Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat | Autanet.cz

Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat

I přes přítomnost vysokootáčkového osmiválce bi-turbo s výkonem 600 koní a pohonu všech kol je nová M5 lehčí než ta současná. Standardně dodávaný pPohon všech kol xDrive lze rozpojit a z M5 udělat zadokolku.

Šestá generace tohoto sportovního stroje bude uvedena na trh v roce 2017 se systémem M xDrive, jehož technologie pohonu všech kol umožňuje užít si dynamických schopností tohoto manažerského sedanu s ještě větší intenzitou. Kromě znatelně zlepšených výkonů se nové BMW M5 může pochlubit také mnohem větší každodenní praktičností a špičkovou stabilitou.


Sportovní jízdní dynamika na jedné straně, kombinovaná s každodenní praktičností a kvalitami manažerského sedanu na straně druhé: tak lze vystihnout tradiční přístup M k vývoji svých modelů – jako snahu harmonizovat jednotlivé prvky vozu do bezchybného celku.

„Klíčovým komponentem M xDrive je centrální řídicí jednotka se speciálním M software, který zajišťuje integrované ovládání podélné a příčné dynamiky. Nová technologie pohonného ústrojí, která u nového BMW M5 oslaví svůj debut, tak kombinuje veškerou agilitu a preciznost standardního pohonu zadních kol se špičkovou stabilitou a trakcí pohonu všech kol,“ vysvětluje Frank van Meel, předseda představenstva BMW M GmbH. „Výsledkem je, že nové BMW M5 lze pilotovat se známou kombinací sportovnosti a fascinující přesnosti na okruhu i na otevřené silnici – a to za nejrůznějších povětrnostních podmínek.“

bmw m5 drift

Systém M xDrive nabízí úžasně stabilní jízdní projev s důrazem na pohon zadní nápravy díky tomu, že přední kola nastupují do hry jen tehdy, když zadní nejsou schopna přenést na silnici více výkonu a je zapotřebí větší trakce. I při neobyčejně sportovní jízdě s využitím vysokého výkonu je nové BMW M5 s M xDrive předvídatelné a řidič ho může snadno řídit. To otevírá cestu pro ještě bohatší zážitky z výjimečných sportovních schopností tohoto manažerského sedanu.

Řidič si může vybrat mezi pěti různými nastaveními založenými na kombinaci režimů DSC (DSC on, MDM, DSC off) a režimů M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD).

Tyto konfigurace umožňují přizpůsobit charakteristiku systému jak osobním preferencím řidiče, tak povaze silnice. Puristé mohou zvolit klasický pohon zadních kol, a zcela tak deaktivovat pohon všech kol.

Celkově vzato přináší nový systém pohonu nejen špičkovou dynamiku a jízdní vlastnosti, ale také neomezenou každodenní použitelnost. To je umožněno centrální řídicí jednotkou se speciálním M software pro integrovanou kontrolu příčné a podélné dynamiky. Výsledkem jsou optimální výkony v každé z různých konfigurací. S příchodem M xDrive se inženýrům podařilo spojit klasické kvality standardního pohonu zadních kol s výhodami sportovně zaměřeného BMW xDrive.

To vše se spojuje v dynamickém charakteru, který ohromil dokonce i ostřílené jezdce DTM. „Jsem velký fanoušek M5,“ vysvětluje například tovární jezdec BMW Timo Glock. „Často jezdím na dlouhé vzdálenosti a potřebuji spoustu místa pro svou rodinu, ale nechtěl bych se vzdát možnosti zkoumat sportovní charakter vozu. S M xDrive nejenže můžete nové BMW M5 řídit s obvyklou precizností a agilitou, ale nabízí mi také něco, co jako člověk žijící ve Švýcarsku skutečně ocením: citelné posílení trakce a ovladatelnosti – i při jízdě za náročných povětrnostních podmínek, jako je mokro nebo sníh, a to jak v každodenním provozu, tak i při sportovní jízdě na hraně schopností vozu.“

bmw m5 new 2017

Úkol přenést výkon motoru na kola spočívá u nového BMW M5 na neobyčejně hladce řadící osmistupňové převodovce M Steptronic se systémem Drivelogic. Díky jejím neobyčejně krátkým časům řazení a optimálnímu rozložení převodových stupňů tvoří tato převodovka společně s novým systémem M xDrive a modernizovaným přeplňovaným osmiválcovým motorem perfektně sladěný celek.

