Nový motor 2.0 HDI 16V 136 k pro Peugeot 307

24. 06. 2004
Sdílet článek

Šestnáctiventilový, šestirychlostní....bez emisí Dynamika a temperament sílí... Modelová řada 307 ve svém vývoji neustává jak z hlediska nabídky karosářských variant tak z hlediska nabídky pohonných jednotek. Původně uvedenou tří a pěti dveřovou verzi modelu následují verze SW, Break, CC a rovněž úzce specializovaná verze WRC.

V oblasti motorizace je nabídka nyní obohacena o nový motor 2.0 HDI 16V FAP 100 kW(136 k), který je k dispozici ve Francii od konce roku 2003, v ČR od léta roku 2004. Motor 2.0 HDI 136 k byl vytvořen v rámci druhé fáze spolupráce mezi skupinami PSA Peugeot Citroën a Ford. Nový motor, který se právem řadí na vrchol dieselové řady HDI, je výkonnější a pružnější a je vybaven šestistupňovou převodovkou (ML6C/L)


Nabídka turbo dieselových motorů HDI v modelové řadě 307: 1.4 HDI 50 kW (68 k) 150 Nm 1.6 HDI 80 kW (110 k) 240 Nm 2.0 HDI 66 kW (90 k) 205 Nm 2.0 HDI 16V 100 kW (136 k) 320 Nm Motor 2.0 HDI 16V je konstrukčně založen na bázi motoru 2.0 HDI 79 kW (110 k) nicméně se významně odlišuje zejména: - hliníkovou hlavou s šestnáctiventilovou mechanikou, - systémem vstřikování Siemens tzv. druhé generace, který vyvíjí tlak vstřiku 1650 barů a je ovládán piezoelektricky, - turbokompresorem s proměnnou geometrií.

Z technologického hlediska je soustava motoru s převodovkou precizně propracována, vyšší a lépe využitelný točivý moment (320 Nm při 2 000 1/min) přináší další zlepšení jízdních charakteristik vozu. Systém "overboost" navíc umožní jednorázové zvýšení točivého momentu až na 340 Nm. Vícebodové vstřikování Common Rail umožňuje provedení šesti různých vstřiků: dva před-vstřiky, které snižují hlučnost spalování, dva hlavní vstřiky zaručující výkon a točivý moment a dva post-vstřiky řídící regeneraci filtru pevných části (FAP). Z pohledu ochrany životního prostředí představuje nový motor HDI další zlepšení.

Od svého uvedení na trh splňuje emisní normy Euro 4. Systém FAP navíc zadržuje a ničí nespálené částice ve výfukových plynech a jeho obnova je nutná až po 120 000 ujetých kilometrů (v minulosti po 80 000 km). Monogram HDI s červeně zabarveným "i" označuje verze 307 hatchback vybavené novým motorem, na krytu motoru najdeme označení HDI 16. Motor 2.0 HDI 2. GENERACE - DW 10 BTED4 - FAP Tento šestnáctiventilový čtyřválec je novou vývojovou variantou motoru DW 10 ATED 79 kW uvedeného v roce 1998. Jeho chodu ve vysokootáčkovém režimu byla z pohledu jízdního komfortu, spotřeby a emisí věnována mimořádná pozornost. Motor je vybaven filtrem pevných částic (FAP) druhé generace a splňuje požadavky nových emisních norem Euro 4.

Motor se zdvihovým objemem 1997 cm3 (vrtání 85 mm, zdvih 88 mm), vybavený turbokompresorem Garrett s proměnnou geometrií a odlehčovacím ventilem řízeným poklesem tlaku, je vybaven mezichladičem stlačeného vzduchu. Maximálního výkonu 100 kW dosahuje při 4 000 1/min, což představuje zvýšení o 26%, největší točivý moment je 320 Nm při 2 000 1/min. Od třetího rychlostního stupně (včetně) může točivý moment díky funkci "overboost" dosáhnout nárazově až hodnoty 340 Nm při 2 000 1/min. Funkce je aktivována při plném zatížení motoru v rozmezí 1 750 až 3 200 1/min. Maximální točivý moment může být tedy dočasně zvýšen o 36% v porovnání s původním motorem DW 10 ATED 79 kW. Systém přímého vysokotlakého vstřikování typu Common Rail zahrnuje vysokotlaké elektronicky řízené čerpadlo. Vnitřní tlak ve společné vstřikovací rampě se může podle požadavku počítače motoru, který zohledňuje režim a zatížení motoru, pohybovat v rozmezí 250 - 1650 barů. Rampa je spojena se vstřikovači Siemens, které jsou počítačem nezávisle řízeny a jsou ovládány piezoelektricky. Vstřikovače mají 6 vstřikovacích otvorů velice malého průměru (méně než 150µ), které zajišťují jemné rozprašování směsi přímo do spalovací komory. Zvláštnost této technologie vstřiku spočívá v řízení vstřikovačů, které umožňuje optimální dávkování paliva z hlediska kvality i délky vstřiku.

