Elektrická energie v F1: Desetiletí hybridního úspěchu

Hybridní technologie slavila první velký úspěch v roce 2009 při Velké ceně Maďarska, kdy poprvé v historii zvítězil monopost s hybridním motorem. Tehdy bylo použití tohoto systému dobrovolné, teprve o rok později se stal povinnou výbavou všech vozů.
Vše začalo v roce 2007, kdy se na scéně objevil první vůz se systémem rekuperace kinetické energie (KERS), což byl předchůdce současných hybridních motorů. Přechod na hybridní pohon je pro výrobce aut složitý a riskantní proces, nicméně s podporou nejrůznějších sponzorů, včetně online kasin (podívejte se na online kasino informace od onlinesazkovekancelare.cz), se zdá, že toto úsilí dovedou k vítěznému cíli. Světové manufaktury pomalu začleňují do běžných modelů aut prvky, které se v minulých letech osvědčily právě ve Formuli 1.
Systém KER umožňuje přeměňovat kinetickou energii (například při brzdění) na energii elektrickou, kterou lze následně použít pro krátkodobé zrychlení vozu, čehož se využívalo zejména při předjíždění. KERS původně vážil přes 100 kg a nedosahoval ani 40% výkonnosti, nicméně v roce 2012 už vážil jen něco přes 20 kg a výkonnost se vyšplhala až k 80 %. Éra systému KER však neměla dlouhého trvání, neboť ho v roce 2014 nahradil modernější systém MGU-K.
Ještě sofistikovanější systém představuje MGU-H, který získává energii z výfukových plynů, která se poté, stejně jako u MGU-K, ukládá do baterií. Pilot pak může energii využívat dvěma způsoby. Buď pomocí ní roztočí turbodmychadlo, aby efektivně využil plného výkonu motoru, nebo ji použije na motorgenerátor, který roztáčí kola zadní nápravy.
Takto získaná energie je však limitována na 4 MJ na jedno kolo. To znamená, že 160 koňských sil, které má jezdec k dispozici, může využívat zhruba po dobu 30sekund v každém kole. K tomu lze navíc využít i energii, kterou spotřebovává přímo bez uložení do baterie. Tento systém v minulosti působil některým stájím problémy a de facto hrál velkou roli v konečném pořadí jezdců.
Současnou podobu motorů bychom však měli vídat pouze do roku 2021, kdy dojde k několika technickým změnám. Mezinárodní automobilová federace požaduje, aby byly nové agregáty levnější a méně technologicky náročné, takže se systém MGU-H nebude používat. MGU-K naopak dostane vylepšení a bude se řídit manuálně, aby ho mohli jezdci využívat dle svého uvážení. Motory zůstanou šestiválcové, ale zvýší se provozní úroveň otáček o 3000/min. Každý vůz bude mít k dispozici jen jedno turbo, které bude váhově omezené.
Komerční článek
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Ford Mustang Shelby GT500 SVT 5,4 V8 550k

BMW Řada 7 740xd,Executive,Ventilace, ACC

Ford Kuga 2024 WINTER PLUS 186k automat
Mohlo by vás zajímat

Volkswagen představil elektromotor s výkonem 286 koní a 550 N.m točivého momentu
Volkswagen pro svou produktovou řadu elektromobilů vyvinul zcela nový agregát „APP550" určený k pohonu zadních kol ...

Jak si usnadnit odjezd autem na dovolenou
Na těch pár dní volna se těšíme celý rok. Sbalíme se, posadíme rodinu do auta a vyrazíme někam daleko užívat si zaslouže ...

Test: Toyota Aygo X je ideálním společníkem do města, neztratí se ani mimo něj
Proč jezdit po městě velkým autem se kterým těžko zaparkujete, když ještě existuji minivozítka typu Toyoty Aygo X. Vůz v ...
Nejnovější články

Nová velká Dacia je tady. Čechům se bude líbit, má velký kufr a dobrou cenu
Dacia Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový systém hybridního pohonu tvořeného čtyřválcovo ...

Lexus představil model RZ. Jezdí na elektřinu, může mít pohon všech kol a výkon až 408 koní
V rámci řady RZ se poprvé představuje verze F SPORT, která přináší vzrušení z jízdy ...

Pozor při nehodě – mění se pravidla, podle kterých postupovat
Co konkrétně se mění a jak se připravit, abyste nepřekročili zákon nebo nepřišli o peníze z pojištění? ...
Nejčtenější články měsíce

Tipy z autobazarů

Audi Q5
Rok výroby 2019

Škoda Fabia
Rok výroby 2009

BMW Řada 2
Rok výroby 2020

Fiat Ducato
Rok výroby 2019