Elektrická energie v F1: Desetiletí hybridního úspěchu

Hybridní technologie slavila první velký úspěch v roce 2009 při Velké ceně Maďarska, kdy poprvé v historii zvítězil monopost s hybridním motorem. Tehdy bylo použití tohoto systému dobrovolné, teprve o rok později se stal povinnou výbavou všech vozů.

Vše začalo v roce 2007, kdy se na scéně objevil první vůz se systémem rekuperace kinetické energie (KERS), což byl předchůdce současných hybridních motorů. Přechod na hybridní pohon je pro výrobce aut složitý a riskantní proces, nicméně s podporou nejrůznějších sponzorů, včetně online kasin (podívejte se na online kasino informace od onlinesazkovekancelare.cz), se zdá, že toto úsilí dovedou k vítěznému cíli. Světové manufaktury pomalu začleňují do běžných modelů aut prvky, které se v minulých letech osvědčily právě ve Formuli 1.


Systém KER umožňuje přeměňovat kinetickou energii (například při brzdění) na energii elektrickou, kterou lze následně použít pro krátkodobé zrychlení vozu, čehož se využívalo zejména při předjíždění. KERS původně vážil přes 100 kg a nedosahoval ani 40% výkonnosti, nicméně v roce 2012 už vážil jen něco přes 20 kg a výkonnost se vyšplhala až k 80 %. Éra systému KER však neměla dlouhého trvání, neboť ho v roce 2014 nahradil modernější systém MGU-K.

Ještě sofistikovanější systém představuje MGU-H, který získává energii z výfukových plynů, která se poté, stejně jako u MGU-K, ukládá do baterií. Pilot pak může energii využívat dvěma způsoby. Buď pomocí ní roztočí turbodmychadlo, aby efektivně využil plného výkonu motoru, nebo ji použije na motorgenerátor, který roztáčí kola zadní nápravy. 

Takto získaná energie je však limitována na 4 MJ na jedno kolo. To znamená, že 160 koňských sil, které má jezdec k dispozici, může využívat zhruba po dobu 30sekund v každém kole. K tomu lze navíc využít i energii, kterou spotřebovává přímo bez uložení do baterie. Tento systém v minulosti působil některým stájím problémy a de facto hrál velkou roli v konečném pořadí jezdců.

Současnou podobu motorů bychom však měli vídat pouze do roku 2021, kdy dojde k několika technickým změnám. Mezinárodní automobilová federace požaduje, aby byly nové agregáty levnější a méně technologicky náročné, takže se systém MGU-H nebude používat. MGU-K naopak dostane vylepšení a bude se řídit manuálně, aby ho mohli jezdci využívat dle svého uvážení. Motory zůstanou šestiválcové, ale zvýší se provozní úroveň otáček o 3000/min. Každý vůz bude mít k dispozici jen jedno turbo, které bude váhově omezené.

Komerční článek


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč