BMW X2 25d xDrive - Více stylu, méně BMW
Na začátku všeho byla myšlenka. Myšlenka stvořit moderní automobil vyvýšeného typu, který ale nepřijde o kouzlo starých mnichovských klasik. To se jednoznačně povedlo. BMW X2 je fešák. Jak ale jezdí? A dává přednost spíše stylu, nebo jízdním vlastnostem?
Svoji příslušnost k BMW prozrazuje nová X2 od prvního pohledu. Zezadu sice z jistých pasáží přípomene Hyundai Tucson, anebo rivala Kiu Sportage, to je ale dáno zejména shodnou pozicí zadních svítilen. I tak ale subjektivně hodnotím X2 jako nejhezčí z výše zmiňovaných automobilů (konkurenty nejsou ani čirou náhodou).
No a ve zbylých úhlech? Jen se podívejte. Ve výbavě M Sport a barvě Galvanic Gold se na testovaného Bavoráčka kouká báječně. Ostře sesekané linky, mlhová světla posunutá výrazně vzhůru do rohů nárazníku a dokonce 20palcové ráfky dělají z relativně kompaktního vozu impozantní objekt k pozorování. Upřímně bych se na něj vydržel dívat hodiny, a to nepřeháním. Naprostou parádou je i znak BMW v C sloupku, který odkazuje na legendární BMW 3.0 CSL. X2 se vám tak za první týden rozhodně neokouká…
Prémiovka jak se patří
Uvnitř je to stará známá, i když s pár změnami. Prakticky všechna nová BMW s napříč uloženým motorem, čiže automobily na sdílené platformě UKL s automobilkou MINI, jsou uvnitř podobná. Rozvržení palubní desky je čistě funkční a zároveň velmi praktické. V autě vám rozhodně nic nepřekáží a máte pocit, že je doslova stvořené k řízení. Pozice za volantem je i přes vyšší stavbu příjemně níž a sedadla s nastavitelnou tvrdostí i tvarem bočnic patří jednoznačně k nejlepším ve třídě.
Hodně mě překvapila přítomnost plnohodnotného barevného head up displeje, stejně jako drobnost v podobě zlatého prošívání, které se táhne celým interiérem testovaného auta a nádherně koresponduje s vnější barvou laku. Celá X2 je zejména o stylu a má ho v sobě ještě daleko víc, než byste na první pohled čekali.
Naproti stylu ale stojí vnitřní prostor. Z rodiny BMW X je X2 totiž zdaleka nejmenší (výrazně menší než X1, která upřednostňuje praktičnost před stylem) a ihned po usednutí cítíte, jak vás palubní deska i dveřní výplně intenzivně obklopují. To může být zejména urostlejším řidičům nepříjemné a při výběru je na poskytovaný prostor třeba brát zřetel. Zavazadelník nabídne na papíře přijatelných 470 litrů. Pravda je ale taková, že se nemalá část objemu schovává pod dvojitým dnem. Snadno dostupného místa je tedy ještě o něco méně. Alespoň že na zadních sedačkách v pohodě odvezete dva nadprůměrně vzrostlé dospělé. To u podobných vozů nebývá běžné.
Hlavně být šik!
Pryč je doba, kdy si člověk jen kvůli tomu, že chtěl menší auto, musel odepřít některý z prvků příplatkové výbavy. Ze širšího základu moderní nabídky je v X2 až na výjimky všechno. Snadno se tedy stane, že se základní cena pohledného SAV nevyšplhá jen o desítky tisíc, ale hned o několik stovek tisíc korun. Za krásu se zkrátka platí a u moderních stylovek se platí dvojnásob. Ale krása se taky počítá, no ne?
Pojďme k jízdním vlastnostem. BMW X2 25d xDrive vypadá jako BMW, je vybavené jako BMW a jezdí… …no dejme tomu, že jezdí velmi nadprůměrně. Pod logem BMW si ale představuji pocit z výjimečné jízdy. Pocit, který nikde jinde nezažiju. A popravdě - testovaná specifikace je především o fenomenálně silném motoru. Ten zbytek maličko zaostává. Ale popořadě…
Šetříme…
Motor s ne zrovna lehkým vozem (vybavená X2 váží 16 metráků) cvičí jako na provázkách. Mohl by sice být lépe odhlučněný, ale z pohledu jízdní dynamiky a spotřeby se znovu bavíme o absolutní špičce třídy.
