Ojetých aut na trhu ubývá a rizika rostou

Podle Asociace autobazarů se do České republiky každoročně dováží desítky tisíc vozidel ze zahraničí ve velmi špatném technickém stavu. Takové vozy se však neprodávají v autobazarech, ale napřímo, tzv. "na ulici". Pro kupující však takový nákup přináší ohromná rizika.
I přes zoufalou situaci spojenou s nedostatkem ojetých vozidel na trhu odmítají české autobazary vykoupit až 30 procent nabízených vozidel. V drtivé většině případů jde totiž o vozy ve špatném technickém stavu s nejasnou servisní a často i právní historií. Takové vozy potom mohou skončit v soukromé inzerci, kde je ale často obtížné řešit případné reklamace. Zájemci o takový vůz totiž většinou nedostanou o vozidle pravdivé informace a sami nejsou schopni si technický a právní stav vozu prověřit.
Podle Asociace autobazarů APPAA proto bude prověřování původu a technického stavu ojetých vozů v následujících měsících a letech zcela zásadním faktorem bezpečné koupě ojetého auta. "Do České republiky bylo v loňském roce dovezeno přibližně 185 tisíc ojetých aut ze zahraničí, přičemž skoro 40 tisíc z nich, tedy necelých 22 %, bylo starších 15 let", varuje Petr Přikryl a dodává: "U takových vozů se servisní historie velmi těžko dohledává, a proto je seriózní autobazary velmi často odmítají vykoupit". Podle Přikryla tak tyto vozy končí v soukromé inzerci a prodávají se tzv. "na ulici", kde ale kupujícím hrozí ta největší rizika. „Jen v loňském roce jsme na našich pobočkách odmítli vykoupit více než 25 tisíc nabízených vozidel, a to z důvodu právních a technických vad na vozidlech“ říká Filip Kučera z Auto ESA. „Roční náklad na prověření vozidel na vstupu přesáhl 80 milionů korun“ doplňuje Kučera.
Přikryl doporučuje se takovým vozům vyhnout a nakupovat v zavedených autobazarech. Když už ale není zbytí, doporučuje Přikryl důkladnou prověrku vozu. "Zadání VIN do nějaké aplikace na webu ale rozhodně nestačí. Důležitá je důkladná fyzická kontrola auta nějakým odborníkem, nejlépe v autoservisu, který disponuje například zvedákem, diagnostikou, nebo technologií na měření tloušťky laku", říká Přikryl a doplňuje: "Jestliže majitel vozu s takovou prohlídkou nebude souhlasit, doporučuji jít o dům dál, protože s vozem pravděpodobně nebude něco v pořádku".
Velcí prodejci, kteří do prověřování aut investují mnohdy i desítky miliónů ročně, jsou ale podle Přikryla stále tím nejlepším způsobem, jak koupit ojeté auto bez rizika skrytých vad nebo s nejasným právním původem.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Citroën Jumper 2.0HDi 130PS L2H3 EXTRA TOP 1A

Honda Civic COMFORT 1,8 VTEC 104 kW

Volkswagen T-Cross People 6G 1.0TSI
Mohlo by vás zajímat

Test: Opel Astra 1.4 Turbo CVT - jak jede s novým srdcem po faceliftu?
Nová Astra dostala neviditelný facelift, v rámci kterého se sahalo hlavně na techniku. Zvenční nové auto téměř nepoznáte ...

Test ojetiny: Mercedes-Benz CLK - velké kupé či kabrio má stále šmrnc
První generace "cé-el-káčka" vychází z velké řady E. Nabízí tak skutečně velkorysý vnitřní prostor a skutečně skvělý kom ...

Renault Clio dostalo automatickou převodovku za kterou se připlácí jen 35.000 Kč
Renault uvádí nabídku modelu Clio ve verzi s automatickou převodovkou CVT. Nabídka se vztahuje na verzi Clio s motorem 1 ...
Nejnovější články

Volvo představilo model EX30 Cross Country, který se dostal z města do přírody
Volvo EX30 Cross Country lze na vybraných trzích objednávat již nyní s tím, že první vozy budou dodány zákazníkům koncem ...

Toyota Prius prošla modernizací. Je úspornější, sama dobije více km a vejde se do milionu korun
Toyota Prius v modelovém provedení 2025 se již prodává na evropských trzích. Na českém trhu je v rámci aktuálního akčníh ...

Toyotě se vyplácí strategie s více pohony, v Evropě už prodala 6 milionů elektrifikovaných aut
V Evropě Toyota prosazuje multi-technologický přístup, spočívající v pestré modelové nabídce čistých elektromobilů, plug ...
Nejčtenější články měsíce

Tipy z autobazarů

Audi Q8
Rok výroby 2021

Audi A6
Rok výroby 2019

BMW X5
Rok výroby 2018

BMW Řada 2
Rok výroby 2020