Koncept Nissan Gripz: Radikální sportovní crossover

16. 09. 2015
Sdílet článek

IAA 2015: Nissan jako průkopník crossoverů odhalil nový koncept vozu s názvem Gripz, který by mohl být nástupce populárního modelu 370Z. Společnými silami ho vytvořili designéři z Evropy a Japonska, přičemž ke svého pohonu používá hybridní ústrojí Pure Drive e-Power

Koncept Nissan Gripz ve znamení nadšení a dobrodružství je díky bravurnímu designu a pokročilému systému pohonu dalším převratným tahem společnosti Nissan a zároveň vizí, jak by mohl budoucí kompaktní crossover od Nissanu vypadat. Gripz je zkonstruován jako vůz s dvojí osobností. V týdnu zvládá každodenní dojíždění a o víkendu opravdové dobrodružství. Stejně jako cyklista využívá kolo k cestě do zaměstnání a po práci vyráží na tomtéž kole na adrenalinovou jízdu, i řidič konceptu Nissan Gripz v týdnu projíždí ulicemi města a ve volném dnu si vychutná jízdu horským průsmykem.


Inspirace
Ačkoli si koncept Nissan Gripz udržuje kompaktní charakter crossoveru, má siluetu sportovního vozu se zvýšenou světlou výškou podvozku a je vybaven ke zdolávání náročnější jízdních podmínek. Výsledek vzdává hold ikonickému vozu Nissan 240Z, což byl jeden z prvních crossoverů Nissan a vítěz soutěžních safari rallye. V 70. letech byly tyto sportovní vozy upraveny na základě odborných znalostí získaných z modelů Nissan s pohonem 4x4, aby se vyrovnaly s náročnými podmínkami na poloostrově Baja, otevřených pláních Keni, Ugandy a současné Tanzanie. Tyto vozy měly zvýšenou světlou výšku podvozku, zesílené odpružení a matně černou povrchovou úpravu kapoty a kufru v kontrastu k červenooranžové barvě karoserie.

Vozy Nissan 240Z byly důkazem, že sportovní vozy nemusí sedět nízko u země, aby jízda stála za to. Koncept Nissan Gripz to znovu potvrzuje. Využívá odborné zkušenosti Nissanu v segmentu crossoverů, vozů s pohonem 4x4 a sportovních vozů, a aby byl maximálně aktuální pro novou generaci, disponuje houževnatým elektrickým hnacím ústrojím.



Hnací ústrojí
Koncept Nissan Gripz je vybaven technologií elektromobilů vycházející ze seriového hybridního systému ‘Pure Drive' e-Power. K pohánění elektrického motoru, kterým je vybaven Nissan LEAF, je použit výkonný zážehový motor. Hnací ústrojí kombinuje různé technologie, které Nissan nastřádal za roky zkušeností při vývoji elektromobilů. Tato konfigurace přináší hladké, svižné a lineární zrychlení za vynikající účinnosti. Koncept Nissan Gripz tím pádem nabízí požitek z hladké, elegantní a báječné jízdy spolu s vynikající spotřebou paliva.

Design
Přestože koncept Nissan Gripz využívá prvky připomínající nový designérský jazyk „emotivní geometrie", je vnímán spíše jako designérský počin než jako náhrada za některý stávající model. Součástí konceptu crossoveru jsou čtyři klíčové designové prvky, jež se v Evropě představily na vozu Nissan Sway, který se stal jednou z hvězd ženevského autosalonu 2015. Gripz disponuje stejně jako Sway mřížkou chladiče ve tvaru V, předními a zadními světly ve tvaru bumerangu, plovoucí střechou a zkoseným sloupkem C.

Tím však podobnost končí. Zatímco Sway ukazoval možným směrem na kompaktní hatchback, koncept Nissan Gripz je docela jiná záležitost. „Nissan byl průkopníkem kompaktního crossoveru. Modely Qashqai a Juke jsou nadmíru oblíbené a to se odráží na následném nárůstu tohoto segmentu trhu, kde se ostatní výrobci snaží Nissan dohnat."



„Koncept Nissan Gripz sice není považován za přímou náhradu žádného z těchto dvou ikonických vozů, ovšem zosobňuje extrémní hranice, kam až lze kompaktní crossover posunout," řekl Shiro Nakamura, viceprezident pro design a kreativní ředitel.

Koncept Nissan Gripz byl vytvořen díky spolupráci mezi designérskými středisky Nissan Design Europe v Londýně a Global Design Center v Japonsku. Jeho exteriér se řídí konceptem „emotivní geometrie", který znázorňuje silný kontrast prostřednictvím dynamického, napjatého, a přesto osobitého povrchu.

Dvojí osobnost

Koncept se inspiroval závodním silničním kolem a jeho technologicky vyspělou jednoduchostí (zjevný protimluv), takže karbonový rám je osazen působivými panely karoserie jako brněním.

Odkryté karbonové prvky vyčnívají z designu a zdůrazňují charakteristické rysy, jako je tvar bumerangu špičkové struktury předních dveří. Gripz má čtvery dveře - přední dveře s hlubokým torzním úhlem, které se při otevření vyhoupnou nahoru, a dvojici zadních polovičních dveří, které se otvírají dozadu. Vzhledem k chybějícímu sloupku B je přístup do čtyřsedadlového interiéru snadný.



Přední části vévodí pro značku Nissan typická mřížka chladiče s motivem ve tvaru „V", která je nízko umístěná a orámovaná obdélníkovými světly pro dálkové i tlumené svícení. Ve světlech jsou zabudovány kamery nasměrované dopředu, jež každou cestu nahrávají stejně jako kamera na helmě u cyklistů. Skrz živé vysílání lze dobrodružství z velkých cest vyslat do celého světa, takže přátelé mohou sledovat pohyb vozu na svém počítači, tabletu či smartphonu v reálném čase.

Světla pro denní svícení ve tvaru bumerangu jsou usazena nad světlomety, nahoře nad předními nárazníky a kopírují hranici mezi matně černou kapotou a červenooranžovou barvou karoserie. Další matně černou lze najít na rozšířených okrajích blatníků, sevřených a odsazených trojúhelníkových prazích (vyvýšených za účelem zvětšení světlé výšky) a na sloupku A vedoucímu k plovoucí střeše. Na střeše se nachází střední prosklený panel, po jehož obou stranách nad sedadly jsou šedé (odstín bullet grey) kompozitní panely.

Ty se směrem k zadní části vozu postupně zužují, až přejdou v zadní světla, která zrcadlově odrážejí tvar bumerangu předních provozních světel a zabírají tři čtvrtiny zadní části vozu. Matně černá zadní část je výrazně seříznutá a konceptu propůjčuje efekt „kodatronky", zatímco pod zadní hranou se nacházejí dvě chromovaná výfuková potrubí ve tvaru lichoběžníku. Tříramenná 22" kola se také inspirovala u závodních silničních kol, takže jsou lehká a přitom pevná, nasazují se na ně poměrně tenké vysokotlaké pneumatiky speciálně pro tento koncept zkonstruované ve společnosti Bridgestone. Červenobílé grafické prvky z bočních stěn se opakují na volantu vozu.

Zatímco exteriér byl vytvářen v Evropě, speciální tým v Japonsku navrhoval interiér. Stejně jako u exteriéru zde platí, že klíčem k designu je funkční jednoduchost. V interiéru se znovu objevuje mix matně šedé a červenooranžové barvy a inspiraci Tour de France lze pozorovat z nezakrytých trubek, lisovaných sportovních sedadel a vrstvených prvků, jež evokují efekt obložení realizovaný zvenčí.



Sedadla a středová konzole jsou přímo inspirovány jízdními koly, stejně jako kliky dveří ve tvaru sedátka závodního kola. Tříramenný volant replikuje disky kol včetně speciální grafiky na boční straně pneumatik. Stejně jako koncept Nissan Sway a vozy nedávné produkce má i koncept Nissan Gripz přístrojovou desku ve tvaru křídla kluzáku. Tento elegantně tenký design v sobě kloubí sílu s jednoduchostí a dokonale odráží étos konceptu.

Jak design tohoto konceptu ovlivní další generace crossoverů Nissan, to se teprve uvidí. Přesto se těšíme na reakci veřejnosti, až se vůz objeví na frankfurtském autosalonu," dodal Nakamura.

Koncept Nissan Gripz - rozměry (mm) :
Délka 4 100
Šířka 1 890
Výška 1 500
Rozvor 2 580

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Nissan Europe

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč