Elektrická energie v F1: Desetiletí hybridního úspěchu
Hybridní technologie slavila první velký úspěch v roce 2009 při Velké ceně Maďarska, kdy poprvé v historii zvítězil monopost s hybridním motorem. Tehdy bylo použití tohoto systému dobrovolné, teprve o rok později se stal povinnou výbavou všech vozů.
Vše začalo v roce 2007, kdy se na scéně objevil první vůz se systémem rekuperace kinetické energie (KERS), což byl předchůdce současných hybridních motorů. Přechod na hybridní pohon je pro výrobce aut složitý a riskantní proces, nicméně s podporou nejrůznějších sponzorů, včetně online kasin (podívejte se na online kasino informace od onlinesazkovekancelare.cz), se zdá, že toto úsilí dovedou k vítěznému cíli. Světové manufaktury pomalu začleňují do běžných modelů aut prvky, které se v minulých letech osvědčily právě ve Formuli 1.
Systém KER umožňuje přeměňovat kinetickou energii (například při brzdění) na energii elektrickou, kterou lze následně použít pro krátkodobé zrychlení vozu, čehož se využívalo zejména při předjíždění. KERS původně vážil přes 100 kg a nedosahoval ani 40% výkonnosti, nicméně v roce 2012 už vážil jen něco přes 20 kg a výkonnost se vyšplhala až k 80 %. Éra systému KER však neměla dlouhého trvání, neboť ho v roce 2014 nahradil modernější systém MGU-K.
Ještě sofistikovanější systém představuje MGU-H, který získává energii z výfukových plynů, která se poté, stejně jako u MGU-K, ukládá do baterií. Pilot pak může energii využívat dvěma způsoby. Buď pomocí ní roztočí turbodmychadlo, aby efektivně využil plného výkonu motoru, nebo ji použije na motorgenerátor, který roztáčí kola zadní nápravy.
Takto získaná energie je však limitována na 4 MJ na jedno kolo. To znamená, že 160 koňských sil, které má jezdec k dispozici, může využívat zhruba po dobu 30sekund v každém kole. K tomu lze navíc využít i energii, kterou spotřebovává přímo bez uložení do baterie. Tento systém v minulosti působil některým stájím problémy a de facto hrál velkou roli v konečném pořadí jezdců.
Současnou podobu motorů bychom však měli vídat pouze do roku 2021, kdy dojde k několika technickým změnám. Mezinárodní automobilová federace požaduje, aby byly nové agregáty levnější a méně technologicky náročné, takže se systém MGU-H nebude používat. MGU-K naopak dostane vylepšení a bude se řídit manuálně, aby ho mohli jezdci využívat dle svého uvážení. Motory zůstanou šestiválcové, ale zvýší se provozní úroveň otáček o 3000/min. Každý vůz bude mít k dispozici jen jedno turbo, které bude váhově omezené.
Komerční článek
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelDacia Duster 1,5 dCi 80 kW Arctica 4x4
Triumph Tiger 1200 GT PRO
Škoda Fabia 1,0 TSI 81kW Style CZ Serviska
Mohlo by vás zajímat
Pozor na silnicích! Prázdniny končí, začíná škola
Měsíc září je, po období červen-srpen z pohledu dopravních nehod a jejich následků pro děti, čtvrtým nejhorším měsícem v ...
Hyundai Kona Electric stanovil rekord v dojezdu: na jediné nabití ujel 1026 kilometrů
Tři vozy Kona Electric stanovily rekord v dojezdu mezi elektromobily této společnosti. Výzva byla jasná: každý vůz měl u ...
Vrátí se ikonický Renault 17? Takhle by mohl vypadat v elektrice
Dnes Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ï ...
Nejnovější články
Přísnější kontroly stanic technické kontroly a více kontrol aut v terénu
Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automa ...
Vrátí se ikonický Renault 17? Takhle by mohl vypadat v elektrice
Dnes Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ï ...
Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami
Rifter se vrátil na trh v plné parádě. Vybírat můžete mezi spalovacími motory a bateriovou verzí, která nás očarovala. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Mercedes-Benz Třídy E
Rok výroby 2017
Škoda Superb
Rok výroby 2015
BMW Řada 3
Rok výroby 2017
Renault Mégane
Rok výroby 2019