Blíží se povinné přezutí letních pneumatik na zimní

vloženo

Zima pomalu ale jistě klepe na dveře, a ačkoliv se může zdát, že na mráz ještě nenarazíte, opak je pravdou. Nepodceňujte včasnou výměnu pneumatik, která zaručí bezpečnost na cestách. Někdo přezouvá pro jistotu už na konci října, aby byl 1. listopadu připraven, někdo naopak čeká na první sníh, a to je chyba. Nebezpečí vám totiž může hrozit už během ranních a nočních hodin, kdy může teplota i v tomto ročním období klesnout opravdu nízko. S přezutím pneumatik byste tedy rozhodně neměli čekat až na první sníh nebo první mrazy.

Blíží se povinné přezutí letních pneumatik na zimní Blíží se povinné přezutí letních pneumatik na zimní

Myslete na bezpečnost sebe a svých blízkých, které v autě vozíte. Jezdit v zimním počasí na letních pneumatikách je riskantní nejen kvůli pokutě, ale především ohrožujete na životě posádku svého auta i další účastníky provozu. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči v blokovém řízení uložit pokutu do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu. Problémy můžou nastat také v otázce krytí způsobených škod při nehodě, které vám pojišťovna v případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik zpravidla neproplatí.


Zima pomalu ale jistě klepe na dveře, a ačkoliv se může zdát, že na mráz ještě nenarazíte, opak je pravdou. Nepodceňujte včasnou výměnu pneumatik, která zaručí bezpečnost na cestách. Někdo přezouvá pro jistotu už na konci října, aby byl 1. listopadu připraven, někdo naopak čeká na první sníh, a to je chyba. Nebezpečí vám totiž může hrozit už během ranních a nočních hodin, kdy může teplota i v tomto ročním období klesnout opravdu nízko. S přezutím pneumatik byste tedy rozhodně neměli čekat až na první sníh nebo první mrazy.

Kdy je čas přezout pneumatiky?

Dle zákona ukládajícího povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky platí, že v období od 1. listopadu do 31. března je třeba mít své auto přezuté na zimních pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo může-li řidič vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy tyto souvislé vrstvy mohou na silnici vyskytovat. Zákon také definuje minimální hloubku dezénu zimních pneumatik, která musí být minimálně 4 mm. Zákon se však nevztahuje na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.

Sedm stupňů rozhoduje

Možná si říkáte, že přezouvání z letních pneumatik na zimní je zbytečné, ale opak je pravdou. Zimní pneumatiky mají oproti letním jinou směs a drážkování. „Směs zimních pneumatik je přizpůsobená chladným teplotám a pod 7 °C netvrdne. Letní směs je naopak přizpůsobená vyšším teplotám nad 7 °C. Díky tomu zimní pneumatiky disponují mnohem větší trakcí na sněhu a ledu než i ty nejlepší letní pneumatiky,“ vysvětluje Michal Knor. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označované piktogramem zobrazujícím špičatou horu a vločku.

Pokud již vlastníte svou sadu zimních pneumatik, můžete s autem zajet do nejbližšího autoservisu, kde vám pneumatiky vymění.

Přezouvání doma

Možná je to vaše první domácí výměna, možná již několikátá v řadě. Každopádně jednoduchý návod pro kontrolu ocení i každý profesionál. Máte-li připravenou kompletní sadu zimních pneumatik na discích, výměnu hravě zvládnete doma. Klíčem k úspěchu je výběr vhodného nářadí a pracovních pomůcek, jako jsou ochranné rukavice, hever vyhovující typu vašeho vozidla a klíč k uvolnění šroubů. Hodit se může i podložka pod kolena, která rozhodně usnadní celý proces.

Připravte si nářadí a jdeme na to!

