Infinity už má diesel! | Autanet.cz

Infinity už má diesel!

22. 02. 2010
Sdílet článek

Evropský trh prahne po dieselech a kdo chce alespoň trochu slušně prodávat, musí ho mít v nabídce. Nový třílitrový šestiválcový turbodiesel s blokem z grafitové litiny je dalším dítětem dlouholeté japonsko- francouzské spolupráce Nissan-Renault. Nejprve se bude dodávat do modelů Infinity EX a FX, později i do sedanů Infinity M a samozřejmě do velkých vozů Nissan a Renault.

I když byl pro vozy Infinity původně plánován i naftový osmiválec, konstruktéři však po zvážení jeho reálných odbytových možností v ostatních vozech aliance Nissan-Renault raději upřednostnili šestiválec.


Motor s interním označením V9X má velmi kompaktní stavbu s úhlem rozevření válců 65°. Co nejmenší zástavbové rozměry byly jednou z konstruktérských priorit, neboť právě třeba modely Infinity EX a FX mají motorový prostor původně navržený jen pro subtilnější benzínové motory. Velkou konstrukční zajímavostí je blok motoru, který není z hliníku- jak je dnes obvyklé, ale je vyrobený z lehké a velmi pevné grafitové litiny CGI (Compacted Graphite Iron).

Materiál CGI byl patentován již v roce 1949 a to hlavně pro brzdy vysokorychlostních vlaků. Je sice trochu těžší než hliník, ale o pětinu lehčí než klasická litina a přitom zachovává její nejdůležitější výhody- vysokou tuhost a velmi dobrou absorpci hluku. V porovnání s hliníkem se CGI mnohem lépe chová při vysokých teplotách, odolnost vůči únavě materiálu je údajně až pětkrát vyšší.

Hlava válců je konvenční hliníková, rozvod DOHC 24v využívá vahadel s rolnami a je poháněn bezúdržbovým řetězem. Turbodmychadlo s variabilní geometrií je uloženo ve vidlici obou řad válců, takže zbytečně nezvyšuje zástavbové nároky motoru. Je zajímavé, že verze motoru V9X použitá v Infinity bude mít proti verzi určené pro vozy s předním pohonem několik podstatných rozdílů, v čele s mírně odlišným blokem válců, jinou klikovou hřídelí, odlišným sáním, sestavou katalyzátorů (filtrů pevných částic) atd.

Motor využívá systému vstřikování Common Rail (Bosch) s piezovstřikovači, vstřikovací tlak je 1800 barů. Zdvihový objem činí 2993 ccm , kompresní poměr 16:1. Nejvyšší výkon je 175 kW při oficiálně neurčených otáčkách (neoficiálně 3750/min), maximum točivého momentu 550 N.m je k dispozici v rozsahu 1750 až 2500/min.

Výrobce slibuje velkou citlivost plynového pedálu a naprosto minimální hluk od motoru. To druhé platí hlavně při klidné jízdě ustálenou rychlostí, protože výfukové potrubí je schválně naladěno tak, aby během prudké akcelerace z otáček kolem 2500/min vydávalo příjemně „sportovní“ zvuk. Sériově dodávaná sedmistupňová automatika je proti benzínovým verzím přizpůsobena odlišnému průběhu točivého momentu turbodieselu.

Menší a lehčí model EX30d bude akcelerovat z nuly na 100 km/h za 7,9 s a bude mít kombinovanou spotřebu 8,4 l/100 km. Větší FX30d zvládne sprint na sto za 8,3 s a spotřeba tu bude činit 9,0 l/100 km. Vůbec nejlepší dynamiku lze čekat až od luxusního sedanu M30d, který by se měl objevit na trhu ještě letos.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto Infinity

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Ford C-MAX

Rok výroby 2018

299 000 Kč