Dva koncepty od Audi: A1 e-tron a A8 hybrid

02. 03. 2010
Sdílet článek

Audi na Ženevském autosalonu představuje dva nové koncepty. Ten menší, vycházející z nového malého modelu A1, šokuje použitím téměř zapomenutého Wankelova motoru, který je zde v roli generátoru dobíjejícího baterie. Ten větší- by už klidně mohl být produkční verzí velkého hybridního Audi A8

A1 e-tron
A1 e-tron je dalším z řady konceptů e-tron s plně elektrickým pohonem. I zde tedy za všech okolností pohání kola pouze elektromotor a spalovací motor- v tomto případě zmíněný Wankel- slouží pouze a výhradně k dobíjení akumulátorů. Elektromotor má sice jmenovitý výkon „pouze“ 45 kW, ten však může být krátkodobě zvýšen až na 75 kW. Od nulových otáček je k dispozici 150 N.m, špičková hodnota točivého momentu je 240 N.m.
Jako ideální městký vůz je tento elektromobil velmi mrštný- zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 10,2 s. Maximální rychlost je i z důvodu zamezení zbytečného plýtvání energií omezena na 130 km/h.


Poháněna jsou pouze přední kola. Obrovský akumulátor, který je tvořen sadou modulů s články Li-Ion, je z důvodu ideálního rozložení hmotnosti (váží téměř 150 kg) i bezpečnosti uložen v podlaze před zadní nápravou. V přední masce je integrována zásuvka pro dobíjení ze sítě. Výrobce udává, že i při zcela vybitém akumulátoru by dobití do plné kapcity nemělo trvat déle než 3 hodiny (při dobíjecím napětí 380 V).
V případě potřeby se dojezd průběžně prodlužuje generátorem o dobíjecím výkonu 15 kW, který pohání malý jednorotorový Wankel s objemem 254 ccm. Ten pracuje pouze v otáčkách své nejvyšší účinnosti, tedy při 5000/min. Předností Wankelu je tichý kultivovaný běh a hlavně malé zástavbové rozměry. Celkový dejezd A1 e-tron činí cca 250 km (50 km čistě z baterií a dalších 200 při průběžném dobíjení generátorem). Podle návrhu normovaného cyklu pro zjišťování spotřeby paliva vozidel kategorie „Range Extender“ vychází spotřeba paliva pouze 1,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 45 g/km.


Audi A8 hybrid
Studie Audi A8 hybrid je plnohodnotným- takzvaným „full hybridem“, podobně jako hybridní Lexusy. Mezi čtyřválcový zážehovým motor 2,0 TFSI (155 kW) a osmistupňovou samočinnou převodovku je vložen výkonný synchronní elektromotor. Ten dosahuje výkonu až 33 kW a k dispozici dává mohutný točivý moment 211 N.m. Kombinovaný výkon celé hybridní soustavy činí 180 kW a 480 N.m, takže Audi A8 hybrid o hmotnosti 1885 kg dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,6 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 235 km/h.
Dalším důkazem suverenity hybridního pohonu je zrychlení z 60 na 120 km/h na 5. převodový stupeň za pouhých 7,5 s. Spotřeba v kombinovaném režimu EU se přitom drží na skromné hodnotě 6,2 l/100 km odpovídající emisím CO2 ve výši 144 g/km. V městském provozu ušetří hybridní pohon oproti konvenčnímu řešení přibližně 20 % paliva.

Na jízdní dynamiku a spotřebu paliva má pozitivní vliv také lehká hliníková karoserie modelové řady A8 s prostorovým rámem ASF. Z důvodu omezení hmotnosti a eliminace zbytečných ztrát třením jsou poháněna pouze přední kola. Hybridní pohon zde umožňuje i čistě elektrickou jízdu rychlostí až 65 km/h s dojezdem přesahujícím dva kilometry. Sada akumulátorů Li-Ion je uložena v zadní části vozu, přičemž si A8 Hybrid zachovává stále dostatečný zavazadlový prostor o objemu 400 litrů. Samozřejmě že některé agregáty, které jsou v konvenčních osobních vozech poháněny motorem, musely být pro použití v Audi A8 hybrid modifikovány. Kompresor klimatizace pracuje čistě elektricky a také řízení je elektromechanické. Brzdový posilovač má adaptivně řízené elektrické vakuové čerpadlo.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

-MO-/TZ Audi

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč