D1 hotová a bez omezení. Politici sbírají volební body

vloženo

Dlouhých osm roků trvala modernizace stěžejní dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou v celkové délce 160 km. Místo toho, aby dálnice byla rozšířená o další jízdní pruh, je pouze o 0,75 metru širší, což zvyšuje bezpečnost při odstavení vozidla, ale neřeší rostoucí intenzitu dopravy. Otevření dálnice před volbami není náhoda, ale plánované načasování, aby se politická garnitura měla čím chlubit před volbami. Každopádně provedení rekonstrukce D1 je sporné, řada expertů navrhovala jiná řešení.

D1 hotová a bez omezení. Politici sbírají volební body D1 hotová a bez omezení. Politici sbírají volební body

Modernizace D1 mezi Mirošovicemi (EXIT 21) a Kývalkou (EXIT 182) byla zahájena v květnu 2013 a trvala celkem devět stavebních sezón. V rámci modernizace došlo k rozšíření dálnice o 0,75 metrů na každé straně, což výrazně zvýšilo bezpečnost při odstavení vozidla a dále umožňuje v případě uzavření jednoho jízdního pásu vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy na pásu druhém.


Po osmi letech zmizelo poslední zúžení na dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Za plného provozu tu postavila více než desítka stavebních firem 160 kilometrů dálnice znovu od základů. V jednu chvíli pracovalo na jednotlivých úsecích až tisíc dělníků, desítky stavebních strojů, některé práce probíhaly i v noci. Z Prahy do Brna se tak dá znovu dostat za dvě hodiny bez omezení rychlosti a bez zúžených jízdních pruhů.

„Děkuji všem řidičům za trpělivost i schovívavost. Dnešním dnem končí každoroční dopravní peklo vynucené modernizací, která vlastně byla stavbou nové dálnice za provozu. Už žádná jízda v kolonách a zúženích, naši nejvytíženější dálnici jsme dali znovu dohromady, říká ministr dopravy Karel Havlíček.

„Kompletní rekonstrukce 160 kilometrů D1 probíhala v obou směrech a to včetně 92 dálničních mostů a 35 nadjezdů, křižovatkových větví, odbočovacích a připojovacích pruhů, středního dělícího pásu, kanalizace a několika odpočívek. Došlo k doplnění telematických zařízení, instalován byl také 160 kilometrů dlouhý optický kabel,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Významně vzrostla také bezpečnost díky instalaci nových svodidel, modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS a výstavbě oplocení. Snížen byl negativní vliv dálnice na okolí doplněním protihlukových opatření a výstavbou 4 nových ekoduktů pro migraci zvěře.
Celkové stavební náklady 20 úseků jsou 21,8 miliardy korun bez DPH (tj. 26,3 mld. Kč s DPH). Po přepočtu na srovnatelnou cenovou úroveň roku 2012 jsou aktuální stavební náklady o cca 2 miliardy nižší, než byly původně schváleny. 

Jeden kilometr nové D1 tak vyšel na 136 milionů korun bez DPH. Na 17 úsecích modernizace D1 se z 80 procent spolupodílela Evropská unie z Operačního programu Doprava.

Co se změnilo?

  • Celkem byla provedena kompletní rekonstrukce 160 kilometrů D1 v obou směrech, a to včetně mostů (92 dálničních mostů, 35 nadjezdů), mimoúrovňový křižovatek, středního dělícího pásu dálnice, kanalizace a několika odpočívek.
  • V rámci modernizace došlo k rozšíření dálnice o 0,75 metru na každé straně, což výrazně zvyšuje bezpečnost při odstavení vozidla a dále umožňuje v případě uzavření jednoho jízdního pásu vedení dopravy v režimu 2 + 2 jízdní pruhy na pásu druhém.
  • Ve zmodernizovaném úseku jsou doplněna telematická zařízení a v celé délce byl položen optický kabel.
  • Během modernizace bylo zbouráno a nově postaveno 35 dálničních nadjezdů s rezervou na možnost rozšíření dálnice na šestipruhové uspořádání.
  • Významně vzrostla také bezpečnost díky instalaci nových svodidel s vysokou úrovní zadržení, modernizací stávajícího systému tísňového volání SOS a výstavbou oplocení.
  • Doplnění protihlukových opatření a výstavba čtyř nových ekoduktů pro migraci zvěře významně snižuje negativní vliv dálnice na okolí.
  • Velká část stavebních prací probíhala v noční době (pokládka cementobetonového krytu, přestavba přechodného značení, snášení nadjezdů, a řada dalších).

 


redakce

Fotografie k článku

Fotografie k článku D1 hotová a bez omezení. Politici sbírají volební body Fotografie k článku D1 hotová a bez omezení. Politici sbírají volební body Fotografie k článku D1 hotová a bez omezení. Politici sbírají volební body

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Srážky se zvěří - jak jim předcházet a co dělat po nehodě

Srážky se zvěří - jak jim předcházet a co dělat po nehodě

V roce 2020 došlo v ČR celkově k 94 794 dopravním nehodám vyšetřovaným Policií ČR. Celkově při nich zahynulo 460 osob. Z uvedeného počtu nehod bylo 14 599 v důsledku srážky se zvěří nebo zvířaty (14 161 případů střetu..

Nový Volkswagen Multivan je tady, ani milion nestačí

Nový Volkswagen Multivan je tady, ani milion nestačí

V České republice již lze objednávat novou generaci úspěšného MPV značky Volkswagen. Od začátku předprodeje jsou k..

Chodci podceňují reflexní prvky, což jim přináší za snížené viditelnosti smrt. Kde je situace nejhorší?

Chodci podceňují reflexní prvky, což jim přináší za snížené viditelnosti smrt. Kde je situace nejhorší?

Nastávající podzimní období je na silnicích velmi rizikovým obdobím pro chodce. Podepisuje se na tom snížená..

Honda HR-V e:HEV - vše o nové generaci populárního městského SUV

Honda HR-V e:HEV - vše o nové generaci populárního městského SUV

Zcela nová Honda HR-V v nové generaci městského SUV bude u nás dostupná výhradně ve formě hybridu e:HEV s výkonem 96..

Omlazený Ford Focus dostal obří obrazovku. Kombi ani ostré ST chybět nebudou

Omlazený Ford Focus dostal obří obrazovku. Kombi ani ostré ST chybět nebudou

Po faceliftu se jednotlivé výbavové stupně od sebe odlišují. Modernizace přinesla nové asistenční systémy a změnu..