Mercedes SLS AMG: Legendární Racek se vrací a překvapením rozhodně ještě není konec!

13. 11. 2009
Sdílet článek

Nový top model má postupně převzít štafetu po supersportu SLR a také připomenout veleslavný model 300 SL „Gullwing“ z poloviny padesátých let.

Odkaz předchůdce je v designu SLS jasně patrný: Kromě nekonečně dlouhé kapoty, mohutné masky chladiče s velkým logem třícípé hvězdy a krátké svažující se zádě jsou to hlavně charakteristické vzhůru výklopné dveře.


SLS AMG se má stát pomyslnou výkladní skříní stuttgartského výrobce a tomu odpovídá jak cena (přes 177 tis. eur- cca 4,7 mil. Kč), tak použitá technika. Podvozek, rám i vnější panely karosérie jsou vyrobeny z hliníku resp. hliníkových slitin. Výrobce uvádí, že například samotná nevystrojená karosérie váží pouhých 241 kg. Koncepce pohonu vychází z uspořádání Transaxle, tedy motoru vpředu a převodovky před zadní hnanou nápravou.

Atmosférický vidlicový osmiválec s interním označením M159 a objemem 6,2 litru částečně vychází z dosavadního motoru M156 (známe jej z vozů s dovětkem ..63 AMG). Zásadní novinkou je použití takzvané suché klikové skříně, tedy mazání s externím zásobníkem oleje a sacím a výtlakovým čerpadlem pro jeho cirkulaci. Tím že odpadá klasická olejová vana má motor nižší konstrukční výšku a může být v karosérii usazen co nejníže pro snížení těžiště. Tento způsob mazání také naprosto eliminuje riziko výpadku mazání nasátím vzduchu během extrémního bočního či podélného přetížení, proto se používá například i ve Formuli 1.
Snad aby bylo mistrovství motorářů zachováno v „neposkvrněné“ podobě, spoléhá motor na klasické atmosférické sání. Velmi lehký motor (váží cca 205 kg) generuje ze zdvihového objemu 6208 ccm plných 420 kW při 6800/ min a točivý moment 650 N.m. při 4750/ min. Motor plní emisní normy Euro5.

Sedmistupňová automatika AMG Speedshift DCT využívá moderní dvouspojkovou technologii (u Mercedesu je to vůbec poprvé) a řidič si podobně jako u SLR může vybrat z několika módů řazení: od komfortního až po nekompromisně sportovní. Převodovka, která je ve společné skříni s rozvodovkou hnané zadní nápravy, je s motorem spojena tlustou a pevnou rourou „Torque Tube“, jejímž středem prochází superlehký hnací hřídel z uhlíkového kompozitu.

Při pohotovostní hmotnosti 1620 kg sprintuje SLS AMG z 0 na 100 km/h za 3,8 s. a nebýt elektronického omezovače maximální rychlosti, jistě by novodobý Gullwing dosáhl na víc, než na udávaných 315 km/h.

O zkrocení tohoto monstra se starají šestipístkové brzdové třmeny a keramické brzdové kotouče, které se stoickým klidem odolávají i brutálnímu jízdnímu stylu. Vypinatelný stabilizační systém ESP má tři odlišně nastavené úrovně, které si řidič může zafixovat ovladačem vedle volící páky převodovky, jiným ovladač lze zase aktivovat i funkci Race Start (Launch Control).

Interiér je dokonale namíchaným koktejlem sportu a luxusu. Kožená sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlav a zadní částí z hořčíkové slitiny jsou pochopitelně elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Tříramenný sportovní multifunkční volant nabízí kromě pádel sekvenčního řazení také ovládání audiosystému (na přání Bang & Olufsen s celkovým výkonem 1000 W), telefonu a navigace. Na středové panelu se nachází automatická klimatizace Thermotronic, a kromě standardního 4,5“ kontrolního displeje zde může být i větší 7“ multimediálního systému Comand APS. Pasívní bezpečnost je v tradici výrobce na nejvyšší úrovni, kromě mimořádně tuhé karosérie se o ni stará 8 airbagů, včetně kolenních pro řidiče i spolujezdce.

Objednávat můžete již nyní, dodávky zákazníkům by měly začít na jaře 2010. To ale není všechno. Výrobce potvrdil chystanou verzi roadster a v budoucnu se dokonce dočkáme i plně elektrifikovaného vozu na základě SLS! Ten má mít odlišný design a čtyři elektromotory o souhrnném výkonu 392 kW a točivém momentu 880 N.m. Díky nim bude na 100 km/h vystřelen v podobném čase jako právě debutující benzínové provedení (kolem 4 s.). Největším handicapem elektrosporťáku však bude jeho dojezd, který ani s využitím moderních klimatizovaných Li-ion akumulátorů se 324 články nepokoří 180 km. Zde jde ale praktičnost a reálná použitelnost stranou, v případě elektrické verze půjde hlavně o prestiž výrobce.


Technická data:
MOTOR: Atmosférický vidlicový osmiválec, typ M159,
ventilový mechanismus: 32 ventilů, DOHC,
zdvihový objem: 6 208 ccm,
vrtání x zdvih: 102,2 x 94,6 mm,
kompresní poměr: 11,3:1,
výkon: 420 kW při 6800/min.,
točivý moment: 650 N.m. při 4750/ min.,

PŘEVODOVKA: Dvouspojková sedmistupňová AMG Speed Shift DCT ve společné skříni s rozvodovkou zadní hnané nápravy (Transaxle).

VÝKONY:
0-100 km/h: 3,8 s.,
0-200 km/h: 12,0 s
max. rychlost: 318 km/h.

Kombinovaná spotřeba 13,0 l/100 km.

ROZMĚRY: 4638x 1939x 1262 mm (DxŠxV).
Rozvor náprav: 2680 mm.
Palivová nádrž: 85 l.
Hmotnost 1620 kg.
Pneu: 265/35 R19 (vpředu) a 295/30 R20 (vzadu)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, Foto Mercedes-Benz

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč