Audi zvětšuje svůj náskok technologií Matrix Laser s vysokým rozlišením
Audi zvětšuje svůj náskok v oblasti automobilové osvětlovací techniky. V rámci grantového projektu iLaS (inteligentní laserové světlo pro kompaktní adaptivní světlomety s vysokým rozlišením) pracuje značka s logem čtyř kruhů společně s partnery z průmyslu a vědy na světlometech budoucnosti. Díky technologii Matrix Laser s vysokým rozlišením bude osvětlení vozovky ještě více variabilní a přizpůsobí se každé situaci.
Technologie Matrix Laser vychází z laserových bodových dálkových světlometů, které značka Audi poprvé uvedla do sériové výroby v roce 2014 v modelu Audi R8 LMX. Výkonné zdroje laserového světla poprvé umožňují integrovat projekční techniku do kompaktního a zároveň výkonného světlometu.
Nová technika pracuje již jen s jedním miniaturním zrcadlem, které se velmi rychle pohybuje a odráží laserové paprsky požadovaným směrem. V nízkých rychlostech je světlo rozdělováno na větší plochu a vozovka je osvětlována velmi širokým kuželem světla. Ve vysokých rychlostech se kužel světla zúží a výrazně se zvýší intenzita a dosah světla. To je výhodné zejména při jízdě na dálnici. Světlo může být navíc rozdělováno cíleně. To znamená, že jas světla lze ve specifických zónách variabilně měnit řízením doby osvětlení.Další novinkou je inteligentní a extrémně rychlé zapínání a vypínání laserových diod v závislosti na poloze zrcadla. Díky tomu lze dynamicky a mimořádně variabilně měnit osvětlení nebo odcloňování příslušných ploch. Podobně jako u současných světlometů Audi Matrix LED je vozovka vždy intenzivně osvětlena, aniž by byli ostatní účastníci silničního provozu oslňováni. Rozhodující rozdíl spočívá v tom, že technologie Matrix Laser má ještě vyšší dynamické rozlišení, a tím i vyšší míru využitelnosti, která zvyšuje úroveň bezpečnosti silničního provozu.
U nové technologie vychází z modrých laserových diod OSRAM světlo o vlnové délce 450 nanometrů, které dopadá na třímilimetrové zrcadlo, jež se rychle pohybuje. Zrcadlo odráží modré laserové světlo na konvertor. Zde je přeměňováno na bílé světlo, které je následně promítáno na silnici. Zrcadlo použité ve světlometu vyrábí firma Bosch a jde o mikrooptoelektromechanický systém na základě křemíkové technologie. Je mimořádně robustní a vyznačuje se dlouhou životností. Podobné moduly používají také senzory zrychlení nebo řídicí jednotky elektronického stabilizačního systému.
Audi je již mnoho let lídrem v oblasti automobilové osvětlovací techniky, což dokládá následující výčet nejdůležitějších inovací:
• 2003: Audi A8 s adaptivními světlomety
• 2004: Audi A8 W12 s diodami LED pro denní svícení
• 2008: Audi R8 se světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce
• 2010: Audi A8 s propojením světlometů a navigačního systému
• 2012: Audi R8 s dynamickými ukazateli směru
• 2013: Audi A8 se světlomety Matrix LED
• 2014: Audi R8 LMX s laserovými bodovými dálkovými světly
Audi v rámci tříletého projektu „iLaS“ úzce spolupracuje s partnery Bosch, Osram a Institutem pro světelnou techniku LIT Technického institutu KIT v Karlsruhe. Projekt je podporován spolkovým ministerstvem pro vzdělávání a výzkum.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Audi A6 3,0 TDI Avant quattro,171kW
Audi A6 Allroad 45 ST7 3,0TDI
Audi A4 2,0 T FSI multitronic 147 kW
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější články
Nová Toyota RAV4 má české ceny a startuje předprodej
Na český trh přichází nová, již šestá, generace legendárního SUV modelu RAV4. ...
Nové modely Seat Ibiza a Arona mají české ceny. Ibizu koupíte od 399.900 Kč
Seat zveřejnil české ceníky modernizovaných modelů Ibiza a Arona. Tři výbavy a pět variant pohonu ...
Nejoblíbenější model světa prošel modernizací
První faceliftované vozy dorazí v březnu 2026, předprodej již probíhá. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR
Rok výroby 2022
Škoda Yeti 1.2 TSi Active
Rok výroby 2012
Nissan Navara 2,3 HARD TOP
Rok výroby 2016
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC
Rok výroby 2019