Elektrická energie v F1: Desetiletí hybridního úspěchu

Hybridní technologie slavila první velký úspěch v roce 2009 při Velké ceně Maďarska, kdy poprvé v historii zvítězil monopost s hybridním motorem. Tehdy bylo použití tohoto systému dobrovolné, teprve o rok později se stal povinnou výbavou všech vozů.
Vše začalo v roce 2007, kdy se na scéně objevil první vůz se systémem rekuperace kinetické energie (KERS), což byl předchůdce současných hybridních motorů. Přechod na hybridní pohon je pro výrobce aut složitý a riskantní proces, nicméně s podporou nejrůznějších sponzorů, včetně online kasin (podívejte se na online kasino informace od onlinesazkovekancelare.cz), se zdá, že toto úsilí dovedou k vítěznému cíli. Světové manufaktury pomalu začleňují do běžných modelů aut prvky, které se v minulých letech osvědčily právě ve Formuli 1.
Systém KER umožňuje přeměňovat kinetickou energii (například při brzdění) na energii elektrickou, kterou lze následně použít pro krátkodobé zrychlení vozu, čehož se využívalo zejména při předjíždění. KERS původně vážil přes 100 kg a nedosahoval ani 40% výkonnosti, nicméně v roce 2012 už vážil jen něco přes 20 kg a výkonnost se vyšplhala až k 80 %. Éra systému KER však neměla dlouhého trvání, neboť ho v roce 2014 nahradil modernější systém MGU-K.
Ještě sofistikovanější systém představuje MGU-H, který získává energii z výfukových plynů, která se poté, stejně jako u MGU-K, ukládá do baterií. Pilot pak může energii využívat dvěma způsoby. Buď pomocí ní roztočí turbodmychadlo, aby efektivně využil plného výkonu motoru, nebo ji použije na motorgenerátor, který roztáčí kola zadní nápravy.
Takto získaná energie je však limitována na 4 MJ na jedno kolo. To znamená, že 160 koňských sil, které má jezdec k dispozici, může využívat zhruba po dobu 30sekund v každém kole. K tomu lze navíc využít i energii, kterou spotřebovává přímo bez uložení do baterie. Tento systém v minulosti působil některým stájím problémy a de facto hrál velkou roli v konečném pořadí jezdců.
Současnou podobu motorů bychom však měli vídat pouze do roku 2021, kdy dojde k několika technickým změnám. Mezinárodní automobilová federace požaduje, aby byly nové agregáty levnější a méně technologicky náročné, takže se systém MGU-H nebude používat. MGU-K naopak dostane vylepšení a bude se řídit manuálně, aby ho mohli jezdci využívat dle svého uvážení. Motory zůstanou šestiválcové, ale zvýší se provozní úroveň otáček o 3000/min. Každý vůz bude mít k dispozici jen jedno turbo, které bude váhově omezené.
Komerční článek
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Škoda Fabia 1,2 TSi,77kW,s.kniha,aut.klima

Ford Tourneo Connect 1,5 TDCi Trend,ČR,1Maj,Temp.

Audi Q5 40TDI/S-Line/PANO/4x4/LED/
Mohlo by vás zajímat

Volkswagen ID.4 GTX v prodeji, základní cena činí 1 384 900 Kč
Nejnovější model ID.4 GTX přináší do rodiny ID. pohon všech kol se dvěma elektromotory. Novinka udělá stovku za 6,2 seku ...

Test: Citroën C5 Aircross Shine Hybrid 225 e-EAT8 - pohodlnější plug-in hybrid nenajdete
Model C5 Aircross si bere to nejlepší z vozů MPV a SUV přičemž náš testovací kousek přidává hybridní technologii zaručuj ...

Test: Škoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4. Jak na něm ušetřit přes 100 tisíc Kč?
Škoda Kodiaq není typem mastodontního SUV, které by vám mělo vyrazit dech, vším co umí. Pro koncového zákazníka je to al ...
Nejnovější články

Přestavba vozidel na míru pro náročné majitele
Uvítali byste, pokud by váš automobil měl pár vychytávek navíc? Právě pro vás jsme připravili níže uvedené řádky... ...

Na nový Peugeot 2008 stačí půl milionu korun i v lepší výbavě
Francouzská automobilka mile překvapila cenami nové 2008. Díky akčním slevám koupíte i nejvybavenějšší elektroverzi pod ...

Emisní norma EURO 7 bude výrazně mírnější
Návrh nové emisní normy EURO 7 bude nakonec výrazně mírnější, než bylo původně navrženo. Shodli se na tom ministři člens ...
Nejčtenější články měsíce

Tipy z autobazarů

Škoda Superb
Rok výroby 2016

Audi A4
Rok výroby 2013

Škoda Yeti
Rok výroby 2017

Hyundai Tucson
Rok výroby 2018