Ojetých aut na trhu ubývá a rizika rostou

Podle Asociace autobazarů se do České republiky každoročně dováží desítky tisíc vozidel ze zahraničí ve velmi špatném technickém stavu. Takové vozy se však neprodávají v autobazarech, ale napřímo, tzv. "na ulici". Pro kupující však takový nákup přináší ohromná rizika.
I přes zoufalou situaci spojenou s nedostatkem ojetých vozidel na trhu odmítají české autobazary vykoupit až 30 procent nabízených vozidel. V drtivé většině případů jde totiž o vozy ve špatném technickém stavu s nejasnou servisní a často i právní historií. Takové vozy potom mohou skončit v soukromé inzerci, kde je ale často obtížné řešit případné reklamace. Zájemci o takový vůz totiž většinou nedostanou o vozidle pravdivé informace a sami nejsou schopni si technický a právní stav vozu prověřit.
Podle Asociace autobazarů APPAA proto bude prověřování původu a technického stavu ojetých vozů v následujících měsících a letech zcela zásadním faktorem bezpečné koupě ojetého auta. "Do České republiky bylo v loňském roce dovezeno přibližně 185 tisíc ojetých aut ze zahraničí, přičemž skoro 40 tisíc z nich, tedy necelých 22 %, bylo starších 15 let", varuje Petr Přikryl a dodává: "U takových vozů se servisní historie velmi těžko dohledává, a proto je seriózní autobazary velmi často odmítají vykoupit". Podle Přikryla tak tyto vozy končí v soukromé inzerci a prodávají se tzv. "na ulici", kde ale kupujícím hrozí ta největší rizika. „Jen v loňském roce jsme na našich pobočkách odmítli vykoupit více než 25 tisíc nabízených vozidel, a to z důvodu právních a technických vad na vozidlech“ říká Filip Kučera z Auto ESA. „Roční náklad na prověření vozidel na vstupu přesáhl 80 milionů korun“ doplňuje Kučera.
Přikryl doporučuje se takovým vozům vyhnout a nakupovat v zavedených autobazarech. Když už ale není zbytí, doporučuje Přikryl důkladnou prověrku vozu. "Zadání VIN do nějaké aplikace na webu ale rozhodně nestačí. Důležitá je důkladná fyzická kontrola auta nějakým odborníkem, nejlépe v autoservisu, který disponuje například zvedákem, diagnostikou, nebo technologií na měření tloušťky laku", říká Přikryl a doplňuje: "Jestliže majitel vozu s takovou prohlídkou nebude souhlasit, doporučuji jít o dům dál, protože s vozem pravděpodobně nebude něco v pořádku".
Velcí prodejci, kteří do prověřování aut investují mnohdy i desítky miliónů ročně, jsou ale podle Přikryla stále tím nejlepším způsobem, jak koupit ojeté auto bez rizika skrytých vad nebo s nejasným právním původem.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Volkswagen Touareg 3.0 TDI / V6 / 210 kW / Elegan

Audi Q7 50 Sline Quattro 8TT 3,0TDI

Volkswagen Caddy 1.4 TGI 2017 MAN Zár. 1 rok
Mohlo by vás zajímat

Hodně rychlé Audi RS 4 Avant má po modernizaci, co je nového?
Po dvou letech na trhu Audi omlazuje své supersportovní model Audi RS 4 Avant, které dostalo nový designérský styl přiná ...

Volkswagen spouští předprodej nového modelu ID.7. Elektromobil s dojezdem 618 km přijde na 1 569.900 Kč
Nejdříve bude k dispozici varianta Pro, do konce roku přijde Pro S s delším dojezdem a sportovní GTX s pohonem všech kol ...

Videotest: Audi A5 Coupe 40 TFSI S-line
Líbivé kupé čtyř kruhů se i ve druhé generaci dočkalo zdařilého omlazení. Manuální převodovka je sice minulostí, s lehko ...
Nejnovější články

Volkswagen T-Cross má po modernizaci a dostal zajímavou barvu
Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. ...

Suzuki Swift 2024 představen v evropské specifikaci. Má nové srdce a stále může mít pohon 4x4
O pohon novinky se bude starat mild-hybridní benzínový tříválec a v Česku se objeví v druhé čtvrtletí roku 2024 ...

Test: Toyota Mirai se vrátila z budoucnosti. Překvapuje komfortem a použitelností
Tahle Japonska si elektřinu vyrábí sama a ukazuje, že budoucnost není jen bateriová ...
Nejčtenější články měsíce

Tipy z autobazarů

Ford S-MAX
Rok výroby 2014

Audi A6 Allroad
Rok výroby 2020

Volkswagen T-Roc
Rok výroby 2019

Ford Mondeo
Rok výroby 2016