Kromě toho tato převodovka nabízí působivě plynulé rozjezdy, usnadňuje manévrování a její široký rozsah převodových poměrů udržuje nízkou spotřebu paliva. Řidič má k dispozici obvyklou volbou ze tří režimů řazení spolu s možností řadit manuálně páčkami na volantu, včetně sportovního podřazování o několik stupňů. Osmistupňová převodovka M Steptronic tvoří součást nového, precizně vyladěného celku, který dělá z BMW M5 sportovní sedan s každodenní praktičností, jenž řeší i odvěký rozpor mezi sportovností a komfortem.

Pod kapotou se ukrývá nejnovější varianta 4,4litrového motoru V8 s technologií M TwinPower Turbo. Vylepšený vysokootáčkový motor překonává svého předchůdce jak v otázkách výkonu, tak i točivého momentu. Technická vylepšení zahrnují vyšší vstřikovací tlak, nová turbodmychadla, výkonnější mazací a chladicí systémy a také upravený, lehčí výfukový systém, který vytváří ještě jasnější ztvárnění nezaměnitelné zvukové stopy M. S takovými úpravami je motor V8 schopen rozjet tento sportovní sedan do ještě vyšších dimenzí dynamických výkonů. Více než úprava motoru přiostřuje vysokovýkonný charakter nového BMW M5 kombinace motoru, pohonu M xDrive a 8stupňové převodovky M Steptronic. Tato kombinace posouvá dynamické jízdní zážitky na mnohem vyšší úroveň, než by dovolil samotný, relativně nízký nárůst výkonu.

Hlavní mechanické součásti pohonu M xDrive jsou postaveny na základech inteligentního pohonu BMW xDrive a Aktivního M diferenciálu, zatímco unikátní přenos výkonu zaručuje M specifický software kontroly jízdní dynamiky. Pohonný systém byl zesílen, aby se dokázal vypořádat s vysokým točivým momentem, který více směřuje na zadní nápravu, a také s možností pohonu pouze zadní nápravy. Zatímco rozvodová skříň rozděluje porci točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy zcela plynule (v závislosti na požadavcích), Aktivní M diferenciál se stará o rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy. Tento aktivní kontrolní prvek je součástí systému M xDrive a jeho svorný účinek se může podle situace měnit v rozmezí od 0 do 100 %. Tím je zaručena vyšší trakce, agilita a ovladatelnost ve chvíli, kdy je vůz řízen velmi sportovním způsobem, případně na silnicích s měnícím se povrchem – tedy kdykoliv je potřeba. Vzhledem k tomu, že M xDrive zahrnuje M specifické řízení dynamiky, zásahy stabilizačního systému DSC přicházejí až v opravdu extrémních situacích. A obrovská síla motoru tak může být přeměněna na hnací sílu s prakticky nulovými ztrátami. Výsledkem všeho je to, že nové BMW M5 může být řízeno s ještě vyšší precizností a na řidičovy podněty reaguje citlivě a přímočaře. Díky tomu vyžaduje jen minimum korekcí řízení při jízdě na limitu.

Po každém nastartování je nové BMW M5 nastaveno v režimu s aktivovaným stabilizačním systémem DSC. Dokonce i v této základní konfiguraci, která zpočátku dovoluje určitou míru prokluzu zadních kol, aby umožnila agilitu, díky níž jsou modely M proslulé, nabízí systém pohonu M xDrive hmatatelné výhody v situacích, jako jsou například výjezdy ze zatáček. Sedan zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h nebo z 0 na 200 km/h v časech, před nimiž předchozí model bledne.

Řidiči s ještě větší chutí po sportovní jízdě si mohou vychutnat plný výkonnostní potenciál vozu volbou druhého nastavení: M Dynamic Mode (MDM) s režimem 4WD Sport systému M xDrive, který byl nastaven na ultra sportovní a dynamickou jízdu. Ve výsledku je nové BMW M5 mnohem agilnější než ve standardním nastavení a posílá více točivého momentu na zadní kola. MDM současně dovoluje větší prokluz kol, který řidiči umožní vozidlo poslat od kontrolovaného smyku, a naplno tak zažít mimořádnou agilitu nového BMW M5. To je ostatně typická vlastnost všech M modelů. Nástup přetáčivého smyku je neustále pod kontrolou a umožňuje plynule zvětšovat úhel vybočení zadní části. MDM přitom neustále, i v těchto situacích, bdí nad stabilitou a kontrolovaným chováním.

