CUPRA - dávka španělského temperamentu

Slovo CUPRA je motoristickým nadšencům dobře známé. I když se se značkou s tímto jménem setkáváme jen pár let, svoje fanoušky si už stihla najít. Aby také ne, když na trh uvádí modely, které nechají klidným jen málokoho.

Kde se vzala CUPRA?

Španělský temperament ani spřízněnost s automobilkou SEAT CUPRA nezapře. Vždyť tímto jménem se dlouhá léta pyšnily vrcholné verze sportovních SEATů. Stačí si vzpomenout na SEAT Leon CUPRA R a člověku se rozbuší srdce. Automobily značky SEAT jsou vůbec těmi, které v rámci koncernu Volkswagen hrají na emoce. CUPRA je tak jakousi další destilací španělské horkokrevnosti a precizní německé techniky, které nabídne ještě lepší chuťový zážitek. 


Od roku 2018 navíc nejde jen o označení vrcholných verzí SEATů, ale o samostatnou značku. Její modely mají samozřejmě se SEATy i s dalšími koncernovými příbuznými stále mnoho společného. Designem i naladěním jde ale o zcela svébytné modely. Punc toho nejlepšího, nejsilnějšího a nejtemperamentnějšího zboží ze Španělska zůstal, či spíše se ještě zdůraznil. A tento byznysmodel slaví úspěchy. Pět let po vstupu na trh hlásí CUPRA více než 300 tisíc prodaných vozů. I z hlediska provozního zisku jde o jednu z nejrychleji rostoucích automobilek v Evropě i v domácím Španělsku. 

Sportovní úspěchy

Když stavíte auta se sportovními geny, musíte se opřít o sportovní úspěchy. CUPRA v tomto ohledu není výjimkou. Sportovní divize CUPRA Racing je následovníkem známé SEAT Sport. Ta se původně zaměřovala pouze na rally, a to velmi úspěšně. Model Leon se později stal základem pro speciál do mistrovství světa cestovních vozů. V této sérii dokonce posbíral dvě vítězství v letech 2008 a 2009. A u cestovních vozů ještě zůstaňme. CUPRA v letech 2021 a 2022 opanovala světovou sérii elektrických cestovních vozů eTouring Car. Dále španělská značka například ve spolupráci s se společností Abt soutěží v šampionátech elektrických vozů Extreme E a Formula E. Sportovní základ i sázka na progresivní kartu elektrifikace tu jsou položeny tedy velmi kvalitně a CUPRA z nich těží i při vývoji modelů pro běžný trh.

Aktuální modely CUPRA

CUPRA Leon

Nejmenší aktuálně nabízenou Cuprou je model Leon. Už název odhaluje technickou spřízněnost se stejnojmenným modelem mateřské značky. Kompaktní hatchback od Cupry oproti civilnímu bráškovi řádně přitvrdil. Zvenku jej prozradí nejen více stylu, loga Cupry a velká kola, ale i přikrčený vzhled. Sportovní podvozek byl proti klasickému Leonu zpevněn a snížen, a to o 25 mm vpředu a 20 mm vzadu.

Změn samozřejmě doznala i technika pod kapotou. O pohon se starají zážehové přeplňované čtyřválce o objemu dva litry. Naladěné jsou na maximální výkon 245 nebo 300 koní. Nejsilnější model zrychlí z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 250 km/h. Vedle toho je v nabídce i plug-in hybrid spojující elektromotor se zážehovou přeplňovanou čtrnáctistovkou. I když normovaná kombinovaná spotřeba 1,3 litru benzinu na sto kilometrů vypadá, že se tu hrálo hlavně na ekologickou notu, není tomu tak. O tom vás přesvědčí výkon 245 koní i hodnota zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině za 6,7 vteřiny. I ekologie může být výkonná.

CUPRA Leon Sportstourer

Co platilo o základním hatchbacku CUPRA Leon, to platí i o kombi Sportstourer. Jen velký kufr samozřejmě mnohem lépe poslouží rodinám. Nenarostla ovšem pouze záď, ale i maximální výkon nejsilnější verze. Ten u kombíku činí 310 koní, které po cestě ke všem čtyřem kolům krotí automat DSG. Stěhovák s duší sporťáku nebo sporťák s duší stěhováku? Těžko říct. 620 litrů v kufru je však podobně impozantních jako charakteristiky výkonu.

CUPRA Formentor

Od roku 2020 najdete v nabídce Cupry i model Formentor. Jedná se o žádaný typ SUV-kupé a zároveň první zcela svébytný model pro Cupru. Žádný SEAT Formentor neexistuje. I když pravdou je, že řadu technických řešení tento vůz přijal právě ze zmíněného Leonu. Například pohonné jednotky. Dvoulitr i plug-in hybrid ševelí i v útrobách Formentoru. Vrcholná jednotka má ale ještě o válec a půl litru objemu více. Tento šperk však do útrob dostane pouze limitovaná edice v počtu 999 kusů.

CUPRA Ateca

Zástupcem klasických SUV v portfoliu Cupry je model Ateca. I ten je technicky spřízněný se stejnojmenným modelem SEATu a i ten dostal u Cupry péči, která se projevuje mnohem větší dávkou stylu, luxusu i jízdních výkonů. Parádní kompaktní SUV možná nemá ten největší zavazadelník ve své třídě, ovšem z hlediska jízdních výkonů se mu přibližuje málokterý konkurent. Když do útrob takového vozu umístíte přeplňovaný zážehový dvoulitr se silou tří set koní a poladíte podvozek i automat DSG, aby si s tímto stádem hravě poradily, výsledek prostě musí být vidět.

 

CUPRA Born

A vidět je i první elektromobil s logem Cupry na přídi. Má jednoduché jméno Born. Přifouknutý kompaktní hatchback patří k pionýrům elektromobility v rámci celého koncernu Volkswagen. Technicky je hodně podobný Volkswagenu ID.3. Zatímco ten bývá často kritizován za zpracování interiéru, u Cupry si nikdo stěžovat nemůže. A to platí i o zavazadelníku, jehož objem poráží nejedno kombi, i o dynamice jízdy. Elektromotor o výkonu 150, resp. 170 koní možná na papíře nevypadá kdovíjak silně. Kdo však zná obří kroutící moment elektromobilů a jeho okamžitou dostupnost, ví, že zklamán nebude. A to ani z dojezdu. Verze s baterií o kapacitě 58 kWh zvládne na jedno nabití přibližně 400 km. Silnější 77 kWh baterie ještě o sto kilometrů více.

CUPRA Tavascan

Absolutní novinkou v nabídce španělské značky je pak model Tavascan. Tento elektromobil je postaven na stejné platformě MEB jako model Born, s nímž sdílí i spoustu technických řešení. Oproti hatchbacku Born však jde o větší SUV-kupé. Více prostoru i více stylu - to je to, co zákazník dostane. A samozřejmě za to zaplatí i více peněz. Po usednutí za volant jich ale nikdo litovat nebude.

Komerční článek, foto: Dreamstime, Freepik.com (úvodní foto)


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Škoda Enyaq iV

Rok výroby 2022

1 599 000 Kč

Hyundai I30

Rok výroby 2019

269 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

547 000 Kč

Toyota Avensis

Rok výroby 2005

108 900 Kč