Brněnská D1 slaví výročí, po 50 letech dostává novou podobu

Přesně před 50 lety v pondělí 12. července 1971 vyjely první automobily na úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Od té doby prošla „Dé jednička“ obrovskou proměnou a v posledních 7 letech stavební inženýři a dělníci postavili znovu za plného provozu 119 kilometrů brněnské dálnice, zbývajících 41 kilometrů dokončí do října.

„Naše nejvytíženější dálnice bude brzy jako znovuzrozená. Přes všechny těžkosti výstavby za plného provozu, omezení, kolony se dělníci konečně blíží do finále. Omezení mají zmizet o víkendu 2. a 3. října a cesta mezi Brnem a Prahou bude opět volná. Řidičům moc děkuji za trpělivost a stavebním dělníkům za vytrvalou práci,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.


Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce. 

V letech 1996 – 1999 bylo přistoupeno k rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi. Že je dálnice na hranicí své životnosti se ale vědělo minimálně od roku 2002. S výstavbou úplně nové D1 za provozu se začalo až 9. května 2013, kdy začaly stavební práce na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.

Rozjezd modernizace D1 byl velmi pomalý. Začala v roce 2013 a termín jejího dokončení nebyl stanoven přesně. Ještě po zahájení modernizace v roce 2013 a 2014 se však vedla diskuse, jaká metodou má být D1 vlastně modernizována. 

Na konci roku 2015, kdy měla hotova polovina, byly hotovy 4 úseky (z 25) o délce 35 kilometrů z celkových 160 km. Už tehdy tedy bylo zcela jasné, že se to v roce 2019 nedá stihnout. Teprve po nástupu ministra dopravy Dana Ťoka (konec roku 2014) se práce na modernizaci D1 rozjely naplno. 

Aktuálně se modernizují 4 úseky na 41,5 kilometrech: 

  • Hvězdonice-Mirošovice (úsek bude hotový v srpnu)
  • Koberovice-Humpolec (úsek hotový na přelomu září a října)
  • Velký Beranov-Měřín (úsek hotový na přelomu září a října)
  • Devět křížů-Ostrovačice (úsek hotový na přelomu září a října)

Zmodernizováno je celkem 119 kilometrů z celkových 160 kilometrů D1.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2019

455 000 Kč

Kia Ceed

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Škoda Enyaq iV

Rok výroby 2022

1 599 000 Kč

Toyota Avensis

Rok výroby 2005

108 900 Kč