Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

vloženo

Tento týden jsme měli možnost na letištní ploše vyzkoušet novou Fiestu ST, která je dosud nejrychlejším sériově vyráběným malým modelem Fordu. Stovku dokáže Fiesta ST za 6,9 s a díky přeplňovanému motoru 1.6 EcoBoost dosahuje maximálky 220 km/h, přičemž podle tvrzení automobilky je o 20 % úspornější než předchozí generace.

Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

Novou Fiestu ST vyvíjelo oddělení Ford Team RS. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost dosahuje výkonu 134 kW a točivého momentu 240 Nm (krátkodobě dokonce 290 Nm). Specialisté z Ford Team RS naladili hnací řetězec, podvozek, řízení i brzdy pro sportovní jízdní projev a přidali některá technická řešení z větších sportovních modelů značky Ford – mimo jiné zdokonalený systém stranového přesměrovávání točivého momentu (eTVC), elektronický stabilizační systém se třemi režimy (ESC), šestistupňovou ručně řazenou převodovku a kotoučové zadní brzdy.


Při dynamickém průjezdu zatáčkou vyvine systém eTVC brzdný účinek na vnitřní přední kolo, čímž potlačuje nedotáčivé chování vozu, aniž by ovlivňoval jeho rychlost. Nový software posilovače řízení zajišťuje plynulou odezvu na změny polohy volantu během akcelerace nebo brzdění a elektronický stabilizační systém (ESC) dává řidiči na výběr ze tří režimů. Vedle standardního módu lze aktivovat režim omezených intervencí nebo ESC i zcela vypnout.

Úpravy podvozku oproti běžným verzím Fiesty obnášejí modifikovanou konstrukci těhlic na přední nápravě, nově naladěnou torzní zadní nápravu účinněji potlačující naklánění karoserie, jiné pružiny i tlumiče a těžiště snížené o 15 mm – to vše v zájmu ještě lepších jízdních vlastností. Řízení s elektrickým posilovačem dostalo strmější převod 13,69:1 a kratší táhla, aby poskytovalo přímější odezvu. Jako vůbec první Fiesta má nová Fiesta ST kotoučové zadní brzdy a spolu s nimi získala rovněž větší tandemový posilovač, který zvyšuje brzdný výkon. Novinkou je také systém Sound Symposer, který přivádí zvuk motoru přímo do interiéru.

Od teorie k praxi
Dost teorie, pojďme se raději podívat, jak Fiesta ST funguje v praxi. Po otevření dveří se soukám do sportovních sedadel Recaro a stiskem startovacího tlačítka uvádím čtyřválec do chodu. Díky zvukovodu nazvaném "Sound Symposer" je kabina dostatečně zásobena zvukovým projevem motoru. Motor nechávám zahřát na provozní teplotu a po pár minutách a seznamování se s kokpitem vyrážím na vytyčenou trať, se kterou se nejprve podrobně seznamuji. Po chvilce uhýbám Martinu Prokopovi, který ostrou Fiestu ST předvádí ostatním novinářům. Po dvou kolech tlačím na plynový pedál a vzápětí přichází slušný a dlouho trvající zátah bez výraznější špičky. Řadím trojku a po letištní ploše letím 150 km/h. Blížím se do "esíčka" vytyčeného kužely, jdu prudce na brzdy a s Fiestou ST se hravě prosmýkám mezi kužely. Následuje prudší pravotočivá zatáčka, kterou projíždím pod plným plynem. Fiesta ST se nechává krásně vodit na hraně. Na každý můj povel reaguje přesně a rychle. Pochvalu zaslouží řízení, řazení i brzdy. Vše je sladěné, jak má být (vzhledem k poskytovanému výkonu). V dalším kole tlačím na plyn ještě více a Fiesta ST se začíná rozehřívat. Nízkoprofilové pneumatiky jsou již dostatečně teplé a každým metrem se lepí k suchému asfaltu lépe a lépe. Stále zrychluji a já zjišťuji, že nová Fiesta ST se dá po trati vodit s vypnutou stabilizací naprosto přesně ale i velmi hravě (rozevlátě). V tomto ohledu je přes počáteční nedotáčivost Fiesta ST velmi zábavným vozem, který si nechá líbit téměř cokkoli. Po deseti kolech si musím chvilku oddechnout a v hlavě si utřídit zážitky z řízení. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nemohu příjít na žádné velké nedostatky. Jediné co bych uvítal, by byla výraznější výkonnová špička motoru, pětidveřové provedení karoserie a tužší spojka.

A jak funguje Fiesta ST na silnici? To se dočtete v připravovaném redakčním testu během června.

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Chcete nový vůz bez čekání? Lexus má skladem zajímavou limitku

Chcete nový vůz bez čekání? Lexus má skladem zajímavou limitku

Čekací doby na nové vozy se pohybují klidně v řádu měsíců. A u vozů kategorie SUV je to nejhorší. Pokud se chcete čekání vyhnout, můžete sáhnout po akčním modelu japonské automobilky Lexus, která je velmi zajímavá...

Omlazené BMW řady 3 je tady, ceny začínají lehce nad milionem korun

Omlazené BMW řady 3 je tady, ceny začínají lehce nad milionem korun

Právě představené aktualizované provedení BMW řady 3 Sedan a BMW řady 3 Touring již má stanovené ceny. Nabídka BMW řady..

Na limitovanou edici Hyundai i30 N Drive-N bohatě stačí milion korun

Na limitovanou edici Hyundai i30 N Drive-N bohatě stačí milion korun

Limitovaná edice modelu i30 N Drive-N má české ceny. Cena varianty s manuální převodovkou startuje na částce 899.990..

Nákup vozidla ze zahraničí - jaký je postup

Nákup vozidla ze zahraničí - jaký je postup

Nákup nového vozu bývá často otázkou nervů a předcházet mu musí jasné stanovení priorit. Zachovat si chladnou hlavu je..

Test: Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4WD – nejlepší možná volba

Test: Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4WD – nejlepší možná volba

Tak tu máme SUV vyráběné už od roku 2016, které ovšem pohání benzínový agregát 2.0 TSI o výkonu 190 koní spojený s..