Pamětní mince připomene významná výročí 100 let výroby osobních automobilů Škoda
110 let od založení firmy Letos je tomu právě sto let, kdy firma Laurin & Klement v Mladé Boleslavi ukončila výrobu bicyklů a přivedla na svět svůj první automobil - Voiturettu typ A.
V té době byla už značka L&K ve světě motoristických příznivců velmi dobře známá výtečnými motocykly. Ačkoli je produkovala teprve šestým rokem, zrovna získala titul neoficiálního motocyklového mistra světa, když Václav Vondřich vyhrál ve Francii závod o Gordon-Bennetův pohár 1905. Voituretta A z roku 1905 byl lehký dvoumístný vůz, poháněný čtyřdobým vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1005 cm3 s výkonem 7 k. Zadní kola byla přes třístupňovou manuální převodovku poháněna nejprve řetězem, později pak kloubovým hřídelem, takže vůz byl na svou dobu technicky velmi vyspělý. Prodávat se začal za cenu 3600 korun, přičemž motocykly Laurin & Klement stály v té době okolo 420 až 450 korun. Zájem o nový automobil předčil všechna očekávání a objednávky se hrnuly ze všech stran. A tak brzy následovaly další odvozené varianty: pro čtveřici cestujících, dodávka a verze s výkonnějšími motory. Silnější devítikoňová Voituretta přišla na svět hned roku 1906. Prodávala se za 4200 korun. Vzápětí se dostavily také první sportovní úspěchy, navazující na vítězné vavříny motocyklů, jimiž se značka Laurin & Klement proslavila dříve. Například hned v klasickém závodě na Semmeringu získaly Voituretty roku 1906 v kategorii cestovních automobilů první, druhé a čtvrté místo. Ještě týž rok továrna otestovala první vůz se čtyřválcovým motorem o výkonu až 16 koní a rozšířila výrobu. A o rok později spatřil světlo světa první osmiválec s výkonem až 50 koní. Firma Laurin & Klement se zároveň mění na akciovou společnost s kapitálem 2,5 miliónu korun, aby získala více síly na dravý rozvoj, a končí s produkcí motocyklů. Dál odtud budou vyjíždět už pouze automobily. Voiturett se ve všech modifikacích nakonec prodalo na 500 kusů.
Stručná historie mladoboleslavské automobilky:1895 - založení firmy Laurin & Klement na výrobu jízdních kol
1899 - první motocykl: Slavia typ A
1905 - první automobil: Laurin & Klement Voiturette A
1907 - přeměna firmy Laurin & Klement na akciovou společnost
1925 - sloučení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň
1930 - transformace na Akciovou společnost pro automobilový průmysl - ASAP
1939 - koncern Škoda se stává součástí hospodářského systému německé Říše
1945 - znárodnění, změna na AZNP (Automobilové závody, národní podnik)
1991 - přeměna na akciovou společnost Škoda, a. a. s. (automobilová akciová společnost), která se stává součástí koncernu Volkswagen V loňském roce prodala společnost Škoda Auto celkem 451 675 automobilů tří modelových řad Fabia, Octavia, Superb a dosáhla hospodářského výsledku před zdaněním ve výši 4,815 miliard korun (meziročně +91,3 %). Celkové tržby přitom zaznamenaly nárůst o 8,4 mld. Kč (+5,8 %) na 153,550 mld. Kč.
V roce 2004 společnost exportovala vozy a náhradní díly v hodnotě 131,104 mld. Kč (+8,6 %) do téměř devadesáti zemí světa včetně Indie a Číny. Podílem ve výši 7,7 % na celkovém exportu České republiky potvrdila Škoda Auto opět pozici největšího českého exportéra. Ke konci roku zaměstnávala přímo 24 561 zaměstnanců.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelŠkoda Superb 2.0TDi STYLE! ČR! 1.maj.!
Škoda Octavia 1,6 TDI REZERVACE!
Škoda Kodiaq Scout 2,0TDi,140kw,DSG,4x4
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější články
Automobilka MINI představila model Acenam a odtajnila české ceny
Na elektromobil s dojezdem až 406 km, nabíjením až 95 kW a délkou čtyř metrů stačí bohatě milion korun ...
Nejmenší Lexus LBX nebo jízda v dakarském speciálu byly taháky festivalu mobility
Na festival mobility Toyota & Lexus jsme vyzkoušeli Lexus LBX, vyzkoušeli off-roady, prolezli kempovací přestavby a obdi ...
Test: Peugeot e-208 GT je malý elektromobil s velkým dojezdem a dobrým srdcem
Facelift přinesl nejen kosmetické úpravy, ale také nový infotainment a vylepšený elektrický pohon ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Citroën C3
Rok výroby 2016
BMW Řada 3
Rok výroby 2006
Peugeot 508
Rok výroby 2022
Peugeot 308
Rok výroby 2024