Ford Model T na cestě kolem světa

16. 03. 2016
Sdílet článek

Objet zeměkouli není žádná maličkost. A objet zeměkouli ve stoletém Fordu Model T, to už chce pořádnou odvahu. Dirk a Trudy Regterovi z Nizozemska se ale rozhodli, že se o to pokusí.

Manželé Regterovi vyrazili na cestu v létě 2012. V rámci první etapy zdolali za 180 dní vzdálenost 22 000 kilometrů a docestovali ze svého domovského Edamu až do Kapského města v Jihoafrické republice.


V roce 2013 dobyl pár Spojené státy americké a Kanadu, když opět za 180 dní projel 22 států a urazil při tom vzdálenost 28 000 km. V roce 2014 si neohrožení cestovatelé připsali dalších 26 000 km přes Jižní Ameriku, znovu za 180 dní.

Dosud najeli Regterovi bezmála 80 000 kilometrů. Po cestě navštěvují projekty provozované mezinárodní neziskovou organizací SOS dětské vesničky.

V letech 2016 a 2017 plánuje nizozemská dvojice procestovat Nový Zéland, Austrálii, Indonésií a Indii. Poté se přes Himálaj dostane do Číny, odkud bude pokračovat přes Mongolsko až domů do Nizozemska.

Automobil, který dobyl svět

Cestovat po světě sto let starým Fordem Model T vyžaduje značné odhodlání, tento veterán je však velmi robustní a díky prosté konstrukci se snadno udržuje i opravuje.

Dirk a Trudy Regterovi, oba již v penzi, si pořídili Ford Model T z roku 1915 v roce 1997. Dirk předtím vlastnil Model T 1923 a Model A 1928. Celoživotní vášeň pro veterány značky Ford zdědil po svém otci a dědovi.

V letech 1908 až 1927 vyrobil Ford více než patnáct milionů vozů Model T. Výroba začala ve Spojených státech amerických, brzy se však rozšířila do celého světa včetně evropských montážních závodů v Dánsku, Německu, Irsku, Španělsku a Velké Británii. Ford Model T bez nadsázky postavil svět na kola. Úspěch mu zajistila kombinace příznivé ceny, spolehlivosti a nízkých nákladů na údržbu, jenž vyplývaly z použití standardizovaných vyměnitelných součástí.

„V Africe jsme museli u místního kováře svařit prasklé přední kolo,“ řekl Dirk. „Jinak jsem vcelku zručný a se šroubovákem, kladivem, lepicí páskou a stahovacími popruhy se toho dá vyřešit hodně.“

Regterův Ford Model T je poháněn zážehovým motorem o objemu 3.0 l a je ve stejné konfiguraci, v jaké opustil v roce 1915 továrnu. Jedinou změnu představují větší kola se dřevěnými paprsky, se kterými je jízda na dlouhé vzdálenosti příjemnější. Sada pneumatik vydrží na běžných silnicích přibližně 15 000 km, ale na drsných nezpevněných cestách, s jakými se cestovatelé setkali v Africe nebo Jižní Americe, je to daleko méně.

„Na hranici Jihoafrické republiky a Botswany jsme narazili na farmáře, který měl ve stodole starý Ford Model T. Věnoval nám z něj pneumatiku darem jako příspěvek na cestu,“ řekl Dirk.

A zatím nejlepší moment celého dobrodružství? „Highway 1 z Los Angeles do San Franciska je překrásná: příkré kopce, hluboké rokle, hory na jedné straně a nádherný výhled na oceán na druhé. Dechberoucí zážitek.“


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Škoda ukázala interiéry nových modelů Superb a Kodiaq. Je to revoluční změna k lepšímu.
Česká pošta si pořizuje za více než půl miliardy tisíc nových aut Toyota má auta bez čekání. Nákupem skladovky můžete ušetřit pořádný balík peněz Rodiny radujte se – Citroën Berlingo se spalovacím motorem se vrací na český trh Test: Volkswagen ID. Buzz překvapuje vzhledem, praktičností a také spotřebou

Tipy z autobazarů

Ford Focus

Rok výroby 2018

394 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2013

328 990 Kč

Seat Ateca

Rok výroby 2017

469 990 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2016

440 000 Kč