Novela zákona a návazná vyhláška způsobí záplavu Česka vraky a vysloužilými ojetinami
Přijetí nového silničního zákona č. 226/2006 Sb. o silniční dopravě, jehož součástí byla i „nenápadná“ úprava zákona č. 56/2001 Sb., povede podle názoru sdružení SOVA k zaplavení Česka vysloužilými a nekvalitními ojetými automobily z vyspělejších zemí Evropské unie.
Zákon, který nabyla účinnosti 1. července, totiž odstraní stávající věkové (nyní v průměru 8 let) a kvalitativní (EURO 2 norma) omezení pro registraci ojetého auta dovezeného ze zahraničí. Dovézt a registrovat pak bude možné všechny vozy bez omezení věku, emisními normami, bezpečnostními požadavky a technickými nároky. Z Česka se tak stane vrakoviště Evropské unie.
„Zjednodušeně řečeno bude od 1. července možné individuálně přivézt jakýkoliv vůz, který byl do té doby v provozu v kterékoliv jiné členské zemi EU, a to bez toho, aby musel projít STK. Zřejmé je, že k nám se budou dostávat především staré a vysloužilé vozy, kterých se na západě rádi zbaví. Představa Česka jako automobilového hřbitova Evropy je hrozná, ale podle nás bohužel velmi reálná,“ upozornil předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA Petr Mikšovský.
Za změnou legislativní úpravy, po které už dlouho volá Evropské komise, totiž podle sdružení není snaha usnadnit systém registrace aut dovážených do Česka, ale umožnit tak západoevropským zemím pohodlněji se zbavit vysloužilých ojetin a vyhnout se tak vysokým poplatkům za jejich likvidaci. Evropská komise v tomto duchu tlačí na všechny okolní státy, ale pouze Česko přistoupilo na jednostranně nevýhodné podmínky.
Sdružení Sova proto pošle otevřený dopis všem novým členům Poslanecké sněmovny a senátorům a zástupcům Ministerstva dopravy, které právě připravuje ke zmiňovanému zákonu prováděcí předpis. „Dopisem budeme apelovat na to, aby se do prováděcí vyhlášky v připomínkovém řízení dostaly úpravy, které zabrání skokovému zhoršení technického stavu vozového parku a jeho stáří, ale především ničení životního prostředí (například zavedením vyšších registračních poplatků v závislosti na stáří vozu - podle maďarského vzoru),“ dodal Mikšovský.
Inspiraci pro řešení této situace vidí Sdružení SOVA v některých sousedních zemích (Maďarsko, Slovensko), které na podmínky Evropské komise nepřistoupily a vyhnuly se tak tomu, co se stalo před lety v Polsku, kdy vláda podobným způsobem zrušila kriteria pro dovoz ojetin. Do země se za dva roky přivezlo přes 2 miliony vraků a restrikce formou registračních poplatků musely být opět zavedeny. Stane se nyní evropským vrakovištěm Česko?
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Mazda 2 1,5i 90 PS,Challenge,zad.čidla
Mazda 2 1,4 D 50 KW 1 MAJITEL
Mazda 2 1.5i/55kW Challenge
Mohlo by vás zajímat
Výroba hybridní Mazdy2 spuštěna. Pohon zajistí tříválec o výkonu 92 koní spolu s elektromotorem
Mazda2 Hybrid 2024 se bude prodávat od února 2024 po celé Evropě ...
Omoda 5 je čínská Škoda Karoq s bohatou výbavou a zajímavou cenovkou 699.000 Kč
Nový model je dostupný s benzínovým motorem a dvouspojkovou převodovkou nebo jako elektromobil ...
Mazda2 slaví dvacet let modernizací a dvojicí nových výbav
Základní cena verze Prime-Line s motorem 75 k Skyactiv G a manuální převodovkou je 406.400 Kč. Varianta s automatickou p ...
Nejnovější články
Nová Toyota RAV4 má české ceny a startuje předprodej
Na český trh přichází nová, již šestá, generace legendárního SUV modelu RAV4. ...
Nové modely Seat Ibiza a Arona mají české ceny. Ibizu koupíte od 399.900 Kč
Seat zveřejnil české ceníky modernizovaných modelů Ibiza a Arona. Tři výbavy a pět variant pohonu ...
Nejoblíbenější model světa prošel modernizací
První faceliftované vozy dorazí v březnu 2026, předprodej již probíhá. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Škoda Yeti 1.2 TSi Active
Rok výroby 2012
Land Rover Discovery 3,0 TD6 HSE AWD AUT 7 míst Odp
Rok výroby 2019
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC
Rok výroby 2019
Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV
Rok výroby 2023