Novinkou je možnost řízení šesti různých vstřiků: - dva "předvstřiky": snížení hluku spalování, - dva hlavní vstřiky: k dosažení točivého momentu a výkonu, jakož i optimálního poměru hluku/emisí/spotřeby. - dva dodatečné vstřiky: k regeneraci filtru pevných částic FAP.
Motor je vybaven filtrem pevných částic (FAP) druhé generace, který zadržuje a následně spaluje pevné částice ve výfukových plynech inovovaným způsobem prováděným výhradně technologií "Common rail" a směsí aditiva Eolys. Systém je nyní schopen v závislosti na jízdním stylu řidiče určit interval i nejvhodnější moment k uskutečnění regenerace filtru. Operace probíhá zcela nezávisle a bez nutnosti zásahu řidiče. Výměna filtru spolu s doplněním nádrže aditiva se provádí během pravidelné servisní prohlídky po ujetí 120 000 km. Kontrolka umístěná na přístrojové desce upozorní řidiče v případě poruchy funkčnosti filtru. Dále je motor 2.0 HDI 136 k opatřen i okruhem recyklace výfukových plynů EGR, který účinně snižuje množství oxidů dusíku (Nox) obsažených ve výfukových plynech. Recyklační ventil, kterým prochází výfukové plyny z kolektoru výfuku do sacího traktu, je ovládán elektricky počítačem řízení motoru na základě následujících kritérií: režim otáček motoru, zatížení motoru dané polohou (úhlem) plynového pedálu, teplotou nasávaného vzduchu a jeho průtokem. Výfukový trakt doplňuje oxidační katalyzátor, který je umístěn přímo za výfukovými kanály a využívá tak vysokých teplot výfukových plynů. Tzv. řídící termosystém optimalizuje při startu za studena teplotu motoru tak, aby emise škodlivých látek a spotřeba byly co nejnižší. Počítačem motoru řízený ventil, umístěný v chladicím okruhu motoru, dovoluje regulovat průtok vody v závislosti na: zatížení a režimu motoru, teplotě vody a vzduchu v motoru a teplotě vody a vzduchu na úrovni termostatu.

Chlazení motoru zajišťuje chladič o ploše 21 dm2 vybavený dvourychlostním ventilátorem o výkonu 460 W, který je řízen počítačem motoru. Filtrační výměnná vložka olejového filtru je papírová, od bloku válců je oddělena zvláštním držákem, který zahrnuje i výměník tepla "olej - chladicí kapalina". Ventil na filtrační vložce usnadňuje výměnu oleje a zamezuje jeho úniku při servisním zásahu. Řídící počítač nového dieselového motoru 2.0 HDI 136 DW10BTED4 zahrnuje i funkci EOBD (European On Board Diagnostic), která prostřednictvím kontrolky umístěné na přístrojové desce upozorní řidiče o nárazovém překročení daných emisních limitů. Protihlukové těsnění motoru se skládá v horních partiích ze zvukotěsného krytu, který zároveň plní funkci krytu motoru, ve spodní části ze zapouzdření olejové vany a zvukotěsné ochranné vrstvy. S novým motorem 2.0 HDI 136 k DW10BTED4 získává vůz 307 výbornou reaktivitu, pružnost v nízkootáčkovém režimu a díky šestistupňové převodovce dochází i ke snížení spotřeby a hlučnosti motoru. Ve srovnání s původní verzí DW10ATED 79 kW se i přes zvýšení výkonu motoru o 26% (nárazově i 36%) spotřeba paliva v kombinovaném provozu zvyšuje o pouhá 4%, což představuje o 0,2 l paliva na 100 km. U verze hatchback je tedy spotřeba ve zmíněném provozu 5,4 l, u verze SW pak 5,6 l. Při konstantní rychlosti 150 km/h (na okruhu) má 100 kW verze lepší charakteristiky: rozdíl v otáčkách 450 1/min a úsporu paliva 0,7 l na 100 km. I další naměřené hodnoty ukazují výrazné zlepšení výkonnostních parametrů tohoto nového motoru: U verze hatchback se maximální dosažená rychlost na šestý převodový stupeň zvyšuje z 188 na 202 km/h, 1 000 m s pevným startem vůz zdolá za 32,4 s oproti 34,1 s, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 11 s ve srovnání s 12,7 s u původní verze motoru. Ke zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň vůz potřebuje 9,9 s oproti 13,8 s a na šestý převodový stupeň pak 13,7 s.

PODVOZEK, BRZDOVÁ SOUSTAVA
Model 307 je jednohlasně označován za bezpečný a spolehlivý s neutrálním chováním na vozovce. Verze s novým dieselovým motorem má nápravy původního typu - přední pseudo McPherson, zadní se zkrutnou příčkou. Vývojových změn vzhledem k novým hmotnostním a jízdním charakteristikám vozu doznaly tlumiče, přední pružiny a jejich flexibilita. Brzdová soustava nové verze byla posílena v oblasti předních brzd, kotouče mají nyní průměr 302 mm oproti původním 283 mm a průměr pístu se z 54 mm zvětšuje na současných 57 mm. Uvedené úpravy zvyšují účinnost a razanci brzdných manévrů. Významným bezpečnostním prvkem brzdové soustavy je systém kontroly stability ESP, který je u této verze dodáván jako součást základní výbavy. Funkci systému je možno deaktivovat příslušným ovladačem, z důvodů zachování bezpečnosti se systém znovu automaticky aktivuje při překročení rychlosti 50 km/h.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč