Razantní příchod: to je nový Tiguan!

15. 07. 2007
Sdílet článek

Současně s prvními fotografiemi nového Tiguanu začíná automobilka Volkswagen odpočítávat čas do premiéry své 14. modelové řady. Tiguan se poprvé představí široké veřejnosti v září na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu.

Na český trh pak bude uveden na přelomu roku 2007. Novinku charakterizuje kombinace síly a elegance - Tiguan je koncipován jako vůz pohybující se na rozhraní mezi obydleným světem a nekonečnou krajinou či mezi prací a volným časem. Tiguan je všestranně využitelný automobil s vysokou užitnou hodnotou, s průkopnickými technologiemi a s jízdní charakteristikou, jenž je stejně tak agilní jako i komfortní.


Druhé SUV značky Volkswagen přichází stejně jako v případě modelu Touareg se sebevědomým designem. Předek nového Tiguanu si ponechal sexy proporce, které Volkswagen poprvé představil u studie Concept A, jenž si získala celosvětovou pozornost. Po stranách se nad mohutnými lemy blatníku rozpíná protáhlá a svalnatě navržená silueta s pro Volkswagen typickým a nezaměnitelným C-sloupkem, krátký převis pak charakterizuje strmou záď vozu. Důležitým designovým prvkem jsou i přední a zadní světla ve sjednocených tvarech.

Verze modelu Tiguan

  • Inovace: Všechny pohonné jednotky Tiguanu jsou přeplňované
  • 18 a 28 stupňů: dvojí řešení přední partie s různými nájezdovými úhly.

Pět motorů:
Volkswagen bude model Tiguan - a to je zatím zcela unikátní - nabízet pouze s přeplňovanými motory: zážehovými jednotkami TSI poskytujícími výkony 110 kW (150 k), 125 kW (170 k) a 147 kW (200 k) a vznětovými motory TDI s výkony 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k).

Dvě řešení přední partie:
Dvě karosářské verze Tiguanu se liší zejména v řešení přední partie vozu. Verze "Trend & Fun" a "Sport & Style" jsou navrženy vepředu s maximálním nájezdovým úhlem 18 stupňů. Verze Tiguan "Track & Field" určená pro ještě náročnější offroadový provoz má přední nájezdový úhel dokonce 28 stupňů. 

Podvozek modelu Tiguan

  • Přední náprava: Koncepce McPherson s hliníkovým pomocným rámem
  • Zadní náprava: Inovativní čtyřprvková zadní náprava ideálně odpovídá požadavkům pohonu všech čtyř kol systému 4Motion

Ještě před zahájením stavby prvního prototypu bylo rozhodnuto, že nový Tiguan musí být mimořádně bezpečným SUV vhodným pro aktivní styl řízení. Pro dosažení tohoto cíle využil vývojářský tým všechny dostupné prostředky. Nový Tiguan musel při homologačních testech v Africe prokázat, že zaručuje neutrální až mírně nedotáčivou charakteristiku řízení a neobyčejně nízký úhel klopení karoserie. Extrémně nerovné cesty na okraji Nambijské pouště také měly ještě jednou prověřit, jak vynikající je dynamická charakteristika chování vozu a jak dokonalý je komfort jízdy i za těch nejtěžších podmínek. Toho bylo dosaženo díky tomu, že ve specifikaci byly jasně stanoveny požadavky: dosáhnout bezprecendentní úrovně v dynamice, komfortu a bezpečnosti jízdy.

Při konstrukci podvozku byly sledovány zejména tyto cíle:

  • Agilní chování vozu.
  • Velmi dokonalé tlumení vibrací a skvělý jízdní komfort.
  • Nízký úhel klopení karoserie s harmonickou dynamikou naklápění.
  • Vysoká dynamická stabilita řízení.
  • Vynikající chování v obtížném terénu.

Přední náprava:
Náročné požadavky byly splněny díky koncepci podvozku, která ustavuje novou kvalitu ve své třídě: vepředu je Tiguan opatřen nápravou McPherson speciálně optimalizovanou pro SUV, která je uložena v jednodílném pomocném rámu z hliníkové slitiny.

Zadní náprava:
Také čtyřprvková zadní náprava byla optimalizována tak, aby maximálně vyhovovala stálému pohonu všech čtyř kol systému 4Motion. Čtyřprvková zadní náprava Tiguanu je pro danou kombinaci přímo určena. Extrémně robustní ale zároveň i dynamicky navržená geometrie nápravy se již osvědčila v modelu Passat 4Motion. Nicméně pro lepší odolnost proti vysoké zátěži při offroadovém provozu je Tiguan opatřen zcela nově navrženým pomocným rámem z vysokopevnostní oceli, nahrazujícím odpovídající díl z hliníkové slitiny.

Obdobným způsobem byla upravena i zadní náprava verze Tiguanu s předním pohonem. Podvozek už neobsahuje kloubový hřídel ani koncový zadní pohon a hnací hřídele, ale v obou variantách pohonu je použit pomocný rám. Inovativní modulární systém zadní nápravy má velmi pozitivní vliv na snížení výrobních nákladů.

Pro přední nápravu konstruktéři vyvinuli nové tlumiče pérování se zvýšeným objemem olejové náplně; odpovídající úrovní pracovní teploty jsou nové tlumiče vhodné i pro nejnáročnější offroadové podmínky. Stejně jako přední tlumiče, také zcela nově vyvinuté tlumiče zadní nápravy zabezpečují výjimečný komfort jízdy.

