Kauza Opel: Dohodnutý prodej zrušen!

06. 11. 2009
Sdílet článek

Události kolem celého dlouho připravovaného prodeje německé automobilky Opel začínají připomínat špatný vtip. Až už konečně byly po nekonečných peripetiích dohodnuty podmínky, za kterých konsorcium výrobce automobilových součástek Magna a největší ruské banky Sberbank převezme klíčových 55% akcií Opelu, koncern General Motors obrací své rozhodnutí o 180 stupňů: Opel si necháme!

Zlověstné mraky se začaly nad smlouvou stahovat už koncem října, kdy skupina General Motors odložila podpis dohody o prodeji na začátek listopadu. To, co se stalo v úterý 3. listopadu po zasedání správní rady GM, však vyrazilo dech i hodně velkým pesimistům. Vedení GM dohodu zrušilo a prohlásilo, že si německou automobilku Opel i její britskou filiálku Vauxhall ponechá!


V řadě odůvodnění zazněla z úst Fritze Hendersona, současného šéfa GM věta, že „Toto opatření se nám zdá jako systémovější a méně nákladné s ohledem na budoucnost značek Opel a Vauxhall.“ Ještě zajímavější je informace o tom, že se Opel pod vedením GM má v blízké budoucnosti podrobit restrukturalizaci v hodnotě cca 3 mld. Eur (cca 78 miliard korun), přičemž většinu z této částky si má zaplatit sám ze svých zdrojů... Odkud je vezme je ovšem záhadou, protože už tak mu chybí provozní kapitál a mateřský koncern GM mu ztěží pomůže, protože se na něj vztahuje zákaz používat peníze z půjček na sanace svých aktivit mimo území USA.

Rozhodnutí neprodat Opel se pochopitelně projevilo na překvapených a následně rozhořčených reakcích německé vlády, která nedávno poskytla Opelu překlenovací úvěr ve výši 1,5 mld. Eur a trojnásobek této částky měl následovat v podobě státní záruky na úvěr v případě, že se avizovaná Magna stane většinovým vlastníkem. S rozhodnutím GM o ponechání si Opelu tedy nejen vše padá, ale je velmi pravděpodobné, že německá vláda bude chtít vrátit i zmíněný překlenovací úvěr 1,5 mld. eur. Americký koncern kritizoval i Ruský premiér Vladimir Putin, který uvedl, že úterní rozhodnutí vedení GM demonstruje všeobecně pohrdavý přístup amerických firem vůči evropským partnerům.

Co bude dál je velkou otázkou, Celý problém Opelu se tak ocitá zase na úplném začátku. V hlavním výrobním závodě v německém Rüsselsheimu se včera (čtvrtek 5.11) zapojilo do stávky kolem 10 000 zaměstnanců. Pro ně je setrvání Opelu v područí koncernu GM nejčernější noční můrou a hrozba uzavírání filiálek a masivního propouštění je reálnější než kdy dříve. Šéf závodní rady Opelu Klaus Franz vzniklou situaci okomentoval stručně: Naše důvěra (ve vedení GM) je nyní nulová, což je jádro problému. Zase začínáme od nuly...

Všichni ale rozhodnutí GM nekritizují . Například Erich Merkle, ekonomický analytik ze společnosti Autoconomy považuje rozhodnutí GM za logické: "Jestliže chtějí být konkurenceschopní v globálním měřítku, nemají jinou možnost, než si Opel ponechat," Také zaměstnanci pracující pro automobilku mimo území Německa se na věc nedívají tak skepticky. Ti se naopak obávali, že kdyby nový vlastník Opelu měl v plánu nějaká radikální restrukturalizační opatření, pak by byli jako první „na ráně“ . Proslýchalo se totiž, že finanční podpora ze strany německé vlády by byla v případě potřeby také pojistkou pro zachování domácích továren Opelu. Teď už se mohou jenom modlit, aby to „srovnání šancí“ nakonec nestálo život celou automobilku...


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

849 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč