Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014)

Za cenu mini auta můžete v současné době pořídit prostorné Mondeo třetí generace, které předčí své konkurenty jízdními vlastnostmi, solidní spolehlivostí a zároveň poskytovaným komfortem.

O kvalitách Mondea třetí generace svědčí fakt, že sama automobilka ho zatím nechává bez nástupce, přičemž na trhu je od roku 2007, což je v ostře sledované střední třídě neuvěřitelná doba. Ford Mondeo mělo při příchodu na trh za úkol nahradit nejen populární druhou generaci Mondea, ale také být náhradou za Scorpio, které nedostalo nástupce. Karoserii chybí na délku patnáct centrimetrů do pěti metrů, přičemž rozvor náprav dosahuje hodnoty 2.850 mm. Díky tomu mají cestující na všech sedadlech dostatek prostoru a mohou těžit z rozměrných sedaček, které mají příjemně dlouhé sedáky. Jediným limitem může být u verze liftback omezený prostor na výšku. Někomu může vadit velmi nízká světlá výška vozu. Na velmi dobré úrovni je i ergonomie a zpracování interiéru, u kterého bycho však čekali prémiovější nádech. V základním objemu zavazadelníku vede karosářská verze kombi, které dokáže pojmout 494 až 554 litrů objemu (podle řešení rezervního kola). Sedan zvládne pojmout 493 až 550 litry a liftback o 10 litrů méně, přičemž přidává více praktičnosti v podobě rozměrného vstupu a pravidelného tvarování.

Jaký motor vybrat?


Kdo touží po benzínovém Mondeu před faceliftem bude zklamán. Základní šestnáctistovce Ti-VCT se vyhněte. S poměrně těžkým Mondeem má hodně starostí a nutností je výměna rozvodového řemene. Dvoulitr skvěle fungoval v předchozí generaci, kde platil za čiperný pohon. Díky robustní stavbě nástupce však musel dostat krátké převody a nehodí se tak na dálnici. Rozvodový řetěz je trvanlivý a problémy s vířívými klapkami jsou pryč. Dvoulitr Duratec je ideální pro nepříliš náročné řidiče. Silnější dva-trojka by byla zajisté lepší volbou, kdyby nebyla výhradně dodávaná s automatickou převodovkou. Díky tomuto spojení platí dva-trojka za doslova užranou (jezdit pod dvanáct litrů nelze). Vrchol nabídky zážehových motorů od roku 2007 do roku 2010 tvořil pětiválcový turbomotor od Volva, který můžeme doporučit za předpokladu, že nebudete řešit spotrbu paliva. Pětiválec má výkonu na rozdávání, při razantním sešlápnutí plynového pedálu tahá hodně za volant, což snižuje přesnost v zatáčkách. Zvuk je však uchu lahodící. Od modernizace můžete narazit na nové přeplňované zážehové čtyřválce EcoBoost, které jsou ideálním společníkem. Disponují dostatkem výkonu a spotřeba paliva je snesitelná.

Přiznivci dieselů s klidným svědomím mohou sáhnout po litinové osmnáctistovce TDCi, která není zrovna vzorem kultivovanosti, tichého projevu ani rychlého zahřívání. Za tyto nedostatky se však odvděčuje příkladnou spolehlivostí (obešla bez filtru pevných částic) a slušnou spotřebou paliva. Po stránce výkonu postačí, jediným omezením může být až rychlá jízda po dálnici. Silnější dvoulitr původem od Peugeotu je kultivovanější a pružnější. Dojem kazí jen přítomnost filtru pevných částic a nutná výměna rozvodového řemene po 120.000 km, která zvyšuje servisní nároky. Nejvýkonnější diesel 2.2 TDCi, rovněž s francouzským rodokmenem, se obešel bez dvoustupňového přeplňování a vyniká rychlým nástupem točivého momentu v nízkých otáčkách, který postupně padá. Díky dlouhým převodům se nejedná o žádného sprintera, ale příjemného společníka na dlouhých tratích. Jeho ideálním revírem jsou dálnice. Skvěle zvládá i disciplínu tažení těžkých přívěsů.

Přehled pohonných jednotek:

1.6 Ti-VCT (81, 88, 92 kW)
1.6 EcoBoost (118 kW)
2.0 Duratec (107 kW)
2.0 EcoBoost (149 a 176 kW)
2.3 Duratec (118 kW)
2.5 Turbo Duratec (162 kW)

1.6 TDCi (85 kW)
1.8 TDCi (74 a 92 kW)
2.0 TDCi (96, 103, 120 kW)
2.2 TDCi (129 a 147 kW)

Za kolik a jak jezdí testovaná 1.6 EcoBoost?

Testované Mondeo s přeplňovanou jednašestkou umělo jezdit za 6-7 l/100 km. Hustý pražský provoz znamenal odběr 8,5 l/100 km Naturalu 95, což vzhledem k poskytovanému výkonu není vůbec špatné. Závěrečná spotřeba se ustálila na 7,7 l/100 km, což je v našich očích slušný výsledek, když připočteme vyšší hmotnost a velmi široké pneumatiky. Ty jsou navíc velmi náchylné na koleje a jiné nerovnosti. Volant je proto nutné držet pevně v rukou. Pokud ho pustíte, riskuje stáhnutí do protisměru či příkopu. Mondeo musíte neustále řídit. Do zatáček se oproti subtilnímu předchůdci vrhá ospaleji, přesto v samotném průjezdu umí zabrat. Mondeo je díky hydraulickému posilovači řízení stále vozem, které musíte řídit a musíte mu udávat pokyny. Ty plní a nikdy Vás nenechá na holičkách. I když přeženete nájezdovou rychlost, vůz Vás podrží. Narozdíl od francouzských konkurentů mu nevadí ani nerovnosti, na kterých působí stabilně a nenechá se vyvést z míry. Podvozek Mondea poskytuje dostatečný cestovní komfort a přidává nejlepší jízdní vlasnosti ve třídě.

Plusy
+ prostornost
+ design a tři karosářské verze
+ jízdní vlastnosti
+ poskytovaný komfort
+ dojem o třídu většího vozu
+ absence šestiválce

Mínusy
- absence pohonu všech kol
- výběr benzínových motorů (do modernizace)
- ojetiny s vysokým km proběhem, popř. stočené tacho (často firemní vůz)
 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč