Na kluzkých silnicích je důležité i správné upevnění nákladu ve voze

vloženo

Správné upevnění nákladu ve vozidle je v zimním období obzvlášť důležité. Na kluzkém povrchu, ať už sněhu či ledovce, hrozí totiž zvýšené riziko smyku. Auto se může roztočit na silnici, v horším případě i převrátit přes střechu. Často pak následuje náraz. Volně pohybující se předměty v kabině jsou v takovém případě velice nebezpečné.

Na kluzkých silnicích je důležité i správné upevnění nákladu ve voze Na kluzkých silnicích je důležité i správné upevnění nákladu ve voze

„Například při nárazu v rychlosti 50 km za hodinu do pevné překážky se zvýší hmotnostní působení tělesa bezmála dvacetkrát. Ve vyšší rychlosti pak vzroste hmotnostní působení tělesa ještě mnohem výrazněji,“ upozorňuje instruktor bezpečné jízdy mosteckého autodromu Marek Kohoutek.


Autodrom pořádá pro řidiče celoroční kurzy bezpečné jízdy. Využívají plochy polygonu, který patří k nejkomplexnějším a nejmodernějším zařízením u nás. Instalované technologie umožňují i praktický nácvik zvládání vyhýbacích manévrů či brzdění na kluzkém povrchu. Je tak možné připravit se na jízdu právě i v zimních podmínkách. Na jaře a v létě může být škola smyku i adrenalinovým zpestřením, na podzimních a zimních silnicích jsou pak znalosti zvládání smyku z kurzu bezpečné jízdy k nezaplacení. „Obecně ale platí, že zrychlovat umí každý, důležité je umět zastavit. A tomu se v kurzech věnujeme především,“ doplnil instruktor.

Individuální kurzy bezpečné jízdy autodrom vyhlásí také pro řidiče nákladních vozů či kamionů. „I zde počítáme s prostorem pro instruktáž správného upevnění nákladu, které ovlivňuje stabilitu vozidla i jeho jízdní vlastnosti,“ upřesnil Kohoutek.

Zatímco ještě začátkem loňského roku české rodiny vyrážely autem za ideálními zimními podmínkami do alpských horských středisek a nejčastěji převážely lyže či snowboardy, tentokrát je podle instruktora situace jiná. „Opatření proti šíření epidemie koronaviru a nemoci covid-19 znemožnila víceméně cestování za hranice a uzavřela i tuzemská lyžařská střediska. Jsme nyní tedy svědkem masivních výletů do českých a moravských hor se sáňkami, boby, případně běžkami. I v tomto případě ale musí být tyto předměty převáženy tak, aby posádku v případě kolize neohrozily,“ uvedl.

Existují různé způsoby jak předměty zimní výbavy v autě převážet. Řidič si může pomoci sklopením části zadních sedadel, vyjmutím vaku z opěradla uprostřed zadních sedadel či využitím střešních nosičů. Při sklopení zadních sedaček jde jen o nejkratší část, největší plocha opěradel musí zůstat ve svislé poloze, aby zachytila při případném nárazu zavazadla v kufru. „Sáňky nebo boby zafixujeme upínacími kurty, nebo různými druhy upevňovacích sítí. K nim můžeme přichytit například i přilbu. Běžkové lyže je důležité stáhnout křížově, aby se nemohly vyvléct z popruhů,“ upřesnil instruktor.

Vak ukrytý v opěradle prostředního zadního sedadla mají jen některá vozidla. Je určený pro přepravu lyží a snowboardu. „Toto zařízení je možné do vozu dodatečně namontovat, ale vždy doporučuji originál od výrobce. I zde je důležité, aby předměty byly svázané. V případě, že v autě pojede víc lidí, není toto řešení příliš komfortní ani bezpečné,“ říká Marek Kohoutek.

Naopak nejbezpečnějším způsobem převážení zimního vybavení je jeho upevnění na střešní nosič. Negativem je pořizovací cena nosiče či střešního boxu. Je třeba také počítat s vyšší spotřebou pohonných hmot. „Vždy bychom však měli preferovat bezpečnost, takže nešetřeme na nesprávném místě. I umístění nákladu na střeše auta se řídí svými pravidly. Lyže vždy svazujeme k sobě,“ dodal expert z autodromu.

Řidiči by neměli v žádném případě opomenout ani reflexní prvky. V autě je nutné mít po ruce výstražné vesty. Použít je lze při pohybu kolem vozu na silnici, ale také právě při lyžování, sáňkování či bobování na svahu.



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: Peugeot e-208 je nejhezčí druhé auto do rodiny

Test: Peugeot e-208 je nejhezčí druhé auto do rodiny

Malý, krásný a čistě elektrický. To je model e-208 francouzské automobilky se lvem ve znaku, který jsme důkladně proklepli. Zajímalo nás, jak se s ním žije, jak jezdí v mrazech a jakým reálným dojezdem se může..

Nové SUV od Škody se bude jmenovat Kushaq, u nás ho ale nekoupíte

Nové SUV od Škody se bude jmenovat Kushaq, u nás ho ale nekoupíte

První sériový vůz postavený na platformě MQB-A0-IN vyvinuté speciálně pro indický trh ponese na zádi jméno Kushaq a..

 Elektrické BMW i4 dostane 530 koní a stovku zvládne za 4 sekundy

Elektrické BMW i4 dostane 530 koní a stovku zvládne za 4 sekundy

Je-li vyžadována ideální vyváženost mezi dynamikou a jízdním komfortem, modely BMW řady 3 a 4 ve svých prémiových..

Chystáte se na hory autem? Pořiďte si střešní nosič

Chystáte se na hory autem? Pořiďte si střešní nosič

Chystáte se na hory autem, ale lyžařské vybavení se vám nevejde do zavazadlového prostoru? Praktický střešní nosič..

Suzuki Swace v prodeji. Hybridní kombi stojí od 610 900 Kč

Suzuki Swace v prodeji. Hybridní kombi stojí od 610 900 Kč

Po 20 letech se do nabídky značky Suzuki vrací model s karoserií kombi. Je jím nová řada Swace, která jako první Suzuki..