Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci

vloženo

Na českých dálnicích přišlo za letošních prvních šest měsíců o život 12 účastníků dopravních nehod. Jednou z mnoha příčin střetu vozidel na tomto typu rychlostní komunikace je jízda v protisměru. Vzhledem k tragickým následkům těchto střetů se často již nelze dozvědět příčinu takového pochybení řidiče. Bezpečná reakce musí být v takové situaci na dálnici okamžitá.

Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci

V prvním půlroce letošního roku řešila Policie ČR přesně 2020 dopravních nehod na českých dálnicích, jak vyplývá z jejích statistických dat. Ve 283 případech takových nehod (téměř 3 % z celkového počtu dopravních nehod s následky) došlo k těžkém či lehkému zranění, ale bohužel i ke ztrátě lidského života. O tom, že se jedná o vážný problém v bezpečnosti silničního provozu svědčí i další údaj. V posledních pěti letech dostala Policie ČR od řidičů ročně přes tři stovky upozornění na jízdu vozidla v protisměru na dálnici, což je skutečně alarmující.


Posouzení takového nebezpečného jednání řidiče je o to složitější, že mnohdy není znám důvod najetí do protisměru na dálničních sjezdech. „Téma protisměr na dálnicích je pro mě velká neznámá, protože nedokážu pochopit, jak se člověk může dostat do situace, kdy se objeví v protisměru na dálnici. To je příklad naprostého přehlížení všech dopravních značek a ignorace sledování provozu kolem sebe,“ říká mjr. Ing. Dušan Uhlík, velitel stanice HZS Karlovarského kraje. Během posledních dvou let bylo po vzoru některých zemí EU instalováno speciální dopravní značení „STOP PROTISMĚR“ především na nejrizikovějších úsecích dálnic D1, D5, D8, D10 a D11 s cílem varovat řidiče směřující do protisměru na dálnici.

Důvodů, proč i tak výrazné dopravní značení řidič na dálnici přehlédne je několik. Vedle únavy může řidiče dostat do dálničního protisměru také nepozornost, návykové látky, hledání adrenalinu nebo bezmyšlenkovité sledování navigace. Je až neuvěřitelné, že vjetí do protisměru vypadá velmi nepravděpodobně, a přitom v průměru se to u nás stane nejméně jednomu řidiči denně. Hrubou chybou je v tomto případě otáčení vozidla na dálnici. „Otočit se na dálnici a nabrat běžnou rychlost vám potrvá 20–25 vteřin. Vozidla pohybující se dálniční rychlostí 130 km/hod. ujedou za tu dobu přes půl kilometru. Fatální střed je v takové situaci téměř nevyhnutelný,“ potvrzuje plk. Mgr. Bc. Jiří Zlý, ředitel z Ředitelství služby dopravní policie.

Řešení této velmi nebezpečné situace při jízdě v protisměru na dálnici proto musí být okamžité s cílem eliminovat riziko srážky s jiným vozidlem. „V takovém případě musí řidič co nejrychleji a bez otáčení zastavit vozidlo v odstavném pruhu, tedy co nejvíce vlevo u krajnice, zapnout varovná světla, obléknout si reflexní vestu a schovat se za svodidla pro své bezpečí. Neměl by také zapomenout na umístění bezpečnostního trojúhelníku do vzdálenosti min. 100 m před vozidlo z pohledu přijíždějících vozů. Jeho povinností je rovněž okamžité nahlášení vzniklé situace na linku 158 Policie ČR s přesnou identifikací místa odstaveného vozidla a vyčkání příjezdu hlídky,“ shrnuje základní body prevence Lukáš Hutta, výkonný manažér Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš – Setkání s realitou.

Stejně důležité je také co nejrychlejší nahlášení jízdy v protisměru i ostatními účastníky silničního provozu na policejní linku 158 s upřesňujícími informacemi. O odvrácení případného střetu vozidel totiž rozhodují vteřiny.


redakce

Fotografie k článku

Fotografie k článku Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci Fotografie k článku Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci Fotografie k článku Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci Fotografie k článku Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci Fotografie k článku Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci Fotografie k článku Jízda v protisměru na dálnici není v ČR vyjímečná, vyžaduje okamžitou reakci

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Budou elektromobily vozidly budoucnosti? Zelená stopa a dostupnost dobíjejících stanic mluví v jejích prospěch

Budou elektromobily vozidly budoucnosti? Zelená stopa a dostupnost dobíjejících stanic mluví v jejích prospěch

Milujete zvuk spalovacího motoru nebo se vám naopak líbí zcela tichý chod elektromobilů? Právě tyto tiché vozy jsou pravděpodobně naší budoucností. Jaké jsou jejich výhody, které aspekty mluví v jejich prospěch a jak je..

Mazda CX-90 odhalena. Velké SUV pohání silný benzínový šestiválec

Mazda CX-90 odhalena. Velké SUV pohání silný benzínový šestiválec

Ke konci roku 2023 hodlá Mazda uvést čtyři modely z kategorie Large Product Group na globální trh, kde je o SUV velký..

Ohřívat auto v zimě na volnoběh nebo raději hned jet?

Ohřívat auto v zimě na volnoběh nebo raději hned jet?

Autu v zimě déle trvá, než se zahřeje na provozní teplotu. Teprve u dostatečně teplého motoru má motorový i převodový..

Dřevěné garáže: výhody a nevýhody

Dřevěné garáže: výhody a nevýhody

Dřevěná garáž v současnosti zaznamenává prudký nárůst popularity. Stále více lidí se rozhoduje právě pro tento druh..

Na nové BMW M3 CS stačí čtyři miliony. Stovku umí za 3,4 sekundy a jede až 302 km/h

Na nové BMW M3 CS stačí čtyři miliony. Stovku umí za 3,4 sekundy a jede až 302 km/h

BMW M3 CS je vysokovýkonný sportovní sedan navržený pro jízdy na závodních okruzích. Jeho cena byla stanovena na 3 965..