Ford Mondeo Kombi - nejlepší na sklonku života

18. 08. 2014
Sdílet článek

Mondeo si užívá poslední rok svého produkčního života. Nás zajímalo, zda vůbec dává smysl jeho koupě před příchodem nové generace? Sáhli jsme proto po papírově ideálním spojení - verzi kombi poháněnou úspornou šestnáctistovkou spojenou s manuální šestirychlostní převodovkou. A jak Mondeo obstálo?

Čtvrtá generace dnes testovaného Mondea přišla na trh již v polovině roku 2007 a teprve letos by se měl v showroomech objevit její následovník. Ford Mondeo po sedmi letech nestačilo zastarat, za což může nadčasová karoserie. V polovině výrobního cyklu si Mondeo prošlo omlazením, které přineslo osvěžení v podobě evoluce kinetického stylingu. Příď dostala nový nárazník s lichoběžníkovým otvorem ve spodní části. Nová je maska a také kapota, která zohledňuje vyšší nároky na bezpečnost chodců (je více klenutá). Směrovky se z blatníku přesunuly na vnější zpětná zrcátka a blatníky dostaly falešné ventilační mřížky. Na zadní části nalezneme nová koncová světla s diodovou technikou. Mondeo aktuálně pořídíte ve verzi kombi nebo liftback, sedan se v česku již neprodává. V nabídce jsou tři výbavové stupně a bohatá příplatková výbava. Zajímavostí je hrdlo nádrže, které nedovolí natankovat jiné palivo, než je pro daný vůz určené.

Ani interiér nepůsobí zastarale, přesto právě zde nejlépe odhalíte rok vzniku. Displej na středovém panelu by se mohl ovládat snadněji. Dotykové ovládání displeje na středovém panelu občas vyžaduje více síly v prstech a rychlost načítání jednotlivých aplikací není zrovna dech beroucí. Navíc je nutné si zvykat na relativně složité menu palubního informačního systému, které se ovládá kolébkovými ovladačemi na rameni volantu. Věnec volantu padne skvěle do rukou a ideální pozici za volatnem naleznete rychle. Snad všechny potěší skvělá prostornost vozu na všech sedadlech. Vzadu lze díky dlouhým sedákům a dostatečné šířce cestovat ve třech nebo dokonce převážet tři dětské autosedačky. Zavazadelník nabízí dostatečný objem, který můžete zvětšit sklopením zadních sedadel. Nejdříve je nutné vyklopit sedáky. Teprve poté je možné sklopit opěradla zadních sedadel, čímž vznikne rovná ložná plocha. V případě testovaného exempláře zhruba 8 výškových centimetrů zabíral polysterenová výplň sloužící kitu na opravu pneumatik, což se neukázalo jako nejlepší řešení. Podlaha je měkká a například při luxování ji kolenem snadno poškodíte. Lepším řešením by byla úzká dojezdová rezerva s pevným krytem a absencí polysterenové výplně.

Testovaný vůz poháněla vznětová šestnáctistovka s přídomkem ECOnetic a zaměřením na maximálně úsporný provoz. Výkon 85 kW není sice omračující, ale překvapivě na velké Mondeo postačí. Dokonce si dovolíme tvrdit, že bude vyhovovat 80% zákazníkům toužícím po úsporném rodinném kombíku. Dokonce se s tímto motorem dá předjíždět, pokud vůz však plně naložíte, počítejte s omezenější dynamikou a nepouštějte se do větších akcí. Kdo jezdí předpisově a nelítá po německých dálnicích, tomu bude tento agregát vyhovvat. Ford u něj totiž slibuje až zázračnou spotřebu paliva 4,2 l/100 km (v kombinovaném cyklu). V praxi je tato hodnota plně dosažitelná, nám se podařilo na trase dlouhé přes 100 km jezdit dokonce pod hranicí 4 litrů (přesně za 3,8 l/100 km), ale jízda nás příliš neuspokojovala. Na dálnici bylo nutné nepřekračovat 110 km/h a mimo město se nepouštět do žádných předjíždějících manévrů. Po téměř tisícovce ujetých kilometrů jsme dosáhli průměrné spotřeby 5,5 l/100 km, což je o 1,3 l/100 km více, než udává výrobce. Za zvýšeným apetitem však stojí náš jízdní styl - na dálnicích jsme se pohybovaly většinou v rychlostech kolem 150 km/h, ve městech neustále popojížděli v zácpách a na mimo obce zkoušeli dovednosti podvozku. Přesto všechno musíme Mondeo označit za velice úsporné, jelikož i v praxi se dá dlouhodobě jezdit za 4,5 l/100 km. Ještě jedna zmínka míří na rádce řazení. Ten radí udržovat motor ve velmi nízkých otáčkách, kdy celý vůz doslova vibruje a klepající hluk od podtočeného motoru dává jasně na jevo, že takto to nepůjde.

Mondeo je po stránce jízdních vlastností na samém vrcholu. Fordu se tradičně daří ladit podvozky do ideálního stavu. Mondeo tak poskytuje dostatečný komfort a zároveň vysokou stabilitu za všech okolností. Přes nerovnosti se Mondeo přenáší plavně a příjemně vláčně. V zatáčkách drží velmi dlouho zvolenou stopu, jediným limitem se v našem případě staly použité úsporné pneumatiky Michelin. Dostat se za limity podvozku žádá pořádnou kuráž. Pokud se již tak stane, Mondeo se ze zatáčky sune celé bokem ven. Zákruty lze projíždět nenuceně a bez větších náklonů. Na dálnici panuje komfort a i při vysokých rychlostech stabilita, přičemž ostré zatáčky lze přes nemalé rozměry karoserie projíždět vcelku obratně. Řízení i řazení je přesné a brzdy fungují znamenitě a poskytují dostatečný brzdný účinek.

Doprodávané Mondeo se před příchodem nové generace ukazuje v nejlepší formě. Za testovaný exemplář ve výbavě Titanium Plus zaplatíte ve verzi kombi 686.690 Kč, což není málo, ale vzhledem k očekávaným cenám nové generace je to dobrá nabídka. Podrobnější pohled do akčního ceníku však odhalí nečekaný fakt. Mondeo Kombi poháněné silnějším diesel 2.0 TDCi pořídíte ve stejné výbavě za 649.990 Kč, což je náš horký kandidát (liftback je ještě o 30.000 Kč levnější). Při troše snahy s ním totiž dokážejete jezdit stejně draze, přičemž Vám nikdy nebude chybět za plného obsazení výkon. Pokud tedy toužíte po Mondeo, nadešel nejvyšší čas na jeho pořízení. Ford Mondeo totiž popírá zákony stárnutí. K naprostému ideálu chybí jen pár zmíněných nedostatků v interiéru.

(plusy)
prostornost
možnost 3 autosedaček na zadních sedadlech
ergonomie
jízdní vlastnosti
úsporný motor
přesné řízení
bezpečnostní systémy
pořizovací ceny

(mínusy)

kit opravné sady a málo pevná podlaha v kufru
ovládání palubního počítače
zvukový projev motoru


Technické údaje Ford Mondeo Kombi 1.6 TDCi ECOnetic
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon: 85kW(115k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 270(290)Nm/1500-2250 ot./min.
Max. rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,1 s
Spotřeba - kombin.: 4,8 l/100 km
Spotřeba - město: 3,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,2 l /100 km
Objem pal. nádrže:   70 l
Délka/šířka/výška: 4837/1886/1548 mm
Rozvor: 2850 mm
Zavazadelník: 549/1740 l
Provozní/celková hmotnost: 1505/2265 kg
Základní cena: 529 990 Kč (1.6 EcoBoost, Winner Plus, 5dv.)
Cena test modelu od: 642.980Kč (1.6 TDCi ECOnetic, Titanium Plus, kombi )

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč