Audi RS Q8 má 600 koní, stovku umí za 3,8 sekundy a je nejrychlejším SUV na Nürburgringu | Autanet.cz

Audi RS Q8 má 600 koní, stovku umí za 3,8 sekundy a je nejrychlejším SUV na Nürburgringu

Nejvýkonnější SUV ve stylu kupé od společnosti Audi Sport GmbH oficiálně představeno. Pod kapotou mu tepe zážehový mild-hybridní osmiválec o výkonu 600 koní a točivém momentu 800 Nm. Přestože je vůz určen pro každodenní provoz, může na přání dostat kromě jiného aktivní stabilizátory, aktivní zadní diferenciál nebo karbon-keramické brzdy.

Nové Audi RS Q8 je v produktové řadě Q vrcholným modelem. Kombinuje výkony modelu RS s elegancí prémiového kupé a flexibilitou SUV. Nové Audi RS Q8 bude k dispozici u autorizovaných prodejců Audi v České republice a dalších evropských zemích v průběhu prvního čtvrtletí 2020. Základní cena pro Českou republiku ještě nebyla stanovena.


Motor V8 4,0 litru poskytuje v novém modelu Audi RS Q8 excelentní výkonové parametry, které jsou pro vozy RS charakteristické: nejvyšší výkon je 441 kW (600 k) a maximální točivý moment 800 N.m je k dispozici v rozsahu otáček od 2200 do 4500 min-1. Velké SUV ve stylu kupé od společnosti Audi Sport GmbH, poháněné zážehovým osmiválcem s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním dvěma výfukovými turbodmychadly, zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 3,8 sekundy a z nuly na 200 km/h za 13,7 sekundy. Při rychlosti 250 km/h zasahuje elektronický omezovač rychlosti. Vozy, vybavené na přání dodávaným dynamickým paketem plus, dosahují však nejvyšší rychlosti 305 km/h.

Jednotka 4.0 TFSI si díky pořadí zapalování 1-3-7-2-6-5-4-8 získá řidiče také svým podmanivým sportovním zvukem. Výfuková soustava, rozdělená do dvou větví, ústí na každé straně do nepřehlédnutelné oválné koncovky, v typickém stylu modelů RS. Řidič může nastavovat zvuk motoru prostřednictvím systému Audi drive select. Na přání dodávaná sportovní výfuková soustava RS s černými koncovkami vydává zvuk s ještě sportovnějším zabarvením.

Motor V8 Biturbo kombinuje v novém modelu RS Q8 maximální výkony s vysokou hospodárností. Částečně hybridní systém MHEV je součástí hlavní elektrické sítě s napětím 48 V. Srdcem systému MHEV je řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče, který je propojen s klikovým hřídelem. Toto zařízení zajišťuje při zpomalování a brzdění rekuperaci kinetické energie s výkonem až 12 kW. Takto získávanou elektrickou energií je nabíjena sada lithium-iontových akumulátorů. Uvolní-li řidič v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h pedál plynu, zvolí řídicí jednotka poháněcího ústrojí v závislosti na jízdní situaci a nastavení systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jedno ze dvou řešení: Nový model RS Q8 buď zpomaluje a využívá funkci rekuperace, nebo jede po dobu až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem. Při sešlápnutí pedálu plynu spustí řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče motor během zlomku sekundy. Technologie MHEV umožňuje aktivovat funkci start-stop již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. Hospodárnost částečně hybridního systému navíc zvyšuje síťové propojení s kamerovým snímáním. U stojícího vozidla se motor spustí i při sešlápnutém pedálu brzdy, pokud přední kamera detekuje, že se vozidlo před novým modelem RS Q8 rozjelo.

Spolupráce komponentů systému MHEV zvyšuje jízdní komfort a navíc nabízí potenciál snížení spotřeby paliva v každodenním provozu až o 0,8 litru na 100 kilometrů.

