Elektrická energie v F1: Desetiletí hybridního úspěchu

vloženo

Hybridní technologie slavila první velký úspěch v roce 2009 při Velké ceně Maďarska, kdy poprvé v historii zvítězil monopost s hybridním motorem. Tehdy bylo použití tohoto systému dobrovolné, teprve o rok později se stal povinnou výbavou všech vozů.

Elektrická energie v F1: Desetiletí hybridního úspěchu Elektrická energie v F1: Desetiletí hybridního úspěchu

Vše začalo v roce 2007, kdy se na scéně objevil první vůz se systémem rekuperace kinetické energie (KERS), což byl předchůdce současných hybridních motorů. Přechod na hybridní pohon je pro výrobce aut složitý a riskantní proces, nicméně s podporou nejrůznějších sponzorů, včetně online kasin (podívejte se na online kasino informace od onlinesazkovekancelare.cz), se zdá, že toto úsilí dovedou k vítěznému cíli. Světové manufaktury pomalu začleňují do běžných modelů aut prvky, které se v minulých letech osvědčily právě ve Formuli 1.


Systém KER umožňuje přeměňovat kinetickou energii (například při brzdění) na energii elektrickou, kterou lze následně použít pro krátkodobé zrychlení vozu, čehož se využívalo zejména při předjíždění. KERS původně vážil přes 100 kg a nedosahoval ani 40% výkonnosti, nicméně v roce 2012 už vážil jen něco přes 20 kg a výkonnost se vyšplhala až k 80 %. Éra systému KER však neměla dlouhého trvání, neboť ho v roce 2014 nahradil modernější systém MGU-K.

Ještě sofistikovanější systém představuje MGU-H, který získává energii z výfukových plynů, která se poté, stejně jako u MGU-K, ukládá do baterií. Pilot pak může energii využívat dvěma způsoby. Buď pomocí ní roztočí turbodmychadlo, aby efektivně využil plného výkonu motoru, nebo ji použije na motorgenerátor, který roztáčí kola zadní nápravy. 

Takto získaná energie je však limitována na 4 MJ na jedno kolo. To znamená, že 160 koňských sil, které má jezdec k dispozici, může využívat zhruba po dobu 30sekund v každém kole. K tomu lze navíc využít i energii, kterou spotřebovává přímo bez uložení do baterie. Tento systém v minulosti působil některým stájím problémy a de facto hrál velkou roli v konečném pořadí jezdců.

Současnou podobu motorů bychom však měli vídat pouze do roku 2021, kdy dojde k několika technickým změnám. Mezinárodní automobilová federace požaduje, aby byly nové agregáty levnější a méně technologicky náročné, takže se systém MGU-H nebude používat. MGU-K naopak dostane vylepšení a bude se řídit manuálně, aby ho mohli jezdci využívat dle svého uvážení. Motory zůstanou šestiválcové, ale zvýší se provozní úroveň otáček o 3000/min. Každý vůz bude mít k dispozici jen jedno turbo, které bude váhově omezené.

Komerční článek



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Omlazený Suzuki Swift stojí od 312 900 Kč, s pohonem všech kol 385 900 Kč

Omlazený Suzuki Swift stojí od 312 900 Kč, s pohonem všech kol 385 900 Kč

Jediný malý hatchback s možností pohonu všech kol přichází do Česka v modernizovaném provedení. Nová je maska chladiče zdobená chromovou linkou, dvoubarevné lakování nebo sada bezpečnostní výbavy. Kromě toho je tu zcela..

Škoda Fabia Combi, která ve většině případů zastala funkci rodinného vozu, slaví dvacátiny

Škoda Fabia Combi, která ve většině případů zastala funkci rodinného vozu, slaví dvacátiny

Fabia Combi slaví kulaté výročí. Úspěšný příběh tohoto modelu odstartoval jeho představením před 20 lety na pařížském..

Poklice kol aneb efektní a praktická změna vzhledu auta

Poklice kol aneb efektní a praktická změna vzhledu auta

Poklice na kola možná patří ke zdánlivě nenápadným doplňkům, efektně ale dokážou ovlivnit celkový vzhled snad každého..

Přichází ze „Zeleného pekla“. BMW 128ti se samosvorem

Přichází ze „Zeleného pekla“. BMW 128ti se samosvorem

BMW představuje sportovní variantu BMW řady 1 s předním pohonem a mechanickým samosvorným diferenciálem Torsen. Ta je..

Deset specialitek, které dělají z modernizovaného Lexusu LC Coupe vyjímečný vůz

Deset specialitek, které dělají z modernizovaného Lexusu LC Coupe vyjímečný vůz

Model LC Coupe se řadí k nejpozoruhodnějším a nejpokrokovějším vozům, jaké kdy Lexus vyrobil. Je to mistrovský kousek..