Pamětní mince připomene významná výročí 100 let výroby osobních automobilů Škoda

20. 05. 2005
Sdílet článek

110 let od založení firmy Letos je tomu právě sto let, kdy firma Laurin & Klement v Mladé Boleslavi ukončila výrobu bicyklů a přivedla na svět svůj první automobil - Voiturettu typ A.

V té době byla už značka L&K ve světě motoristických příznivců velmi dobře známá výtečnými motocykly. Ačkoli je produkovala teprve šestým rokem, zrovna získala titul neoficiálního motocyklového mistra světa, když Václav Vondřich vyhrál ve Francii závod o Gordon-Bennetův pohár 1905. Voituretta A z roku 1905 byl lehký dvoumístný vůz, poháněný čtyřdobým vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1005 cm3 s výkonem 7 k. Zadní kola byla přes třístupňovou manuální převodovku poháněna nejprve řetězem, později pak kloubovým hřídelem, takže vůz byl na svou dobu technicky velmi vyspělý. Prodávat se začal za cenu 3600 korun, přičemž motocykly Laurin & Klement stály v té době okolo 420 až 450 korun. Zájem o nový automobil předčil všechna očekávání a objednávky se hrnuly ze všech stran. A tak brzy následovaly další odvozené varianty: pro čtveřici cestujících, dodávka a verze s výkonnějšími motory. Silnější devítikoňová Voituretta přišla na svět hned roku 1906. Prodávala se za 4200 korun. Vzápětí se dostavily také první sportovní úspěchy, navazující na vítězné vavříny motocyklů, jimiž se značka Laurin & Klement proslavila dříve. Například hned v klasickém závodě na Semmeringu získaly Voituretty roku 1906 v kategorii cestovních automobilů první, druhé a čtvrté místo. Ještě týž rok továrna otestovala první vůz se čtyřválcovým motorem o výkonu až 16 koní a rozšířila výrobu. A o rok později spatřil světlo světa první osmiválec s výkonem až 50 koní. Firma Laurin & Klement se zároveň mění na akciovou společnost s kapitálem 2,5 miliónu korun, aby získala více síly na dravý rozvoj, a končí s produkcí motocyklů. Dál odtud budou vyjíždět už pouze automobily. Voiturett se ve všech modifikacích nakonec prodalo na 500 kusů.


Stručná historie mladoboleslavské automobilky:


1895 - založení firmy Laurin & Klement na výrobu jízdních kol
1899 - první motocykl: Slavia typ A
1905 - první automobil: Laurin & Klement Voiturette A
1907 - přeměna firmy Laurin & Klement na akciovou společnost
1925 - sloučení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň
1930 - transformace na Akciovou společnost pro automobilový průmysl - ASAP
1939 - koncern Škoda se stává součástí hospodářského systému německé Říše
1945 - znárodnění, změna na AZNP (Automobilové závody, národní podnik)
1991 - přeměna na akciovou společnost Škoda, a. a. s. (automobilová akciová společnost), která se stává součástí koncernu Volkswagen V loňském roce prodala společnost Škoda Auto celkem 451 675 automobilů tří modelových řad Fabia, Octavia, Superb a dosáhla hospodářského výsledku před zdaněním ve výši 4,815 miliard korun (meziročně +91,3 %). Celkové tržby přitom zaznamenaly nárůst o 8,4 mld. Kč (+5,8 %) na 153,550 mld. Kč.

V roce 2004 společnost exportovala vozy a náhradní díly v hodnotě 131,104 mld. Kč (+8,6 %) do téměř devadesáti zemí světa včetně Indie a Číny. Podílem ve výši 7,7 % na celkovém exportu České republiky potvrdila Škoda Auto opět pozici největšího českého exportéra. Ke konci roku zaměstnávala přímo 24 561 zaměstnanců.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Kia Niro EV - ideální automobil pro ženy
Škoda ukázala interiéry nových modelů Superb a Kodiaq. Je to revoluční změna k lepšímu. Toyota má auta bez čekání. Nákupem skladovky můžete ušetřit pořádný balík peněz Rodiny radujte se – Citroën Berlingo se spalovacím motorem se vrací na český trh Test: Volkswagen ID. Buzz překvapuje vzhledem, praktičností a také spotřebou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2013

328 990 Kč

Volvo XC60

Rok výroby 2017

600 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2017

659 000 Kč

Seat Ateca

Rok výroby 2017

469 990 Kč