Dalším technickým modulem pro hospodárný provoz je systém přechodné deaktivace válců COD (cylinder on demand). Při nízkém až středním zatížení a v oblasti nízkých až středních otáček deaktivuje COD při zařazených vyšších převodových stupních válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích i výfukových ventilů. Celý proces trvá jen několik milisekund a pro cestující je prakticky nezaznamenatelný. Při provozu na čtyři válce se zvyšuje zatížení aktivních válců, a tím i účinnost, zatímco se písty v deaktivovaných válcích pohybují téměř beze ztrát na principu pneumatické pružiny. Při sešlápnutí pedálu plynu jsou okamžitě znovu aktivovány.

Hnací síla motoru 4.0 TFSI je přenášena na vozovku prostřednictvím sériově dodávané osmistupňové převodovky tiptronic a trvalého pohonu všech kol quattro. Čistě mechanický mezinápravový diferenciál s planetovým soukolím rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu zpravidla v poměru 40:60 %. Dojde-li k prokluzu kol, je automaticky přenášena větší část točivého momentu na nápravu s lepší trakcí – až 70 procent je možné směřovat k předním kolům, nebo až 85 procent může být přiděleno zadní nápravě.

Selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola přispívá k agilním a bezpečným jízdním vlastnostem nového modelu RS Q8. V případě potřeby, při dynamické jízdě, rozděluje točivý moment mezi zadní kola na přání dodávaný sportovní diferenciál quattro. Aktivní rozdělování točivého momentu podporuje trakci, stabilitu a dynamiku.

Připraven na všechno: podvozek

Podélné a příčné síly jsou pětiprvkovými konstrukcemi přední i zadní nápravy zachycovány nezávisle na sobě. Většina závěsných ramen, stejně jako pomocné rámy, je vyrobena z hliníku. SUV ve stylu kupé má rozchod kol 1692 milimetrů vpředu a 1696 milimetrů vzadu.

Sériově dodávané sportovní adaptivní vzduchové odpružení (adaptive air suspension sport) s elektronicky řízenými tlumiči si v novém modelu RS Q8 poradí s jízdou na závodním okruhu i v terénu. Specifické nastavení tlumičů RS umožňuje mimořádně široký rozsah charakteristik od komfortní až po extrémně sportovní. V závislosti na jízdní situaci a přání řidiče se může světlá výška měnit až o 90 milimetrů.

Na přání dodávaný elektromechanický systém EAWS pro stabilizaci náklonu minimalizuje při rychlém průjezdu zatáčkou nežádoucí pohyby karoserie. Obě nápravy jsou vybaveny kompaktním elektromotorem, uloženým mezi oběma polovinami příčného zkrutného stabilizátoru. Při jízdě přímým směrem jsou obě poloviny stabilizátoru vzájemně rozpojeny, což tlumí pohyby karoserie při jízdě po nerovném povrchu a kromě toho se zvyšuje také jízdní komfort. Naproti tomu při průjezdu zatáčkou se systém zaměřuje na optimální kompenzaci bočního náklonu karoserie. Za tím účelem dojde k vzájemnému natočení obou polovin stabilizátoru, čímž se výrazně zmenší boční náklon vozidla v zatáčce. Systém EAWS je integrován do hlavní elektrické sítě s napětím 48 V a dokonce plní funkci rekuperace. Prostřednictvím elektromotorů totiž vyrábí elektrickou energii, která se ukládá pro pozdější využití do akumulátoru.

Klienti, kteří si objednají na přání dodávaný dynamický paket plus s deaktivovaným omezovačem pro dosažení nejvyšší rychlosti 305 km/h, obdrží podvozek, optimalizovaný pro vrcholné zážitky ze sportovní jízdy. Paket obsahuje mimo jiné aktivní elektromechanický systém EAWS pro stabilizaci náklonu karoserie a sportovní diferenciál quattro a je vázán na objednání brzdové soustavy RS s keramickými brzdovými kotouči.

