Hyundai IONIQ 5 N s výkonem 650 koní zesměšní kdejaký hothatch | Autanet.cz

Hyundai IONIQ 5 N s výkonem 650 koní zesměšní kdejaký hothatch

Nejvyšší výkon až 478 kW (650 k) s aktivovaným režimem N Grin Boost, vyšší odolnost díky bezkonkurenčnímu systému řízení provozní teploty a rekuperační brzdové soustavě. Pohon všech kol dvěma elektromotory umožňuje jízdní vlastnosti ve stylu závodních vozů.

Značka Hyundai ve světové premiéře na Goodwoodském festivalu rychlosti představila model IONIQ 5 N – první vysokovýkonný elektromobil značky N. Ten reprezentuje elektrifikovanou budoucnost značky N a nadšeným fanouškům vysokých výkonů nabízí nový způsob elektrifikace jejich vášně pro sportovní jízdu na silnici i závodním okruhu.


Nový model navazuje na dlouholetou tradici značky Hyundai, kombinující kvalitu s modely N zaměřenými na mimořádné potěšení z jízdy. Značka N se vrátila do WRC v roce 2014 a její úspěchy korunované několikanásobným ziskem titulů mistra světa přinesly do společnosti Hyundai vítěznou DNA, odrážející se ve vysokovýkonných modelech N. Tento dynamický vývoj pokračuje elektrifikací. Ideálním základem pro vývoj prvního vysokovýkonného elektromobilu značky N se stal oceňovaný IONIQ 5 zkonstruovaný na základě platformy E-GMP.

Hyundai N se prostřednictvím modelu IONIQ 5 N stává hlavní technologickou hybnou sílou v rámci značky Hyundai. Nový IONIQ 5 N zavádí do sériové výroby vyspělé technologie, které budou sdíleny se všemi elektromobily Hyundai v rámci strategického cíle zvyšovat celkovou konkurenceschopnost značky. IONIQ 5 N je v této strategické změně prvním krokem, po němž budou následovat další elektrické modely N.

IONIQ 5 N kombinuje globální modulární platformu E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) výchozího modelu s technologiemi N z motorsportu a využívá znalosti, které značka získala při vývoji elektrifikovaných „pojízdných laboratoří“ (např. prototypů RM20e, RN22e a N Vision 74). IONIQ 5 N díky tomu maximalizuje schopnost elektromobilu podávat vysoké výkony a splňuje nejpřísnější požadavky značky N, založené na třech pilířích sportovních výkonů N: „dravosti do zatáček.

Základem charakteru „dravce do zatáček“ jsou u modelu IONIQ 5 N vylepšení skeletu karoserie 42 dodatečnými bodovými svary a dodatečnými lepenými spoji o délce 2,1 metru. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů jsou vyztužena. U pomocných rámů vpředu i vzadu byla zvýšena příčná tuhost. Vpředu i vzadu nalézají uplatnění nápravy IDA (Integrated Drive Axle) s integrovaným pohonem, inspirované soutěžními vozy WRC (World Rally Championship). Obě nápravy IDA byly vyztuženy s ohledem na přenos vyššího točivého momentu elektromotorů. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21“ kolům z lehké slitiny.

Sloupek řízení modelu IONIQ 5 N byl rovněž vyztužen. Reakce vozu na řízení jsou díky tomu pohotovější a vůz poskytuje řidiči preciznější odezvu. Vůz je navíc vybaven speciálně nastaveným systémem elektrického posilovače řízení N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) s elektromotorem uloženým na hřebenu řízení, strmějším převodem řízení a optimalizovanou odezvou. Výsledkem těchto vylepšení je přímější a komunikativnější řízení, které bude dodávat řidičům větší pocit jistoty.

N Pedal byl vyvinut jako řešení v souvislosti s neodmyslitelnou hmotností a velikostí elektromobilů. Jeho cílem je zajistit jízdní vlastnosti s pohotovými reakcemi, jimiž se vyznačují soutěžní vozy Hyundai i20 N WRC. Tato inteligentní softwarová funkce ve výbavě modelu IONIQ 5 N umožňuje okamžitou změnu směru jízdy při otočení volantu na vjezdu do zatáčky a vyšší citlivost pedálu plynu. N Pedal používá podobnou technologii jako rekuperační brzdová soustava systému i-Pedal. N Pedal však upřednostňuje rychlý a vzrušující průjezd zatáčkou před energetickou hospodárností. Využitím sil působících při zpomalení dojde k agresivnímu přenosu hmotnosti, což umožňuje ostřejší vjezd do zatáčky.

N Drift Optimizer pomáhá udržovat úhel smyku vyváženým ovládáním vícero systémů vozidla v reakci na data získávaná v reálném čase. Integrovaná funkce Torque Kick Drift umožňuje řidiči napodobovat rychlé sešlápnutí a uvolnění pedálu spojky používané u vozů s pohonem zadních kol spalovacím motorem v jízdních situacích, které vyžadují bezprostřední vyvolání řízeného smyku. Tato funkce je výsledkem sofistikované technologie elektronického řízení.

N Torque Distribution zajišťuje zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, které lze upravovat v 11 úrovních. Funkce elektronického samosvorného diferenciálu, e-LSD (electronic Limited Slip Differential), na zadní nápravě optimalizuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost v zatáčkách. Možnosti nastavení elektronicky řízeného odpružení rozšiřují dodatečné senzory pohybů kol spolu s větším rozsahem tlumicí síly vytvářené většími tlumiči.

Tento výkonný elektromobil těží z několika technických vylepšení. Jeho elektromotor dosahuje při zapnutém režimu N Grin Boost až 21 000 otáček za minutu a poskytuje nejvyšší výkon 478 kW (650 k). Tato charakteristika je dílem dvoustupňového invertoru s vyšší energetickou účinností, který umožňuje odebírat vyšší výkony z nové sady akumulátorů o kapacitě 84 kWh.

Výkony na závodním okruhu zvyšuje několik exkluzivních funkcí. N Grin Boost maximalizuje zrychlení zvýšením výkonu na dobu 10 sekund a N Launch Control poskytuje tři různé úrovně trakce pro nejrychlejší možný rozjezd. Funkce Track SOC (State-of-Charge) pro sledování stavu nabití sady akumulátorů automaticky vypočítává spotřebu elektrické energie na kolo.

IONIQ 5 N stanovuje nová měřítka také pro řízení provozní teploty v náročných podmínkách na závodním okruhu. V porovnání se svými konkurenty se IONIQ 5 N může pochlubit větší odolností vůči poklesu výkonu v důsledku působení tepla, a minimalizuje tak riziko ztráty maximálního výkonu kvůli přehřátí.

Vylepšený systém řízení provozní teploty sady akumulátorů disponuje větší ochlazovanou plochou, účinnějším chladičem oleje elektromotorů a chladičem sady akumulátorů. Nezávislé chladiče pro sadu akumulátorů a elektromotory maximalizují odolnost modelu IONIQ 5 N vůči poklesu výkonu v průběhu intenzivní jízdy na závodním okruhu.

Před jízdou může řidič využít funkci N Battery Pre-conditioning, která zajistí z hlediska výkonnosti optimální provozní teplotu akumulátorových článků. Na výběr má režim „Drag“ pro krátkodobé využívání maximálního výkonu nebo „Track“, který udržuje optimální, nejnižší možnou teplotu sady akumulátorů, aby mohl vůz absolvovat větší počet kol.

Funkce N Race ještě více optimalizuje odolnost elektromobilu na závodním okruhu. Řidič tak má bezprostřednější kontrolu nad využíváním disponibilní elektrické energie. N Race využívá poznatky z motorsportu, které umožňují maximálně využívat dostupné zdroje pro dosahování co nejrychlejších časů na kolo. Normálně by takové změny nastavení vyžadovaly tým mechaniků s rozsáhlou výbavou, ale v modelu IONIQ 5 N stačí několik pohodlných stisknutí příslušného tlačítka.

Díky funkci N Race mohou řidiči strategicky upřednostnit režimy „Endurance“ nebo „Sprint“. „Endurance“ maximalizuje dojezd na závodním okruhu omezením nejvyššího výkonu, čímž se zpomaluje nárůst teploty. „Sprint“ naopak upřednostňuje výkon a poskytuje kratší výkonové „exploze“ nabité energií. Řidiči tak mohou precizně měnit svou energetickou strategii a vytvářet ideální výkonové předpoklady pro dosahování svých jezdeckých a sportovních cílů.

IONIQ 5 N se může pochlubit nejvýkonnější brzdovou soustavou v portfoliu značky Hyundai, která byla optimalizována pro sportovní jízdu. Její součástí jsou kotoučové brzdy o průměru 400 mm se čtyřpístkovými jednodílnými třmeny vpředu a kotoučové brzdy o průměru 360 mm vzadu. Tyto brzdy jsou zkonstruovány z nových lehkých materiálů. Optimalizované proudění vzduchu navíc zvyšuje účinnost chlazení. Model IONIQ 5 N je kromě toho vybaven systémem rekuperačního brzdění, který se obvykle používá ke zvyšování hospodárnosti, ale jeho nová podoba v prvním elektromobilu značky N posouvá na vyšší úroveň také brzdné výkony. Rekuperace slouží jako primární zdroj brzdné síly, zatímco mechanické brzdy přispívají dodatečnou brzdnou sílou v případě potřeby, a zajišťují tak ještě větší odolnost vozu při jízdě na závodním okruhu.

Inženýři Hyundai N si museli poradit s mimořádnými požadavky, které na brzdy klade Severní smyčka Nürburgringu. Specificky pro IONIQ 5 N proto vyvinuli originální funkci rekuperačního brzdění N Brake Regen, která nabízí prostřednictvím pouhé rekuperace maximální zpomalení až 0,6 g, což je nejlepší hodnota v rámci automobilového průmyslu. Rekuperace zůstává aktivní i při zásahu ABS, a vyvolává přitom zpomalení až 0,2 g. Riziko poklesu brzdného účinku kvůli relativně vysoké hmotnosti elektromobilu je minimalizováno co největším využíváním rekuperačního zpomalování. Díky tomu nemusejí být mechanické brzdy zatěžovány tak velkými brzdnými sílami.

Hladké přechody mezi funkcí N Brake Regen a hydraulickými brzdami jsou pro řidiče nezaznamenatelné. Při jízdě na závodním okruhu lze navíc brzdit levou nohou, a pedály brzdy a plynu tak ovládat současně.

IONIQ 5 N je sportovním vozem i pro běžný každodenní provoz. Sportovní elektromobil vyvolává podmanivý pocit řazení a poskytuje emocemi nabité zážitky z jízdy díky integrovaným funkcím N e-shift a N Active Sound +. N e-shift zprostředkovává pocit kontroly nad přenosem hnací síly a napodobuje řazení. S touto funkcí navíc spolupracuje systém N Active Sound +, který vytváří nejen futuristický elektromobilový zvuk, ale také napodobuje zvukové projevy spalovacího motoru a jeho výfukové soustavy. Řidič za volantem se tak může těšit na ještě podmanivější zážitky. Společná činnost obou systémů zvyšuje potěšení z jízdy napodobováním záběrového „trhnutí“ při řazení a zvuku spalovacího motoru.

Mnoho fanoušků sportovní jízdy otevřeně přiznalo, že jim za volantem mnoha elektromobilů chybí zpětná vazba. Inženýři Hyundai N proto vyvinuli funkce N e-shift a N Active Sound +, aby řidiči dostávali od vozu intenzivnější odezvu, která jim umožní preciznější kontrolu nad dynamickými jízdními vlastnostmi modelu IONIQ 5 N. Přístup značky N ke zvuku elektromobilu se od dosavadních aplikací odlišuje tímto jedinečným důrazem na precizní dávkování výkonu.

N e-shift napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku (DCT) vozů N poháněných spalovacími motory. N e-shift simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně charakteristického „trhnutí“ v průběhu řazení. Výsledkem jsou ještě preciznější, interaktivnější zážitky z jízdy, které jsou pocitově blíž k automobilům se spalovacím motorem než k dosavadním elektromobilům.

Kombinace systémů N Active Sound+ a N e-shift umocňuje pocity z řízení elektromobilu, protože pro řidiče vytváří podmanivější a více vzrušující smyslové zážitky. N Active Sound + využívá systém 10 reproduktorů (osm vnitřních, dva vnější), který řidičům nabízí tři různé akustické motivy. „Ignition“ napodobuje zvuk spalovacích motorů 2.0T ve vozech N a „Evolution“ je charakteristický zvuk vysokovýkonného vozu inspirovaný prototypem RN22e. „Supersonic“ je jedinečným konceptem s variabilní hlasitostí při průjezdu zatáčkou. Zdrojem inspirace byly v tomto případě dvoumotorová proudová stíhací letadla. Cílem systému N Active Sound+ je poskytovat řidiči akustické vodítko pro posouzení výše využívaného výkonu.

IONIQ 5 N je také vybaven funkcí N Road Sense, která automaticky doporučuje aktivaci režimu N po detekci dopravní značky upozorňující na úsek s četnými zatáčkami. Řidiči si tak mohou užívat na maximum každou sekundu své jízdy (pouze v EU).

Stejně jako výchozí IONIQ 5 je i varianta N vybavena systémem V2L (Vehicle-to-Load), který umožňuje řidiči využívat energii uloženou ve vysokonapěťové sadě akumulátorů elektromobilu k napájení nebo nabíjení jiných zařízení, například elektrického jízdního kola, elektrických přístrojů pro kempování nebo domácích spotřebičů – a to i při vypnutém vozidle.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Subaru Forester

Rok výroby 2020

729 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2023

589 000 Kč

Škoda Fabia

Rok výroby 2015

155 000 Kč

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč