Nový motor Audi 2.8 FSI se systémem Audi valvelift

27. 12. 2006
Sdílet článek

Audi rozšiřuje svoji nabídku zážehových motorů o zajímavou novinku – šestiválec 2.8 FSI s inovativním systémem proměnného zdvihu sacích ventilů Audi valvelift, který spolu s dalšími zdokonaleními vede ke snížení spotřeby paliva o 10 procent. Motor dosahuje úctyhodného výkonu 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm, přičemž si v Audi A6 „řekne“ v průměru o pouhých 8,7 l benzinu na 100 km jízdy.

Systém Audi valvelift zabezpečuje proměnnou výšku zdvihu sacích ventilů ve dvou stupních (vyšší pro plné a nižší pro částečné zatížení), přičemž na rozdíl od konvenčních řešení nepoužívá žádné vložené mezičleny mezi zdvihátky ventilů a vačkovým hřídelem – vše se děje přímo na vačkovém hřídeli, takže systém je velmi jednoduchý, rychlý a efektivní.


Vlastní vačky jsou řešeny jako samostatné díly, jejichž profil je na každé z čelních ploch odlišný podle požadovaného zdvihu. Na hřídeli jsou upevněny prostřednictvím vnitřního ozubení, takže jsou osově posuvné mezi dvěma krajními polohami, odpovídajícími zdvihu sacího ventilu při částečném a plném
zatížení. Jejich přesun zajišťují dva výsuvné kolíky umístěné v hlavě válce nad vačkovým hřídelem, zasahující do spirálových drážek ve hřídeli. Posuv mezi krajními polohami probíhá velmi rychle během jediného cyklu motoru.

Pro plné zatížení je zdvih vačky větší (11 mm), pro částečné nižší a dokonce u každého ze dvou sacích ventilů téhož válce různý (5,7 a 2 mm). Díky tomu (a vhodnému tvarování sacích kanálů a spalovacího prostoru) dochází k intenzivnímu víření a promíchávání plnicího vzduchu, aniž by byly použity obvyklé klapky montované do sacího potrubí.

Nový motor Audi 2.8 FSI vhodně zapadá do řady zážehových agregátů s objemy 2,4 a 3,2 l a je odvozen od typu 3.2 FSI, s nímž má shodné vrtání 84,5 mm. Jeho zdvih je však snížen na 82,4 mm (místo 92,8 mm), takže dosahuje pracovního objemu jen 2773 cm3. Stejně jako motor 3.2 FSI má blok válců 2/2
z hypereutektické slitiny hliníku s vysokou odolností povrchu, který jí propůjčují výrazná zrna křemíku, takže nepotřebuje samostatné vložky válců.

Díky tomu a také díky koncepci s úložnou deskou (bedplate) je blok velmi tuhý i při velmi tenkých stěnách a malých rozestupech mezi válci, takže je neobyčejně lehký a kompaktní – má hmotnost jen 33 kg a délku 360 mm. K dosažení vynikajících výkonových parametrů 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm v širokém rozmezí otáček od 3000 až do 5000 min-1 přispěla i sofistikovaná technologie přímého vstřikování benzinu do válce FSI, osvědčená zejména dlouhou řadou vítězství, kterých dosáhly závodní speciály Audi R8 v seriálu Le Mans. Inovativní koncepce proměnného zdvihu ventilů Audi valvelift je dalším trumfem, který přesně v duchu známého hesla „Náskok díky technice“ ještě zvýší technickou výlučnost zážehových motorů značky Audi.

V České republice budou první vozy se systémem Audi valvelift k dispozici v průběhu března příštího roku.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč