Na kluzkých silnicích je důležité i správné upevnění nákladu ve voze

Správné upevnění nákladu ve vozidle je v zimním období obzvlášť důležité. Na kluzkém povrchu, ať už sněhu či ledovce, hrozí totiž zvýšené riziko smyku. Auto se může roztočit na silnici, v horším případě i převrátit přes střechu. Často pak následuje náraz. Volně pohybující se předměty v kabině jsou v takovém případě velice nebezpečné.

„Například při nárazu v rychlosti 50 km za hodinu do pevné překážky se zvýší hmotnostní působení tělesa bezmála dvacetkrát. Ve vyšší rychlosti pak vzroste hmotnostní působení tělesa ještě mnohem výrazněji,“ upozorňuje instruktor bezpečné jízdy mosteckého autodromu Marek Kohoutek.


Autodrom pořádá pro řidiče celoroční kurzy bezpečné jízdy. Využívají plochy polygonu, který patří k nejkomplexnějším a nejmodernějším zařízením u nás. Instalované technologie umožňují i praktický nácvik zvládání vyhýbacích manévrů či brzdění na kluzkém povrchu. Je tak možné připravit se na jízdu právě i v zimních podmínkách. Na jaře a v létě může být škola smyku i adrenalinovým zpestřením, na podzimních a zimních silnicích jsou pak znalosti zvládání smyku z kurzu bezpečné jízdy k nezaplacení. „Obecně ale platí, že zrychlovat umí každý, důležité je umět zastavit. A tomu se v kurzech věnujeme především,“ doplnil instruktor.

Individuální kurzy bezpečné jízdy autodrom vyhlásí také pro řidiče nákladních vozů či kamionů. „I zde počítáme s prostorem pro instruktáž správného upevnění nákladu, které ovlivňuje stabilitu vozidla i jeho jízdní vlastnosti,“ upřesnil Kohoutek.

Zatímco ještě začátkem loňského roku české rodiny vyrážely autem za ideálními zimními podmínkami do alpských horských středisek a nejčastěji převážely lyže či snowboardy, tentokrát je podle instruktora situace jiná. „Opatření proti šíření epidemie koronaviru a nemoci covid-19 znemožnila víceméně cestování za hranice a uzavřela i tuzemská lyžařská střediska. Jsme nyní tedy svědkem masivních výletů do českých a moravských hor se sáňkami, boby, případně běžkami. I v tomto případě ale musí být tyto předměty převáženy tak, aby posádku v případě kolize neohrozily,“ uvedl.

Existují různé způsoby jak předměty zimní výbavy v autě převážet. Řidič si může pomoci sklopením části zadních sedadel, vyjmutím vaku z opěradla uprostřed zadních sedadel či využitím střešních nosičů. Při sklopení zadních sedaček jde jen o nejkratší část, největší plocha opěradel musí zůstat ve svislé poloze, aby zachytila při případném nárazu zavazadla v kufru. „Sáňky nebo boby zafixujeme upínacími kurty, nebo různými druhy upevňovacích sítí. K nim můžeme přichytit například i přilbu. Běžkové lyže je důležité stáhnout křížově, aby se nemohly vyvléct z popruhů,“ upřesnil instruktor.

Vak ukrytý v opěradle prostředního zadního sedadla mají jen některá vozidla. Je určený pro přepravu lyží a snowboardu. „Toto zařízení je možné do vozu dodatečně namontovat, ale vždy doporučuji originál od výrobce. I zde je důležité, aby předměty byly svázané. V případě, že v autě pojede víc lidí, není toto řešení příliš komfortní ani bezpečné,“ říká Marek Kohoutek.

Naopak nejbezpečnějším způsobem převážení zimního vybavení je jeho upevnění na střešní nosič. Negativem je pořizovací cena nosiče či střešního boxu. Je třeba také počítat s vyšší spotřebou pohonných hmot. „Vždy bychom však měli preferovat bezpečnost, takže nešetřeme na nesprávném místě. I umístění nákladu na střeše auta se řídí svými pravidly. Lyže vždy svazujeme k sobě,“ dodal expert z autodromu.

Řidiči by neměli v žádném případě opomenout ani reflexní prvky. V autě je nutné mít po ruce výstražné vesty. Použít je lze při pohybu kolem vozu na silnici, ale také právě při lyžování, sáňkování či bobování na svahu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2019

455 000 Kč

Ford S-MAX

Rok výroby 2019

499 000 Kč

Toyota Avensis

Rok výroby 2005

108 900 Kč

Škoda Enyaq iV

Rok výroby 2022

1 599 000 Kč