Zaparkujte na rovném povrchu, umístěte hlavici heveru na označené místo na podvozku vašeho vozidla a povolte šrouby kol před zvednutím vozidla. Nezbytné je také zatáhnout ruční brzdu – tím zabráníte nechtěnému pohybu vozu. Vhodné je použít zajišťovací klíny, a to na opačné straně vozidla, než je měněné kolo. Po zvednutí je také možné auto pro jistotu podepřít podpěrami.

Pro urychlení práce oceníte elektrický rázový utahovák. Může se stát, že po sezónním provozu vozidla bude disk u náboje kola držet až příliš pevně. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí nebo gumovou paličkou a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí. Na odhalený očištěný náboj nasaďte kolo s obutou pneumatikou a mírně do kříže dotáhněte šrouby. K úplnému dotažení přistupujte až po spuštění kola zpět na zem. Snadno a bez námahy utáhnete šrouby pomocí již zmíněného elektrického rázového utahováku. Pro přesné utažení je ale vždy nutné použít momentový klíč. Správný utahovací moment je uveden v uživatelské příručce. Stejný proces opakujte u všech kol.

Před první jízdou nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách. Za šest měsíců může kvůli špatnému skladování disků dojít ke snížení tlaku v pláštích až o polovinu. Proto před tím, než vyjedete na silnici, zkontrolujte tlak a kola případně dohustěte. Správnou hodnotu tlaku v pneumatikách svého auta najdete v uživatelské příručce, na internetových stránkách výrobce i na karoserii vozidla (typicky na vnitřní straně víčka nádrže). Pokud máte na vozidle systém měření tlaku pneu, je vhodné ho před první jízdou „vynulovat“, aby se adjustoval na nově nasazené pneumatiky.

Po ujetí 50-100 km doporučujeme zkontrolovat, jestli kola nepřenášejí vibrace. Pokud ano, je třeba navštívit servis a nechat je profesionálně vyvážit. Nezapomeňte po zkušební jízdě zkontrolovat také dotažení šroubů.

Výhody přezouvání svépomocí tedy spočívají především v časové flexibilitě a v tom, že se vyhnete dlouhé čekací době na objednání v servisu. Je však třeba pořídit sady disků a pneumatik pro obě roční sezóny a potřebné vybavení. Přezouvání dvou sad je vhodné také proto, že se neničí disky ani pneumatiky procesem sundávání a opětovného nasazování na disk.


redakce, autokelly.cz

Fotografie k článku

Fotografie k článku Blíží se povinné přezutí letních pneumatik na zimní

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: BMW X1 xDrive 25d. Jeho prodeje mají důvod!

Test: BMW X1 xDrive 25d. Jeho prodeje mají důvod!

BMW X1 se dočkalo modernizace. A my? My jednoho z nejzajímavějších provedení ve výbavě M Sport s tužším podvozkem a výkonným dvoulitrovým dieselem, který si nezadá s většími motory. Jak se cele auto změnilo díky..

Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (1/2)

Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (1/2)

Vyplatí se u čerpacích stanic tankovat prémiová paliva, nebo je to u běžných ojetých vozů zbytečné? Jaké vlastně mají..

Citroën uvádí nový model C5 Aircross Hybrid. Co vše nabídne?

Citroën uvádí nový model C5 Aircross Hybrid. Co vše nabídne?

V příštím roce mají všechny nové modely značky Citroën dostat svou hybridní nebo elektrickou verzi a SUV C5 Aircross je..

Test ojetiny: Audi A6 Avant 3.0 TDi Quattro (video)

Test ojetiny: Audi A6 Avant 3.0 TDi Quattro (video)

Populární Audi A6 generace C7 se vyrábělo v letech 2010 až 2018. K dispozici je s karoserií sedan a v praktičtějším..

Na ostrý Volkswagen T-Roc R milion nestačí, pod kapotou má ale 300 koní

Na ostrý Volkswagen T-Roc R milion nestačí, pod kapotou má ale 300 koní

Nový T-Roc R, všestranný crossover s výkony opravdového sportovního vozu, přijíždí k českým prodejcům značky..