Audi RS5: Jde to i bez turba

vloženo

Je to vůbec poprvé, co se kultovní označení RS objeví na zádi vozu s karosérií kupé. Nejvýkonnější „pětka“ od Audi bude mít pod kapotou atmosférický osmiválec, známý například i z typu R8, ovšem se zvýšeným výkonem na 450 koní...

Audi RS5: Jde to i bez turba Audi RS5: Jde to i bez turba

Nejvýkonnější verze osmiválce 4,2 FSI s přímým vstřikem benzinu má pro potřeby RS5 dále zvýšený výkon: Z původních 309 kW při 7800/min (minulá RS4, R8) na 331 kW při 8250/min. Maximální točivý moment nyní vrcholí hodnotou 430 N.m. při 4000 až 6000/min.


V porovnání s verzí 4,2 FSI pro slabší typ S5 (260 kW a 440 N.m.) je patrné, že konstruktéři odladili motor pro co nejvyšší špičku ve vysokých otáčkách, a to i za cenu ztráty pár newtonmetrů ve středním pásmu. Motor se také podrobil optimalizaci pro zmenšení třecích ztrát. Vyloženě sportovní charakteristika motoru s lineární závislostí výkonu na otáčkách i jeho radost z otáček je na poměry značky Audi nevídaná a spíše připomíná motor z BMW M3, než obvyklé přeplňované RS-strojovny s momentovou křivkou ve tvaru stolové hory.

Převodovka bude výhradně sedmistupňová automatická S-Tronic (DSG) se třemi režimy automatického módu (Auto- Comfort- Dynamic) a pochopitelně možností manuálního řazení voličem automatu či oblíbenějšími pádly pod volantem. 1725 kg těžké kupé RS5 zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s., tedy nachlup stejně jako osmiválcové R8. Maximální rychlost je v základu tradičně uzemněna na 250 km/h, za příplatek může být omezovač nastaven na hodnotu 280 km/h.

Výrobce udává kombinovanou spotřebu 10,8 l/100 km, zde je však cítit, že standardizovaná metodika měření dle normy EU silnému osmiválci pojenému s chytrým automatem spíše nahrála, neboť celý měřící cyklus strávil silný motor v minimální zátěži a s otáčkami blížícími se volnoběhu. O tom za kolik bude RS5 jezdit reálně, rozhodne až majitel svou pravou nohou.

RS5 má samozřejmě pohon všech kol Quattro, ale zde je překvapením (a snad i trochu zklamáním) náhrada dosavadního spolehlivého a dobře fungujícího mezinápravového diferenciálu Torsen novým elektronicky řízeným aktivním diferenciálem s vícelamelovou spojkou. Standardní distribuce výkonu v poměru 40:60 (přední/ zadní náprava) se v mezních situacích změní až k limitním hodnotám od 70:30 po 15:85 v pořadí přední/zadní náprava. Za příplatek lze ještě pořídit aktivní sportovní diferenciál na zadní nápravu, to pak bude elektronika laborovat ještě i s přenosem hnacího momentu mezi obě zadní kola.

Kromě specifických optických i výbavových odlišností nejvýkonnějšího pětkového modelu, k nimž patří namátkou i výsuvný záďový spoiler (nad 120 km/h, při poklesu pod 80 km/h se zasouvá) nebo černý interiér s „karbonovými“ dekoracemi, se změny soustředily hlavně na podvozek a brzdy. Přizpůsobeny byly pružiny, tlumiče, silentbloky i stabilizátory, celý podvozek sedí o 20 mm níž než u základní A5. Standardní hliníkové brzdové kotouče o průměru 365 mm (vpředu) lze zaměnit za závodní kompozitové s průměrem 380 mm. Ty se ostatně k černě lakovaným třmenům s logy RS hodí víc. Kola lze zvolit buď 19“ (obutí 265/35) nebo 20“ (275/30).

Prodej by měl začít už krátce po premiéře na autosalonu v Ženevě, k nám by pak se mělo Audi RS5 dostat v průběhu prázdnin. Cena byla stanovena na 2 050 800,- Kč.

Marek Oborník, foto Audi

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Suzuki Across přijede už začátkem nového roku

Suzuki Across přijede už začátkem nového roku

Na počátku roku 2021 se rodina Suzuki rozšíří o nový vrcholný model. ACROSS se zařadí nad stylové SUV Vitara, rodinný crossover S-Cross a jediné ultra kompaktní SUV Ignis.

Test: Škoda Octavia 2.0 TDI DSG - jak to s novou Octavií vlastně je?

Test: Škoda Octavia 2.0 TDI DSG - jak to s novou Octavií vlastně je?

Novináři na ní házejí špínu, přesto se prodává jako housky na krámě. Řeč je o Octavii čtvrté generace, která přináší..

Test ojetiny: Peugeot 807 – pro rodinu i partu dělníků

Test ojetiny: Peugeot 807 – pro rodinu i partu dělníků

Velké MPV Peugeot 807 přepraví až 8 cestujících. Díky bohaté výbavě dokáže být dobrým společníkem pro velké rodiny při..

Nový pickup Peugeot Landtrek dobývá americké kontinenty

Nový pickup Peugeot Landtrek dobývá americké kontinenty

V Los Cabos v Mexiku byl dnes večer oficiálně zahájeno uvedení nového pickupu Peugeot Landtrek na latinskoamerický trh...

Test ojetiny: Hyundai i30 – korejec, který změnil svět

Test ojetiny: Hyundai i30 – korejec, který změnil svět

Hyundai i30 spolu se sesterským modelem Kia Ceed způsobil cenovou revoluci na trhu s novými vozy. Hatchback i kombi..