Opel Ampera: Ještě rok a půl a je tady! | Autanet.cz

Opel Ampera: Ještě rok a půl a je tady!

11. 03. 2010
Sdílet článek

Elektrický Opel Ampera, jehož sériová produkce se rozběhne na podzim příštího roku, už dojel na letošní Ženevský autosalon hezky po svých. Přibližně 600 km dlouhá cesta z německého Rüsselsheimu do Ženevy prověřila životaschopnost a praktickou použitelnost tohoto nekonvenčně tvarovaného vozu

Při této jízdě seděl za volantem Ampery přímo šéf Opelova oddělení pro technologie elektrických pohonů Gherardo Corsini. Ten si jistě pořádně užíval ohromených pohledů okolo jedoucích posádek, když se futuristicky tvarovaná Ampera proplétala hustým dálničním provozem.


Připomeňme, že Ampera svými vnějšími rozměry 4404/ 1798/ 1430 mm (D/Š/V) i rozvorem 2685 mm náleží do nižší střední třídy, díky použité technologii pohonu Voltec však bude cenově náležet minimálně do střední třídy.  Koncepčně se stále jedná o hybrid (Opel však raději upřednostňuje označení Extended-Range Electric Vehicle), uspořádání a smysl spolupráce spalovacího motoru s elektromotorem je však opačný než u dosud známých sériově vyráběných hybridů.

Dovoz aut z Německa do 24 hodin

Pohon kol (předních) je svěřen výhradně trakčnímu elektromotoru o výkonu 110 kW a točivém momentu 370 N.m., který dokáže i bez převodovky udělit Ampeře zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 s. a maximální rychlost 161 km/h.
Spalovací motor- v tomto případě zážehový čtyřválec s objemem 1,4 litru (53 kW, benzín i etanol)- bude pracovat v ustálených otáčkách a bude pohánět výhradně dobíjecí generátor, který bude v případě potřeby průběžně doplňovat energii „megabaterii“, která se táhne téměř pod celým prostorem pro cestující i pod zavazadeníkem (má objem cca 300 litrů).

Tato baterie má tvar písmene T, váží cca 180 kg, má kapacitu 16 kWh a skládá se z 220 li-ion článků. Při plném nabití ujede Ampera až 60 km čistě na elektrický pohon, samozřejmě za předpokladu, že vůz bude občas i brzdit a tím si nějakou energii ušetří rekuperací. V případě průběžného dobíjení motor-generátorem se k tomuto číslu přidá průměrně dalších 440 km, takže celkový akční rádius dosáhne hodnoty až 500 km. Poté už je potřeba využít klasického nabíjení či rychlonabíjení (podle napětí) z externího zdroje, kupříkladu i z konvenční zásuvky na 230V. Opel Ampera jezdí na lehkých 17" kolech a využívá pneumatik s nízkým valivým odporem.

Spotřeba paliva je u automobilů tohoto druhu propočítávána podle speciálního vzorce, činí v případě Opelu Ampera asi 1,6 litru na prvních 100 km jízdy, každá následující stovka kilometrů bez externího dobíjení znamená v přepočtu asi 4,8 l/100 km.

Základní koncepce pohonu Voltec, který spolu s Amperou využije i Chevrolet Volt, má navíc slibné předpoklady pro svůj další vývoj. Použitím výkonnějšího motor-generátoru i bateriií s větší kapacitou půjde prodloužit akční rádius vozu, v případě nahrazení zážehového motoru účinnějším vznětovým zase může dále klesat spotřeba.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto GM

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Opel Combo 1.5 CDTI XL – auto pro rodiny podle Opelu dává smysl
Šestá generace Subaru Forester v Česku. Univerzální SUV se ničeho nebojí Test: Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV AWD Homura Test: Suzuki Swift 4x4 - nejlepší malé auto do sněhu Test: Toyota Corolla Sedan Klasik je poslední možností, jak pořídit normální auto za skvělé peníze

Tipy z autobazarů

BMW X5

Rok výroby 2018

1 250 000 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2020

399 000 Kč

Volkswagen Golf Sportsvan

Rok výroby 2015

252 000 Kč

Audi Q8

Rok výroby 2021

1 249 000 Kč