Dvoulitrový agregát s označením 25d poskytuje výkon rovných 170 kW (to měl třílitr před deseti lety!) a točivý moment dokonce 450 Nm, což v kombinaci s pohonem všech kol postačuje k zrychlení z 0-100 km/h za působivých 6,7 sekundy a k ukázkové pružnosti, kdykoliv je jí třeba. Poskytovaná dynamika se přitom nijak neprojevuje na spotřebě. Testované auto sice přijelo na 20palcových ráfkách, ty výrazně zvyšují spotřebu, nebyl ale problém jezdit za 6,5 litrů nafty a při dynamickém svezení do 8 litrů. Spotřeba versus dynamika? Vážně super!
Jenomže co v případě BMW X2 znamená dynamické svezení? Použitý systém xDrive preferuje pohon předních kol, a i když se mu do značné míry daří maskovat nedotáčivost, která je dána architekturou a rozložením hmotnosti, dělá to tak trochu po svém. Při klidné jízdě je pocitově dost tuhé, jakmile ale zatlačíte na pilu, valná část iluzí se rozplyne. BMW X2 se překvapivě dost naklání a ani v nejostřejším režimu nastavení motoru, řížení a podvozku se velkých změn nedočkáte. Z vozu je cítit, že na silnici ho drží spíš precizně seřízená elektronika, než skálopevný podvozek. To ovšem není chyba. Auto ani nechce být oslnivě rychlé a uchvacovat svoji posádku v zatáčkách. Jde především o velmi příjemné a neskutečně dobře odhlučněné GTčko, se kterým se blýsknete ve městě a můžete s ním zároveň cestovat daleko a za málo peněz. V tom je jeho hlavní výhoda a za tímto účelem bylo postaveno.
Bez konkurence
BMW stvořilo automobil, který se znovu strefil do pomyslné díry na trhu. Není dokonalý a za velmi sebevědomou cenovku mu musíte i leccos odpustit. Ze současné konkurence jde ale o nejlepší volbu. Vždyť Mercedes GLA je daleko nižší a generačně úplně jinde a aktuálně odstupující Audi Q3 se s mnichovským výtvorem nemůže poměřovat ani z dálky. Už jen z pohledu nabízené výbavy nebo celkového stylu…
BMW je tak v současnosti o krok před konkurencí. I když se to možná, brzy vyrovná. A možná že teprve pak to s těmi prémiovými crossovery bude opravdu zajímavé. Ingolstadtští už nové Audi Q3 představili a premiéra budoucího GLA je rovněž na spadnutí. Dnes je ale BMW X2 nejlepší volbou, a i když mu možná kousek k tomu - být „pravým BMW“ ještě schází, život s ním je vážně fajn. Jen vám nesmí vadit, že je to vážně docela prcek a že se mu na požádání nechce oddávat techničtějším zatáčkám. Jakmile ale BMW X2 jednou pochopíte, už vás nepřestane bavit.
Plusy
+ styl a vnější design
+ obsáhlost příplatkové výbavy
+ odhlučnění interiéru
+ výkon Bi-LED čelních světlometů
+ výkonný a hospodárný motor
Mínusy
- odhlučnění motoru
- stísněnější interiér
- „jen“ uspokojivé jízdní vlastnosti
Technické údaje | BMW X2 25d xDrive |
Motor: | Vznětový přeplňovaný R4 |
Pohon: | 4x4 |
Objem motoru: | 1 995 ccm |
Převodovka: | 8. stupňová automatická (Aisin) |
Výkon: | 170 kW (231 k) / 4 400 ot./min. |
Točivý moment max.: | 450 Nm / 1 500 - 3 000 ot./min. |
Max. rychlost: | 237 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 6,7 s |
Spotřeba - město: | 5,7 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,7 l/100 km |
Spotřeba - kombinovaná: | 5,1 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 51 l |
Délka/šířka/výška: | 4 360 / 1 824 / 1 526 mm |
Rozvor: | 2 670 mm |
Zavazadelník: | 470 / 1 455 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1 665 kg |
Spotřeba během testu: | 6,4 l/100 km |
Základní cena s test. motorem: | 1 142 700 Kč |