikoliv po 30.000 km, jak bylo předepsáno chorým výrobcem.

Spolehlivá a opomíjená
Renault Laguna třetí generace je spolehlivým vozem, který se zbavil všech nemocí mořících druhou generaci. Zejména v Česku se jedná o podceňovaný model, u kterého můžete těžit z nízké pořizovací ceny. Pozor si dejte na automobily dovezené ze zahraničí, které mohly plnit úlohu služebních automobilů a mají za sebou velké kilometrové proběhy, přičemž to na Laguně není znát.

Plusy:
+ pořizovací ceny ojetin
+ tři karosářské verze
+ útulný interiér a bohatá výbava
+ šestistupňové převodovky
+ zatím bez koroze

Mínusy:
- nevalná pověst předchůdce
- rychlejší pokles hodnoty
- menší zavazadelník (liftback)
- většina dieselů vybavena filtrem pevných částic
 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč