Okřídlený šíp škodovek má 85 let
Škoda Auto slaví jubileum 85 let od spojení se společností Škoda Plzeň. Fúzí získala mladoboleslavská automobilka dnešní název vozů a okřídlený šíp v logu
Toto strategické partnerství trvalo až do roku 1945, kdy došlo ke znárodnění významných průmyslových podniků a stát potřebu spojení mladoboleslavské automobilky s plzeňskou strojírnou neuznal. V roce 1991 došlo k dalšímu strategickému spojení, tentokrát s německým koncernem Volkswagen. Dnes působí největší česká automobilka Škoda Auto jako globální hráč na více než sto trzích světa.
„Tím nejlepším mohla být firma, která měla kromě kapitálu jméno a trhy, která musela opustit část své produkce a hledala vhodné rozšíření sortimentu. Takový se našel v bývalé největší zbrojovce monarchie, ve Škodě Plzeň,“ přiblížil uvažování Václava Klementa vedoucí archivu Škoda Auto
Lukáš Nachtmann.
K historickému spojení mladoboleslavské automobilky s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni došlo 20. července 1925.
Automobilové oddělení měla plzeňská Škoda už od roku 1919, převzetím továrny v Mladé Boleslavi ale získalo na významu. Do Mladé Boleslavi byla z Plzně částečně převedena licenční výroba velké reprezentační limuzíny Hispano-Suiza, modernizace závodu umožnila sériovou produkci a do výroby bylo zavedeno několik nových typů.
Samostatná firma L&K (Laurin a Klement, továrna automobilů v Mladé Boleslavi) byla koncem prosince 1925 vymazána z obchodního rejstříku.
Její logo se však používalo na chladičích vozů ještě několik následujících let. Bylo přitom doplněno o okřídlený šíp. Mladoboleslavská automobilka časem získala jistou míru nezávislosti na své mateřské společnosti. Začala následně fungovat pod obchodním jménem ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl).
Za druhé světové války se celý koncern Škoda spolu s Brněnskou zbrojovkou staly součástí Reichswerke Hermann Göring. Vznikla Waffenunion Škoda-Brünn. Po válce v roce 1945, 27. října, došlo ke znárodnění a rozdělení koncernu Škoda. „Přes opakované pokusy a návrhy z naší strany stát potřebu spolupráce Mladé Boleslavi a Plzně neuznal,“ doplnil Lukáš Nachtmann.
Zdroj: Škoda Auto, foto archiv
Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda
Fotografie k článku

Sdílet článek
Komentáře k článku:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Všechny články o značce / modelu
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Nové BMW M5 CS bude mít 635 koní a stovku udělá za 3 sekundy
Bude lehčí a ve všem o něco lepší než BMW M5 Competition. Řeč je o vrcholném modelu M5 CS, které pohání přeplňovaný osmiválec s výkonem 635 koní a točivým momentem 750 Nm. Proto nepřekvapí maximálka 305 km/h nebo..
Test: Peugeot e-208 je nejhezčí druhé auto do rodiny
Malý, krásný a čistě elektrický. To je model e-208 francouzské automobilky se lvem ve znaku, který jsme důkladně..
Nové SUV od Škody se bude jmenovat Kushaq, u nás ho ale nekoupíte
První sériový vůz postavený na platformě MQB-A0-IN vyvinuté speciálně pro indický trh ponese na zádi jméno Kushaq a..
Elektrické BMW i4 dostane 530 koní a stovku zvládne za 4 sekundy
Je-li vyžadována ideální vyváženost mezi dynamikou a jízdním komfortem, modely BMW řady 3 a 4 ve svých prémiových..
Chystáte se na hory autem? Pořiďte si střešní nosič
Chystáte se na hory autem, ale lyžařské vybavení se vám nevejde do zavazadlového prostoru? Praktický střešní nosič..