Nová generace řízení:
Technickou lahůdkou podpůrného zařízení podvozku je úplně nová generace elektromechanického posilovače řízení. Jeho rozhodující předností je to, že přes velmi přesnou charakteristiku řízení nepřenáší ani při jízdě velmi tvrdým terénem rázy do volantu. Na tom má hlavní zásluhu nově vyvinutá konstrukce řídicího mechanismu.

Kola a pneumatiky:
V základní verzi Tiguanu zprostředkovávají styk vozidla s terénem šestnáctipalcová kola obutá do pneumatik rozměru 215/65 R16. Tiguan verze "Sport & Style" je standardně opatřen sedmnáctipalcovými koly s pneumatikami 235/55 R17, na zvláštní přání jsou dostupná i osmnáctipalcová kola s pneumatikami rozměru 235/50 R18.

Elektronika modelu Tiguan

  • Inovace: První Volkswagen s novou generací navigačního systému s rádiem.
  • Bezpečnost pouhým stiskem spínače: Offroadový spínač aktivuje síť podpůrných systémů.
Rovněž po stránce elektronického vybavení předstihuje Tiguan svou konkurenci ve třídě SUV. Typické pro Volkswagen je praktické umístění komponentů na ovládacím panelu řidiče. Jeho příkladem ve vybavení Tiguanu je navigační systém s rádiem zcela nové generace. Software a hardware tohoto nového systému splňují ty nejvyšší požadavky na snadnost ovládání i kvalitu a řadu dalších funkcí.

RNS 510:
Vše co bylo řečeno, potvrzuje už první pohled na špičkové zařízení, nový navigační systém s rádiem označený RNS 510. Systém RNS 510 je při poskytování mnoha různých informačních, zábavních a systémových funkcí ovládán tlačítky stálého menu, dvěma spínači a dotykovou obrazovkou. Pokud je ve voze zpětná kamera, zobrazuje se snímaný zpětný obraz na displeji navigace.

Hardwarová výbava systému RNS 510 využívá 6,5palcovou barevnou VGA obrazovku s rozlišením 800 x 480 pixelů a s vynikající ostrostí. Rychlé výpočetní operace podporuje procesor Power PC s frekvencí 400 MHz a dedikovaný grafický procesor. Navigační a zábavní data se ukládají na 30GB pevném disku. V systému RNS 510 může být integrováno i další vybavení jako například ovládání telefonu či přehrávače iPod nebo jiných MP3 přehrávačů. Na přání se nabízí i kombinace s audiosystémem Dynaudio.

Offroad navigace:
Další inovací systému RNS 510 je speciálně vyvinutý systém pro offroad navigaci. V tomto režimu je systém schopný zaznamenat během jízdy až pět set bodů na trase, a to i v oblastech bez digitalizace. To řidiči umožní, aby bezpečně nalezl zpáteční cestu z offroadového dobrodružství v jakémkoli terénu. V editačním režimu pak řidič může trasu podle přání modifikovat. Požadovanou orientaci poskytuje pohled na mapu zobrazenou na displeji RNS 510.

Parkovací asistent:
Další z nesčetných prvků špičkových technologií instalovaných v Tiguanu je první parkovací asistent montovaný do vozidla typu SUV. Nazývá se Park Assist a umožňuje téměř automatické zaparkování.

Offroad režim:
Rovněž základní schopnost vozu SUV, offroadovou funkci, perfektně zabezpečuje elektronický systém modelu Tiguan, a to na jediný stisk spínače, kterým se aktivuje offroad režim. Tato funkce, která výrazným způsobem zvýší offroadové schopnosti vozu, se bude nabízet výhradně u verze "Track & Field". Základní myšlenkou vývoje offroad režimu je soustředění ovládání všech podpůrných offroadových funkcí do centrálního řídicího místa. Konkrétně to znamená, že jediným spínačem lze aktivovat asistenta pro jízdu z kopce (pro optimální řízení na svazích), přizpůsobení charakteristiky pedálu řidiče (pro jemnější odstupňování točivého momentu), přizpůsobení EDS (elektronické závěry diferenciálu se aktivují již při nejmenším prokluzu), přizpůsobení ABS (zlepšená účinnost brzdění na nezpevněném povrchu), asistenta pro jízdu do kopce (podpora při jízdě do kopce a ochrana spojky) a - v součinnosti s automatickou převodovkou - předvolbu rychlostního stupně (včetně optimální brzdicí funkce). Uvedená řada funkcí zaměstnává pět elektronických řídicích jednotek, které systém ovládají.

Spínací tlačítko je propojeno s řídicí jednotkou motoru. Odtud se šíří informace o zařazení offroad režimu po elektronické sběrnici vozidla do dalších řídicích jednotek. Z bezpečnostních důvodů musí být tato funkce reaktivována po každém zapalovacím cyklu.

To, jak inteligentně elektronický systém působí, lze demonstrovat na chování v situaci, která není zdaleka neobvyklá. I zkušenému profesionálnímu řidiči se může stát, že mu zhasne motor. Tím je deaktivován offroad režim a podpůrné systémy se vypnou. Ale elektronika Tiguanu událost vyhodnotí jako zhasnutí motoru a jakmile je motor znovu nastartován, všechny podpůrné systémy se zapnou a běží.

  

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč