Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
Nejvýkonnější sériový vůz v historii značky Kia se začne v Česku prodávat již 1. listopadu za cenu od 1 099 980 Kč, přičemž se o pohon stará přeplňovaný benzínový dvoulitr T-GDI posílající výkon na zadní kola. V nabídce nechybí diesel 2,2 CRDi ani šestiválcový benzínový agregát T-GDI o objemu 3,3 litru disponující výkonem 370 koní a pohonem všech kol.
Stinger je první vůz Kia s pohonem zadních nebo všech kol.
Automobilka KIA uvádí na český trh svoji novou vlajkovou loď, dlouho očekávaný fastback Kia Stinger. Ryzí Gran Turismo s pohonem zadních nebo všech kol je nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky Kia. Stinger se věrně drží návrhářské a konstrukční předlohy Kia GT Concept z roku 2011 a byl vyvíjen, testován a laděn na náročné severní smyčce závodního okruhu Nürburgring v Německu, kde každý prototyp modelu absolvoval 10 tisíc kilometrů, tedy 480 kol. Výsledkem je jedinečný model vyznávající filozofii ikonických cestovních vozů 20. století snoubících v sobě eleganci, vysoký výkon, perfektní jízdní vlastnosti a dokonalé pohodlí na cestách.
Sportovní design vozu odkazuje na klasické vozy GT z 60. a 70. let minulého století, jeho ztvárnění je však současné a moderní. Na celkovém vnějším designu jsou klíčové proporce poukazující na pohon zadních kol. Dlouhá kapota a krátký přední převis karoserie (830 mm), dlouhý rozvor (2905 mm) zprostředkující prostornou kabinu a velký zadní převis karoserie (1095 mm) s markantními širokými lemy blatníků. Stinger měří na délku 4830 mm a na šířku 1870 mm, je delší a širší než řada sportovních sedanů a dokáže tak nabídnout prostornou kabinu i dost místa pro zavazadla. Zavazadelník o objemu 406 litrů (dle metodiky VDA) lze po sklopení zadních sedadel rozšířit na 1 114 litrů.
Stinger je prvním modelem značky Kia, u kterého si zákazníci mohou vybírat mezi pohonem zadních kol a stálým pohonem všech kol, který zprostředkovává rozšířené dynamické schopnosti vozu i za těch nejnáročnějších jízdních podmínek. Na odladění jízdních vlastností a ovládání dohlížel Albert Biermann, šéf testování vozidel a vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky Kia, přičemž praktické zkoušky probíhaly na náročné severní smyčce závodního okruhu Nürburgring v Německu.
Model Stinger přináší do produktového portfolia značky Kia řadu prémiových prvků, které tak automobilka představuje vůbec poprvé. Jde například o elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení (ECS), řízení s variabilním převodovým poměrem (VGR), brzdiče Brembo®, či elektrochromatická vnější zpětná zrcátka. U modelu se zadním pohonem je k dispozici také diferenciál s omezenou svorností (LSD). V interiéru zaujme Head-up displej promítající nejdůležitější informace o jízdě na čelní sklo, elektricky výškově i podélně stavitelný volant s pamětí polohy, stavitelné boční vedení sedadla řidiče se vzduchovými komorami či elektricky vzduchově nastavitelná bederní opěrka řidiče a spolujezdce ve 4 směrech.
V České republice je Stinger nabízen se třemi různými motory: přeplňovaným benzínovým agregátem 2,0 litru, výkonnou dvojitě přeplňovanou jednotkou 3,3 litru V6 a také přeplňovaným vznětovým agregátem 2,2 litru. Všechny pohonné jednotky jsou dopovány turbodmychadly, a tak Stinger nabídne řidičům pohodlné a rychlé cestování ve stylu Gran Turisma, stejně tak jako okamžitou akceleraci na každý pokyn od plynového pedálu. Všechny tři pohonné jednotky se chlubí vysokým výkonem
točivým momentem v širokém spektru otáček.
Přeplňovaná vznětová jednotka 2,2 litru dosahuje výkonu 200 koní (147 kW) při 3800 ot/min. Nejvyšší točivý moment 440 Nm je k dispozici v širokém pásmu 1750 až 2750 ot/min. Vůz s touto motorizací akceleruje z 0 - 100 km/h za 7,6 sekundy a rozjede se až na 230 km/h. K dostání je s pohonem zadních (RWD) nebo všech kol (AWD).
Přeplňovaný benzínový čtyřválec 2,0 litru ‘Theta’ dosahuje maxima výkonu 255 koní (188 kW) při 6200 ot/min. Nejvyšší točivý moment 353 Nm je k dispozici od 1400 do 4000 ot/min. S tímto agregátem Stinger akceleruje z 0 - 100 km/h za 6,0 sekundy a dokáže se rozjet až na 240 km/h. K dispozici s pohonem zadních kol (RWD).
Nejvyšší výkonový potenciál pak nabídne dvojitě přeplňovaný benzínový šestiválec 3,3 litru V6 ‘Lambda II’, jenž produkuje až 370 koní (272 kW) při 6000 ot/min a dosahuje maxima točivého momentu 510 Nm v pásmu od 1300 do 4500 ot/min. Vozy v provedení GT a s pohonem všech kol (AWD) poháněné přeplňovanou jednotkou 3,3 litru akcelerují z 0 - 100 km/h za pouhých 4,9 s, což ze Stingeru činí nejrychleji akcelerující sériový model Kia v historii. S touto pohonnou jednotkou se Stinger rozjede až na 270 km/h.
Stinger nabízí druhou generaci elektronické osmistupňové automatické převodovky Kia, která spolupracuje se všemi motory. Osmistupňová převodovka z vlastního vývoje Kia odmění řidiče bleskovým řazením a optimální spotřebou paliva. Převodové ústrojí poprvé v rámci značky používá měnič točivého momentu, jehož součástí je tlumič torzních kmitů typu CPA (Centrifugal Pendulum Absorber). Uvedenou konstrukci, která pomáhá účinně redukovat torzní vibrace v rámci celého hnacího ústrojí, přitom vídáme spíše v leteckém průmyslu nebo ve světě závodních automobilů.
Díky elektronicky nastavitelnému podvozku ECS (Electronic Controlled Suspension) vůz vždy předvídatelně reaguje na pokyny řidiče a zároveň v závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy je navíc možné podvozek přenastavit pomocí voliče jízdních režimů Drive Mode Select. Volit lze mezi pěti různými jízdními režimy: Smart (automatické nastavení dle stylu jízdy), ECO (mód úspory paliva), Comfort (základní nastavení), Sport (mód dynamické jízdy) a Sport+ (mód dynamické jízdy s částečně deaktivovaným ESC). ECS je standardní součástí výbavy GT, ve které lze mimo jiné elektronický stabilizační systém vypnout úplně.
Kia Stinger je v České republice dostupný se dvěma úrovněmi výbavy. Verze GT Line obsahuje mimo jiné systém palubního infotainmentu s dotykovým displejem o úhlopříčce 8" v kombinaci s výkonným prostorovým ozvučením Harman-Kardon® s 15 reproduktory a zesilovačem o výkonu 720 W, Head-up displej, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla, 360° monitorovací systém (AVM) či 18" hliníkové disky kol s pneumatikami 225/45. S motorizací 2,0 T-GDI a pohonem zadních kol je verze GT-Line k dispozici za 1 099 980 Kč, s motorem 2,2 CRDi a pohonem zadních kol je k dostání za 1 149 980 Kč, s nabídkou pohonu všech kol je cena 1 199 980 Kč.
Verze GT navíc nabízí například elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení (ECS), řízení s variabilním převodovým poměrem (VGR), stavitelné boční vedení sedadla řidiče se vzduchovými komorami, brzdiče Brembo® či 19" hliníkové disky kol s pneumatikami 225/40 na předních kolech a 255/35 na zadních kolech. Verze GT je k dispozici s nejvyšší motorizací 3,3 V6 T-GDI, a to za 1 399 980 Kč.
Samozřejmostí je u obou verzí nejnovější verze paketu systémů Kia na podporu řízení (ADAS), uváděných v rámci podznačky DRiVE WISE automobilky Kia. S nepozorností a únavou řidiče pomáhá bojovat nabízený systém rozpoznávání únavy řidiče (DAW), prediktivní varování před čelní srážkou zajišťuje systém FCW s asistentem pro zamezení čelním kolizím a funkcí rozpoznávání chodců. K dispozici je také inteligentní tempomat (SCC) s podporou funkce Stop & Go, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA), systém pro monitorování provozu za vozidlem, systém sledování okolí vozidla s parkovacím asistentem pro pomalé jízdní manévry či systém pro sledování mrtvých úhlů a asistent dálkových světel.
Vynikající parametry pasivní bezpečnosti zaručuje struktura karoserie s vysokým podílem vysokopevnostní oceli AHSS, stejně jako standardní nabídka sedmi airbagů (čelní pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy pro přední cestující, hlavové záclonové airbagy a kolenní airbag pro řidiče).