Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících

vloženo

Dieselové motory v současné době procházejí kritikou. Média varují před jejich budoucností, zdůrazňují uzavírky center měst a věnují se dalším tématům, často ale bez širších souvislostí. Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u naftových motorů, ke které se záhy přidaly další automobilky jako např. Opel nebo Mercedes. Jak tedy na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje naftových motorů?

Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících

Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaných prodejů a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování: Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní a v prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.


Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1.6 TDI, stáří 3 let, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu. Zůstatková hodnota uvažovaného vozu ŠKODA Octavia 1.6 TDI a její prognostická i amortizační křivka je velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3.2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou kvartálech 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.

A co prodeje vozidel?

Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů a v neposlední řadě způsobem a druhem prodejů. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních – fleetových vozidel a vrácených vozidel z operativních leasingů, kdy často dochází k prodejům velkého množství totožných vozidel.

Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým agregátem 1.6 TDI, stáří 3 let, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:

Pozorujeme, že v oblasti ojetých dieselových vozidel, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíše nepřeje. Důvodem je jednak snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, vyšší nabídka dovážených vozidel a dále masivní tažení proti naftovým vozidlům v médiích. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.

U prodejů nových vozidel s naftovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů s naftovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.

Neutichající zájem o vozy s naftovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodejů naftových vozů koncernu Volkswagen (Audi, Seat Škoda, VW) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje naftových agregátů mají stále rostoucí tendenci.:

Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.

Prognózy vývoje prodejů naftových motorů?

Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to s naftovými motory, což se odrazí v prodejích těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti dieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých naftových vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.

Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia:

V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonných pojištění či reálné spotřeby paliva vychází dieselový agregát stále výrazně výhodněji.

Jak lze celou problematiku zakončit? K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů s naftovým motorem nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodeje a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné počkat až jednu dekádu.



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: Škoda Scala 1.0 TSI - jak si poradila s horskými přejezdy a 3 tisíci kilometry?

Test: Škoda Scala 1.0 TSI - jak si poradila s horskými přejezdy a 3 tisíci kilometry?

Když testujeme, tak pořádně. Abychom ověřili kvality litrového motoru TSI pod kapotou Škody Scala, vyrazili jsme na cestu dlouhou tři tisíce kilometrů za plného obsazení.

Nový Seat Leon oficiálně představen, španělé do něho investovali 1,1 miliardy eur

Nový Seat Leon oficiálně představen, španělé do něho investovali 1,1 miliardy eur

Seat představil ve svém areálu v Martorellu zcela nový Leon, s nímž hodlá oživit segment kompaktních vozů. Nová..

Honda Jazz přijede jako hybrid v létě a přibute oplastovaná verze Crosstar

Honda Jazz přijede jako hybrid v létě a přibute oplastovaná verze Crosstar

V Evropě se nového Jazzu dočkáme až v létě a půjde o hybrid dostupný ve dvou provedeních, jako klasický hatchback a..

Co znamenají nápisy na pneumatice? Vyčíst můžete netušené věci

Co znamenají nápisy na pneumatice? Vyčíst můžete netušené věci

Zanedlouho nás opět čeká období přezouvání pneumatik, s čímž bývá spojen i nákup nového obutí. Při výběru pneumatik je..

Zdánlivě malý Hyundai i10 má české ceny a skrývá velká překvapení

Zdánlivě malý Hyundai i10 má české ceny a skrývá velká překvapení

Po úspěšném předprodeji prvních 100 kusů, který musel být kvůli velkému zájmu dokonce zdvojnásoben, nyní nová generace..