Nová Toyota Prius je na světě, vyšší výkon a nižší spotřeba

vloženo

Toyota při světové premiéře představila pátou generaci modelu Prius s plug-in hybridním pohonem nové generace s vyšším výkonem a vyšší kapacitou baterie. Na evropské trhy bude uveden na jaře 2023.

Nová Toyota Prius je na světě, vyšší výkon a nižší spotřeba Nová Toyota Prius je na světě, vyšší výkon a nižší spotřeba

Nový model disponuje výkonnějším motorgenerátorem a dvoulitrovým spalovacím motorem o celkovém výkonu 223 koní (164 kW) pro spolehlivé a agilní zrychlování. Přepracovaná karoserie s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje proudění vzduchu, což se promítá do efektivní spotřeby paliva, jízdního chování i stability.


Výrazné stylistické ztvárnění, které je již typickým znakem modelu Prius, se posouvá na novou dynamičtější úroveň díky siluetě připomínající kupé a evokující ještě silnější emoce. Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování.

Prostorná kabina se též nese ve znamení radosti za volantem, kdy využívá novou „ostrovní architekturu“ nabízející nekomplikovaný a prostorný interiér. Nižší jízdní pozice řidiče je sportovnější, zatímco k optimálnímu používání napomáhá způsob uspořádání displejů a ovládacích prvků.

Nová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená komplexní zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru pro platformu TNGA disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší velmi robustní a dynamické zrychlování.

Toyota Prius

Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 % delší. Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.

Snahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze získávat prostřednictvím fotovoltaických článků na střeše vozidla (dle stupně výbavy).

Ikonický klínový tvar karoserie, který je typickým znakem Toyoty Prius již od druhé generace, po stylistických úpravách zaujme elegantními a moderními křivkami. Uhlazená a elegantní silueta karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Vůz dále obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19".

Návrháři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu. K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm.

Vzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí dynamičtějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.

Interiér vozu, postavený převážně na černé barvě, je rozdělen do tří zón v souladu s novou „ostrovní architekturou“ modelu Prius: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel.

Okolní prostředí řidiče i zbytku posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost.

Modulu řidiče dominuje 7" obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky.

Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí v kabině, čisté uspořádání s co nejmenším blokováním výhledu řidiče směrem vpřed, využitelnost a celkový vzhled. Součástí panelu je přirozeně umístěná centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev.

Model Prius od svého uvedení v roce 1997 zanechal v rámci značky Toyota i celosvětového trhu výrazný otisk. Dokázal se etablovat jako originální automobilová ikona spojovaná s elektrifikací a odvážným určováním budoucích trendů. Další krok na této cestě přináší nová generace modelu.

Toyota se zasazuje o prosazování uhlíkové neutrality, přičemž její hybridní technologie, se kterou jako první přišel právě Prius, i nadále výrazně podporuje přechod k bezemisní dopravě. Nový plug-in hybridní Prius znamená další posílení multi-technologické strategie pohonů Toyota, která dále zahrnuje bateriové elektromobily (BEV) a pohony na bázi palivových článků (FCEV), neboť přináší ještě efektivnější provoz a dostupnou cestu ke snižování emisí.

Nová generace navazuje na tradici inovací, která se začala psát již před 25 lety, ať již z pohledu neočekávaných jízdních schopnosti, vyšší hospodárnosti nebo elegantního a sportovního designu uvnitř i zvenčí. Nová kapitola jedinečného příběhu Toyoty Prius se začne psát na jaře 2023 s uvedením páté generace tohoto modelu na evropské trhy, kdy Prius opět nastolí nová měřítka technologií, hospodárnosti a pocitu bezpečí.


redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Toyota

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nová Toyota Prius je na světě, vyšší výkon a nižší spotřeba Fotografie k článku Nová Toyota Prius je na světě, vyšší výkon a nižší spotřeba Fotografie k článku Nová Toyota Prius je na světě, vyšší výkon a nižší spotřeba Fotografie k článku Nová Toyota Prius je na světě, vyšší výkon a nižší spotřeba

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Novou DS 7 můžete mít za milion, ale také za dvojnásobek

Novou DS 7 můžete mít za milion, ale také za dvojnásobek

Včera automobilka DS předtavila v pražském paláci Lucerna model DS 7, který má zároveň české cenovky. S dieselem jej můžete mít za 1 100 000 Kč, vrcholný plug-in hybrid 4x4 koní pak za 2 050 000 Kč.

Porsche 911 Dakar je limitka s cenovkou 5,5 milionu korun

Porsche 911 Dakar je limitka s cenovkou 5,5 milionu korun

Tohle bláznivé Porsche 911 Dakar příjíží v limitované edici 2 500 kusů a určitě bude sběratelským skvostem a dobrou..

Test: Škoda Karoq 2.0 TDI Sportline - předokolka s dieselem jezdí za pět

Test: Škoda Karoq 2.0 TDI Sportline - předokolka s dieselem jezdí za pět

V době elektrifikace působí mladoboleslavské SUV jako z jiného světa. Karoq pohání klasický dvoulitrový diesel a je..

Na co nezapomínat v zimě a jak se připravit na sníh

Na co nezapomínat v zimě a jak se připravit na sníh

S nastávající zimou přichází náročné období na silnicích. Je proto dobré připomenout si několik osvědčených tipů a..

Hyundai Ioniq 6 přichází na český trh s cenami od 1 159 990 Kč

Hyundai Ioniq 6 přichází na český trh s cenami od 1 159 990 Kč

Nová vlajková loď značky Hyundai, čistě elektrický sedan IONIQ 6, přichází na český trh. Zákazníci mohou vybírat ze..