Nový motor Audi 2.8 FSI se systémem Audi valvelift
Audi rozšiřuje svoji nabídku zážehových motorů o zajímavou novinku – šestiválec 2.8 FSI s inovativním systémem proměnného zdvihu sacích ventilů Audi valvelift, který spolu s dalšími zdokonaleními vede ke snížení spotřeby paliva o 10 procent. Motor dosahuje úctyhodného výkonu 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm, přičemž si v Audi A6 „řekne“ v průměru o pouhých 8,7 l benzinu na 100 km jízdy.
Systém Audi valvelift zabezpečuje proměnnou výšku zdvihu sacích ventilů ve dvou stupních (vyšší pro plné a nižší pro částečné zatížení), přičemž na rozdíl od konvenčních řešení nepoužívá žádné vložené mezičleny mezi zdvihátky ventilů a vačkovým hřídelem – vše se děje přímo na vačkovém hřídeli, takže systém je velmi jednoduchý, rychlý a efektivní.
Vlastní vačky jsou řešeny jako samostatné díly, jejichž profil je na každé z čelních ploch odlišný podle požadovaného zdvihu. Na hřídeli jsou upevněny prostřednictvím vnitřního ozubení, takže jsou osově posuvné mezi dvěma krajními polohami, odpovídajícími zdvihu sacího ventilu při částečném a plném
zatížení. Jejich přesun zajišťují dva výsuvné kolíky umístěné v hlavě válce nad vačkovým hřídelem, zasahující do spirálových drážek ve hřídeli. Posuv mezi krajními polohami probíhá velmi rychle během jediného cyklu motoru.
Pro plné zatížení je zdvih vačky větší (11 mm), pro částečné nižší a dokonce u každého ze dvou sacích ventilů téhož válce různý (5,7 a 2 mm). Díky tomu (a vhodnému tvarování sacích kanálů a spalovacího prostoru) dochází k intenzivnímu víření a promíchávání plnicího vzduchu, aniž by byly použity obvyklé klapky montované do sacího potrubí.
Nový motor Audi 2.8 FSI vhodně zapadá do řady zážehových agregátů s objemy 2,4 a 3,2 l a je odvozen od typu 3.2 FSI, s nímž má shodné vrtání 84,5 mm. Jeho zdvih je však snížen na 82,4 mm (místo 92,8 mm), takže dosahuje pracovního objemu jen 2773 cm3. Stejně jako motor 3.2 FSI má blok válců 2/2
z hypereutektické slitiny hliníku s vysokou odolností povrchu, který jí propůjčují výrazná zrna křemíku, takže nepotřebuje samostatné vložky válců.
Díky tomu a také díky koncepci s úložnou deskou (bedplate) je blok velmi tuhý i při velmi tenkých stěnách a malých rozestupech mezi válci, takže je neobyčejně lehký a kompaktní – má hmotnost jen 33 kg a délku 360 mm. K dosažení vynikajících výkonových parametrů 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm v širokém rozmezí otáček od 3000 až do 5000 min-1 přispěla i sofistikovaná technologie přímého vstřikování benzinu do válce FSI, osvědčená zejména dlouhou řadou vítězství, kterých dosáhly závodní speciály Audi R8 v seriálu Le Mans. Inovativní koncepce proměnného zdvihu ventilů Audi valvelift je dalším trumfem, který přesně v duchu známého hesla „Náskok díky technice“ ještě zvýší technickou výlučnost zážehových motorů značky Audi.
V České republice budou první vozy se systémem Audi valvelift k dispozici v průběhu března příštího roku.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel![](/img-vehicle/tc_08977695_3.jpg)
Audi A3 1.6 i 74kw AUTOMAT
![](/img-vehicle/tc_47070133_1.jpg)
Audi TT 1.8 T 132kW
![](/img-vehicle/tc_33657094_1.jpg)
Audi A4 1.9 TDI 96 kW 2 x alu. kola
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější články
![](/img-blog/66a2349676400.jpg)
Renault Clio dostalo automatickou převodovku za kterou se připlácí jen 35.000 Kč
Renault uvádí nabídku modelu Clio ve verzi s automatickou převodovkou CVT. Nabídka se vztahuje na verzi Clio s motorem 1 ...
![](/img-blog/66a232df9e9eb.jpg)
Chcete se lišit? Přijíždí prcek Mini Cooper S s výbavou John Cooper Works
Novinka má pod kapotou dvoulitrový motor TwinPower Turbo o výkonu 204 koní a točivém momentu 300 Nm, který umí udělat st ...
![](/img-blog/669e9f242a8e9.jpg)
Test: Citroën ë-C4 je povedený elektromobil s cenovkou do milionu korun i v nejvyšší výbavě
Elektrická C4 nabízí dojezd přes 300 km, rychlé nabíjení, dostatek prostoru i komfortu. ...
Nejčtenější články měsíce
![](/img-blog/6671cbff29760.jpg)
Tipy z autobazarů
![](/img-vehicle/tc_37247039_1.jpg)
Volkswagen Golf
Rok výroby 2017
![](/img-vehicle/tc_32857583_1.jpg)
Peugeot 508
Rok výroby 2022
![](/img-vehicle/tc_27327683_12.jpg)
Audi A4
Rok výroby 2011
![](/img-vehicle/tc_48080022_1.jpg)
Citroën C3
Rok výroby 2016