Audi zvětšuje svůj náskok technologií Matrix Laser s vysokým rozlišením

Audi zvětšuje svůj náskok v oblasti automobilové osvětlovací techniky. V rámci grantového projektu iLaS (inteligentní laserové světlo pro kompaktní adaptivní světlomety s vysokým rozlišením) pracuje značka s logem čtyř kruhů společně s partnery z průmyslu a vědy na světlometech budoucnosti. Díky technologii Matrix Laser s vysokým rozlišením bude osvětlení vozovky ještě více variabilní a přizpůsobí se každé situaci.
Technologie Matrix Laser vychází z laserových bodových dálkových světlometů, které značka Audi poprvé uvedla do sériové výroby v roce 2014 v modelu Audi R8 LMX. Výkonné zdroje laserového světla poprvé umožňují integrovat projekční techniku do kompaktního a zároveň výkonného světlometu.
Nová technika pracuje již jen s jedním miniaturním zrcadlem, které se velmi rychle pohybuje a odráží laserové paprsky požadovaným směrem. V nízkých rychlostech je světlo rozdělováno na větší plochu a vozovka je osvětlována velmi širokým kuželem světla. Ve vysokých rychlostech se kužel světla zúží a výrazně se zvýší intenzita a dosah světla. To je výhodné zejména při jízdě na dálnici. Světlo může být navíc rozdělováno cíleně. To znamená, že jas světla lze ve specifických zónách variabilně měnit řízením doby osvětlení.Další novinkou je inteligentní a extrémně rychlé zapínání a vypínání laserových diod v závislosti na poloze zrcadla. Díky tomu lze dynamicky a mimořádně variabilně měnit osvětlení nebo odcloňování příslušných ploch. Podobně jako u současných světlometů Audi Matrix LED je vozovka vždy intenzivně osvětlena, aniž by byli ostatní účastníci silničního provozu oslňováni. Rozhodující rozdíl spočívá v tom, že technologie Matrix Laser má ještě vyšší dynamické rozlišení, a tím i vyšší míru využitelnosti, která zvyšuje úroveň bezpečnosti silničního provozu.
U nové technologie vychází z modrých laserových diod OSRAM světlo o vlnové délce 450 nanometrů, které dopadá na třímilimetrové zrcadlo, jež se rychle pohybuje. Zrcadlo odráží modré laserové světlo na konvertor. Zde je přeměňováno na bílé světlo, které je následně promítáno na silnici. Zrcadlo použité ve světlometu vyrábí firma Bosch a jde o mikrooptoelektromechanický systém na základě křemíkové technologie. Je mimořádně robustní a vyznačuje se dlouhou životností. Podobné moduly používají také senzory zrychlení nebo řídicí jednotky elektronického stabilizačního systému.
Audi je již mnoho let lídrem v oblasti automobilové osvětlovací techniky, což dokládá následující výčet nejdůležitějších inovací:
• 2003: Audi A8 s adaptivními světlomety
• 2004: Audi A8 W12 s diodami LED pro denní svícení
• 2008: Audi R8 se světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce
• 2010: Audi A8 s propojením světlometů a navigačního systému
• 2012: Audi R8 s dynamickými ukazateli směru
• 2013: Audi A8 se světlomety Matrix LED
• 2014: Audi R8 LMX s laserovými bodovými dálkovými světly
Audi v rámci tříletého projektu „iLaS“ úzce spolupracuje s partnery Bosch, Osram a Institutem pro světelnou techniku LIT Technického institutu KIT v Karlsruhe. Projekt je podporován spolkovým ministerstvem pro vzdělávání a výzkum.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Audi A4 2.0 TDi S-Line, Tažné

Audi Q3 Advanced STT 1,5TFSI

Audi S3 2.0 TFSI QUATTRO B&O
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější články

Přeprava lyží a snowboardů v autě má svá pravidla. Znáte je?
Před jízdou na hory je nutné vědět, jak poskládat lyže, snowboard a další vybavení do auta, jinak může hrozit nebezpečí ...

Modernizovaná Kia Sorento je krásná a dostala neobvyklé funkce
Kia Sorento čtvrté generace má po faceliftu. Kromě omlazení designu přináší netradiční novinky a variabilní kabinu ...

Test: Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G - vylepšení zásadně zlepšilo jednu věc
Není nejmladší a právě to z ní dělá jedno z nejlepších SUV na trhu. V testu odhalím přednosti i zápory ...
Nejčtenější články měsíce

Tipy z autobazarů

Jaguar XF
Rok výroby 2012

Mitsubishi ASX
Rok výroby 2015

Ford S-MAX
Rok výroby 2014

Audi A6 Allroad
Rok výroby 2020