S deaktivovaným stabilizačním systémem DSC si lze vybírat ze tří režimů pohonu M xDrive (4WD, 4WD Sport a 2WD). V režimu 4WD je systém M xDrive nastaven neutrálně a nabízí optimální ovladatelnost a mimořádnou přilnavost. To se hodí zejména na horších nebo vyloženě špatných sinicích. Režim 4WD současně řidiči umožňuje prozkoumat dynamické vlastnosti nového BMW M5 s vypnutým stabilizačním systémem DSC.

Zvolením režimu 4WD Sport se změní nastavení M xDrive pro ještě větší agilitu a sportovnost. Mix absolutní preciznosti, skvělé ovladatelnosti a fenomenální přilnavosti, který tento režim nabízí, je bezpečnou cestou k jedinečné radosti z jízdy. Režim 4WD Sport byl naladěn ve spolupráci s vysoce zkušenými specialisty a je zaměřen na okruhové vyžití na suché trati.

S aktivovaným režimem 2WD nové BMW M5 nabízí zapáleným řidičům zážitek z jízdy s vysoce výkonným sedanem s pohonem pouze zadní nápravy. Přináší tak ryzí podobu radosti z jízdy, která ohromí svým jedinečným způsobem. Kombinaci neuvěřitelně agilního řízení, úžasného pocitu z jízdy a mimořádné ovladatelnosti lze připsat Aktivnímu M diferenciálu.

Na řidiče zaměřený kokpit nového BMW M5 má díky snížené přístrojové desce se samostatně stojícím kontrolním displejem ještě přehlednější rozdělení. M přístrojový štít se dvěma klasickými kruhovými ukazateli a červenými ručičkami obsahuje na levé straně rovněž další digitální rychloměr, zatímco je-li zapnutý Head-Up displej, napravo umístěný otáčkoměr je vybaven variabilním červeným polem s upozorněním na vysoké otáčky. Součástí celku jsou též světla indikující vhodnost změny převodového stupně. Uprostřed přístrojů řidič najde zobrazení aktuálně zařazeného převodového stupně, program řazení Shiftlogic, režim pohonu M xDrive a nastavení M1/M2, plus aktuálně zvolený režim pohonu a podvozku. Je-li aktivovaný Head-Up displej, na čelním skle se zobrazují klíčové informace, takže řidič je má okamžitě ve svém zorném poli. M zobrazení na Head-Up displeji bylo navrženo zcela nově, „M view“ nyní umožňuje v případě potřeby zobrazovat také navigační pokyny. Projekční plocha Head-Up displeje nového BMW M5 se zvětšila přibližně o 70 %.

Na přepracovaném voliči převodovky je umístěn třístupňový kolébkový přepínač pro volbu řadicích programů Drivelogic. Tlačítko P pro parkování vozu je také po ruce. Rychlostní stupně nové 8stupňové převodovky M Steptronic lze měnit v typickém M duchu pohyby voliče umístěného mezi sedadly nebo pomocí řadicích páček na volantu. K dispozici je také automatický režim D. Manuální režim S umožňuje vícenásobné podřazování, což má za výsledek výrazné zkrácení času potřebného k řazení při sportovních manévrech, jako je například prudké brzdění před zatáčkou.

M sportovní volant obsahuje stejně jako v případě předchozího modelu dvě samostatně programovatelná tlačítka M Drive (M1 a M2), která řidiči umožňují aktivovat dříve uložená nastavení. Tato tlačítka byla kompletně přepracována a jsou viditelně umístěna na volantu. To zaručuje, že jsou ještě lépe po ruce a v typickém M stylu nabízejí pohotové reakce. Spolu s nastavením pohonu M xDrive a programu řazení Drivelogic lze uložit také nastavení motoru a tlumičů, charakteristiku posilovače řízení Servotronic a zobrazování informací na Head-Up displej. Požadovaná nastavení lze ukládat pomocí menu iDrive. Zvolené nastavení M1/M2 řidiči zobrazuje ikona v hlavních přístrojích.

Krátký stisk tlačítka DSC na středové konzole aktivuje režim MDM (M Dynamic Mode) a dlouhý stisk stabilizační systém DSC zcela vypne. Je-li DSC vypnuto, na kontrolním displeji se současně zobrazí nastavení pohonu M xDrive. Navíc je nyní možné zvolit režimy 4WD, 4WD Sport či 2WD buď pomocí ovladače iDrive, nebo prostřednictvím dotykového displeje. Aktivovaný režim se zobrazuje v přístrojích a lze ho uložit jako součást nastavení M Drive.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl, BMW Group

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

139 000 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč