Co se děje s autem než opustí brány továrny?
Z výrobních pásů automobilky TPCA v Kolíně sjíždějí trojčata Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1, které jsou svými rozměry určeny zejména do městského provozu. Než opustí brány výrobního závodu, musejí projít kontrolou kvality.
Po všech procesech výroby, kde se auta rodí ze svitku plechu na lisovně, přes svařovnu, lakovnu a finální montáž, se trojčata vydají na kontrolu kvality, kde je specialisté pečlivě prověřují před tím, než automobily opustí TPCA a dostanou se ke svým zákazníkům.
Závod TPCA zajišťuje komplexní kvalitu od vstupních dílů od dodavatelů až po finální produkt. Hlavními zásadami jsou nepropustit závadu – automobil nesmí opustit brány TPCA s byť sebemenší vadou, a také transparentnost. Každá závada je dokonale vyšetřena a zpětná vazba jde k jejímu původci, ať je to dodavatel, některá z částí naší výroby nebo samotná konstrukce (design). Abychom tyto přísné standardy mohli dodržet, putuje auto nejdříve do statické inspekce, kde zaměstnanci prohlíží vozy jedoucí po páse a odhalují závady na interiéru, exteriéru či specifikaci.
Na konci statické inspekce je nastartován motor a následuje dynamická (funkční) inspekce – seřízení světel, kontrola motoru, brzd, akcelerace. Nechybí samozřejmě ani kontrola těsnosti jak provozních kapalin v takzvané “jámě”, tak i karoserie – za tímto účelem putují vozy do sprchy. Tím základní část kontroly končí a vozy se přímo na oddělení kontroly kvality připravují pro dopravu k zákazníkům. To, že vše funguje v pořádku, hlídá audit kvality. Namátkou si vybírá vozy a testuje je v zátěži - na testovací dráze či různých površích, ve speciální laboratoři se pak měří emise i kontrolují materiály jednotlivých dílů.
Poslední část kontroly kvality - oddělení investigace pak zjišťuje příčiny nalezených závod pro zajištění transparentní zpětné vazby původci daného problému. Ti nejzkušenější pracovníci zde analyzují specifické abnormality a výsledky svého zkoumání předávají zpět na výrobní shopy či dodavatelům.