Dnes začíná třináctý ročník Sachsen Classic, k vidění bude 6 Škodovek
Kvůli tisícům nadšených diváků je Sachsen Classic označována také jako ‚Mille Miglia Východu’. ŠKODA se této jízdy účastní od prvního ročníku a letos na saské silnice posílá šest klasických vozů, a to od modelu ŠKODA 430 z roku 1926 až k vozu ŠKODA 110 R z roku 1978. Třináctý ročník Sachsen Classic začíná 13. srpna ve Zwickau a končí 15. srpna po celkem 628 kilometrech v Drážďanech. Na start nastoupí celkem 180 posádek.
„Sachsen Classic je již řadu let vrcholnou událostí v našem každoročním kalendáři veteránských rally,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea. „Díky blízkosti k České republice, širokému poli účastníků, nadšeným divákům a krásným trasám je tato akce pro značku ŠKODA mimořádným zážitkem. A o to více to platí v roce 120. výročí založení automobilky. Velice se těšíme na to, že budeme moci ukázat velkému počtu fanoušků značky ŠKODA podél trati skutečné ikony z naší stodvacetileté historie,“ dodává Velebný.
Nejstarším vozem značky ŠKODA na startu ve Cvikově je ŠKODA 430 z roku 1926. Automobil s karoserií smíšené konstrukce ze dřeva a oceli pohání čtyřválcový benzinový motor o výkonu 30 koňských sil a objemu 1.661 cm3. Ten vozu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 80 km/h.Pozornost na sebe upoutají i dvě provedení vozu ŠKODA 1101 z roku 1948, mezi automobilovými fanoušky známého pod jménem Tudor – žlutý kabriolet a zeleně lakovaný roadster. Zelený exemplář byl od dubna 1948 používán ve vozovém parku švýcarského velvyslanectví v Praze. Stejně jako žlutý kabriolet je poháněný motorem 1,1 litru o výkonu 32 koní a dosahoval rychlosti až 100 km/h. Model ŠKODA 1101 se vyráběl v letech 1946 až 1952, z linky sjelo více než 80.000 vozů.
O sportovních genech české automobilky svědčí i další tři historické exempláře značky ŠKODA, startující na Sachsen Classic. Velkým lákadlem je ŠKODA 1000 MB Rallye. Závodní vůz, postavený počátkem devadesátých let na bázi modelu ŠKODA 1000 MB z roku 1967, se mimo jiné účastnil i dálkových jízd Londýn-Mexiko a Panama-Aljaška. Vůz pohání modifikovaný čtyřválcový benzinový motor o objemu 1,3 litru, dosahujícího výkonu 90 koňských sil. Maximální rychlost: 170 km/h.
Jedním z neúspěšnějších závodních vozů sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století je legendární ŠKODA 130 RS. Za volant tohoto závodního vozu z roku 1976 si při Sachsen Classic posadí několikanásobný mistr Německa v rally Matthias Kahle. ŠKODA 130 RS byla až do počátku osmdesátých let pevnou součástí startovního pole mnoha rally a okruhových závodů, mimo jiné vyhrála i mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981 a v roce 1977 i Rallye Monte Carlo v kategorii do 1.300 cm3. Výpravu vozů značky ŠKODA na Sachsen Classic doplňuje kupé ŠKODA 110 R z roku 1978. Pod jeho kapotou pracuje motor o objemu 1,1 litrů a výkonu 52 koňských sil.
Sachsen Classic se v letošním roce koná již potřinácté. Akce již tradičně začíná ve čtvrtek v poledne ve městě Zwickau. Na start se postaví celkem 180 účastníků, na které čeká krásná a proměnlivá 628 kilometrů dlouhá trasa, vedoucí po saských silnicích snů – včetně krátkých odboček do České republiky (do okolí Českého Jiřetína a Krásné Lípy). Do cíle – do Skleněné manufaktury automobilky Volkswagen v Drážďanech – účastníci dorazí v sobotu odpoledne.
ŠKODA AUTO v letošním roce slaví 120. výročí svého založení a je tak jednou z nejstarších automobilek na světě. Kořeny značky sahají až do roku 1895, kdy strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi založili továrnu na výrobu jízdních kol. V roce 1905 začala modelem ‚Voiturette A’ výroba automobilů. To, co Laurin a Klement v roce 1895 začali, se do dnešního dne rozvinulo v mezinárodně úspěšného masového výrobce se sedmi modelovými řadami a 36 variantami. Více než 17 milionů vyrobených vozů značky ŠKODA od roku 1905 je důkazem síly značky.