Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe

vloženo

Samočinné řazení je stále populárnější a na chuť mu přicházejí i konzervativní řidiči. Nabídka na trhu ojetin s automatem je veliká, není tedy problém vybrat s automatem vozidlo jakékoliv kategorie. Jak ale správně nakoupit a na co si dát pozor?

Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe

„Samočinné řazení se dostává postupně do všech tříd vozů a dnes není výjimkou ani u běžných spotřebních modelů a malých aut,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle Foltýna se především menší vozy s automatem stávají terčem výběru jako druhé auto do rodiny pro manželku nebo začínající řidiče. „Před koupí by se ale zákazník měl seznámit s různými typy automatických převodovek a dozvědět se, které jsou dobré, které horší a kterým se raději vyhnout,“ doporučuje Foltýn.


Pro moderní automatické převodovky neplatí stará klišé o tom, že výrazně snižují dynamiku vozu a kazí spotřebu. Moderní automaty jsou velmi efektivní a ve výsledku dokáží méně zkušeným řidičům se spotřebou paliva a reálnou dynamikou spíše pomoci.  Moderní automat ale ocení i řidič, který nemá s řazením problém. Dnešní převodovky jsou totiž komfortní, pohotové a navíc často nabízejí možnost manuálního řazení například tlačítky na volantu. Některé sportovní nebo luxusní vozy dnes dokonce už ani bez automatu nekoupíte.

Pokud kupujete ojeté auto s automatem, dobře si rozmyslete, jak velké auto chcete a kde budete nejčastěji jezdit. Pro městský provoz je z hlediska své konstrukce nejvhodnější klasický automat s hydrodynamickým měničem. Je komfortní, řadí plynule a nevadí mu popojíždění v kolonách. Řidič vlastně v koloně popojíždí jen povolením pedálu brzdy, ani nemusí šlapat na plyn. Podobně fungují i převodovky CVT, ale z dlouhodobého hlediska bývá klasický automat spolehlivější. „Zimní měsíce jsou pro nákup vozu s automatem velmi vhodné,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle něj se právě v zimě ukáže, jak plynule a rychle převodovka řadí. „Při testovací jízdě sledujte chování automatu. Musí reagovat na prudké sešlápnutí plynu okamžitým podřazením na nižší rychlosti a při akceleraci mu nesmí příliš kolísat otáčky,“ doporučuje Foltýn. Moderní automaty řadí plynule a prakticky neznatelně, výrazné cukání není u moderních automatů obvyklé. 

Moderní automatická převodovka, ať už je jakékoli konstrukce, nevyžaduje od řidiče nějaké zvláštní ústupky ani údržbu. Stačí si jen zvyknout na její chování, kdy se brzy naučíte odhadovat, kdy převodovka řadí a jak reaguje na různé situace. Snad je jen potřeba pohlídat si předepsané servisní úkony. Právě zanedbaná výměna olejové náplně v převodovkách bývá nejčastějším problémem automatů a majitelé si tak zbytečně zkracují jejich životnost. Také je dobré si vyzkoušet několik různých typů převodovek, ať víte, která vám vyhovuje nejvíc.


Fotografie k článku

Fotografie k článku Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Audi RS 5 Coupé a RS 5 Sportback nabídnou 450 koní a nové ovládání

Audi RS 5 Coupé a RS 5 Sportback nabídnou 450 koní a nové ovládání

Oba modely sázejí na novou technologii ovládání MMI touch s velkým centrálním displejem. Zárukou zajímavých jízdních výkonů je i nadále motor V6 Biturbo s nejvyšším výkonem 331 kW (450 k) a maximálním točivým momentem..

Test: Citroën Berlingo Shine 1.2 PureTech EAT8 - rodinný sen

Test: Citroën Berlingo Shine 1.2 PureTech EAT8 - rodinný sen

K testu jsme dostali Berlingo v klasické velikosti v nejvyšší výbavě SHINE poháněné benzínovým přeplňovaným tříválcem..

Škoda Auto představila elektrické Citigo iV s dojezdem až 260 km

Škoda Auto představila elektrické Citigo iV s dojezdem až 260 km

První elektrický městský model z dílny škodovky váží pouhých 1139 kg a pohání jej elektromotor s výkonem 61 kW a..

Test ojetiny: Peugeot 3008 2.0 HDi (video)

Test ojetiny: Peugeot 3008 2.0 HDi (video)

Segment rodinných vozů je celkem bohatý a tak se v pořadu Autocentral rozhodli otestovat první generaci Peugeotu 3008...

Opel Insignia má po faceliftu, co bude nového a čím se bude chlubit?

Opel Insignia má po faceliftu, co bude nového a čím se bude chlubit?

Modernizovaný Opel Insignia nabídne úspornější motory, uhlazenější design a inteligentní světlomety IntelliLux LED..