Sériově dodávané řízení všech kol řídí zadní kola prostřednictvím výkonného elektrického vřetenového pohonu a dvou spojovacích tyčí řízení. V nízkých rychlostech jsou zadní kola natáčena až o 5 stupňů opačným směrem než přední, což zvyšuje agilitu. Stabilitu při náhlých změnách směru ve vysokých rychlostech podporuje natočení zadních kol až o 1,5 stupně ve stejném směru jako přední kola.

Nové Audi RS Q8 může směle pokračovat v jízdě i tam, kde zpevněné silnice končí, a to díky nastavitelné světlé výšce, krátkým převisům, trvalému pohonu všech kol quattro a asistentu pro sjíždění strmých svahů.

Řidič může cíleně měnit charakter svého vozu RS Q8 prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na výběr má osm jízdních režimů: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad a individuálně konfigurovatelné specifické režimy RS1 a RS2, které lze aktivovat tlačítkem „RS-MODE“ přímo na volantu. Audi drive select ovlivňuje mimo jiné elektronické řízení motoru a převodovky, posilovače řízení a vzduchového odpružení, řízení všech kol, zvuk motoru a charakteristiku automatické klimatizace.

Nový model RS Q8 je sériově vybaven 22“ koly z lehké slitiny s desetipaprskovým hvězdicovým designem a pneumatikami rozměru 295/40 – žádný jiný model Audi nebyl dosud sériově vybaven tak širokými pneumatikami. Exkluzivně pro model RS Q8 si lze na přání objednat 23“ kola z lehké slitiny v různých barvách. Tato kola se vyznačují designem s motivem rotoru tvořeného pěti paprsky ve tvaru písmene Y. Za velkými koly pracuje brzdová soustava RS s kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením (průměr 420 milimetrů vpředu a 370 milimetrů vzadu). Jejich desetipístkové brzdové třmeny jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Brzdové třmeny na přání dodávaných keramických brzd RS jsou šedé, červené nebo modré a jejich brzdové kotouče mají průměr 440 milimetrů vpředu, resp. 370 milimetrů vzadu.

Sebevědomý: exteriér

Nové Audi RS Q8 má nepřehlédnutelný, sebevědomý výraz tváře, který vozu vtiskuje impozantní leskle černá osmiúhelníková maska chladiče Singleframe se specifickou, rovněž leskle černou voštinovou mřížkou RS. V kombinaci s masivními bočními otvory pro přívod vzduchu a leskle černou ozdobnou lištou je tím dokonale vyjádřen atletický charakter velkého SUV ve stylu kupé v podání společnosti Audi Sport GmbH.

Směrem k zádi klesající linie střechy ústí do šikmo skloněných střešních sloupků D, vizuálně vyrůstajících z výrazně rozšířených blatníků nad podběhy kol v typickém designu modelů quattro. Specifické ozdobné lišty RS v barvě vozu rozšiřují karoserii vpředu o 10 milimetrů, vzadu o 5 milimetrů, a vytvářejí tak prostor pro ještě velkorysejší rozchod kol. Na přání dodávaná 23“ kola ještě více umocňují skvělý vzhled modelu RS Q8. Boční prahy RS mají v sériové výbavě odstín šedá Manhattan, což dodává karoserii ještě sportovnější styl. Výrazné zakončení horní části karoserie tvoří střešní spoiler RS, zatímco spodní části zádě dominuje specifický nárazník RS s ozdobnou lištou v hliníkové optice na difuzoru a s typickými oválnými koncovkami výfukové soustavy RS. Střešní spoiler RS vytváří přítlak na zadní nápravu, čímž přispívá k vyváženému chování vozidla ve vysokých rychlostech.

Paleta laků pro nové Audi RS Q8 zahrnuje devět barev, z nichž jeden je nemetalický a ostatní jsou metalické nebo s perleťovým efektem. Kryty vnějších zpětných zrcátek jsou standardně v hliníkové optice, na přání mohou být v barvě karoserie, černé nebo z uhlíkového kompozitu. Stylistické pakety Black nebo Carbon zahrnují ozdobné prvky v lesklé černé barvě nebo z uhlíkového kompozitu na masce chladiče, difuzoru, zadních svítilnách (pouze Carbon) a dalších místech. Ve spojení se stylistickými pakety Black a Carbon mohou být kruhy loga Audi a nápisy RS vpředu i vzadu na přání černé. Mnoho dalších možností individualizace nabízí program Audi exclusive.

Klienti mají na výběr dvě verze světlometů LED. Na přání dodávané světlomety RS Matrix LED s tmavě tónovanými krycími skly mají trojrozměrný design světel pro denní svícení s digitálním charakterem, podobně jako koncová světla LED. Krajní svítilny na zádi jsou vzájemně propojeny světelným pásem na leskle černé ploše, což umocňuje šířku vozidla. Světlomety RS Matrix LED a zadní svítilny disponují funkcí dynamických ukazatelů směru a při odemykání a zamykání vytvářejí specifickou světelnou animaci RS.

Velkoryse sportovní interiér

Interiér nového modelu RS Q8 je mimořádně přehledný. Všechny prvky pod černým čalouněním stropu z tkaniny jsou rozmístěny logicky a harmonicky. Na přání si mohou klienti objednat čalounění stropu tkaninou nebo Alcantarou v odstínu stříbrná Moon, případně černou Alcantarou. Štíhlá přístrojová deska s výrazně horizontálním uspořádáním zanechává velkorysý dojem. Centrálním prvkem na přístrojové desce je horní displej systému MMI touch response. Díky designu ve stylu černého panelu ve vypnutém stavu dokonale splývá s okolními černými plochami.

Dalším důležitým stylistickým prvkem je široká, symetrická konzola středového tunelu s ozdobným obložením v hliníku Race v odstínu antracitu, které umocňuje sportovní charakter velkého SUV s elegancí kupé.

Speciální ukazatele RS na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit a displeji MMI informují mimo jiné o tlaku v pneumatikách, točivém momentu, výkonu, teplotě, časech na kolo a hodnotách zrychlení. Řidič je při dosažení nejvyšších otáček vizuálně vyzván k zařazení vyššího převodového stupně. Také na přání dodávaný průhledový displej nabízí specifická grafická zobrazení RS.

Sportovní sedadla, čalouněná kombinací černé perleťové kůže Nappa a Alcantary s reliéfními logy RS, dokonale ladí s atletickou atmosférou ve velkém crossoveru z SUV a kupé. Ještě luxusnější variantou jsou sportovní sedadla RS, čalouněná kůží Valcona s prošíváním voštinovým vzorem a reliéfními logy RS. Sportovní sedadla RS nabízejí kromě masážní funkce také odvětrávání perforovaným povrchem.

Sportovní sedadla RS jsou standardně černá, na přání mohou být v barvě koňakově hnědé s kontrastním prošitím v žulově šedé barvě. Stylistické pakety RS zahrnují kontrastní prošívání opěrek kolen, věnce volantu, podlahových rohoží, páky voliče převodovky a okrajů bezpečnostních pásů v červené nebo šedé barvě. U obou stylistických paketů jsou středová konzola, páka voliče provozních režimů převodovky a volant čalouněné Alcantarou. Další možností individualizace interiéru jsou ozdobná obložení z matného uhlíkového kompozitu, šedého dubu nebo hliníku Spektrum. Paket rozšířeného koženého čalounění zahrnuje mimo jiné horní části výplní dveří a přispívá k ještě ušlechtilejší atmosféře.

Volant je zdoben nápisem RS. Osvětlené prahové lišty vpředu jsou opatřeny nápisem RS Q8. Sportovní volant RS s dole zploštělým věncem, obšitým perforovanou kůží, nese páčky pro manuální řazení a multifunkční tlačítka. Tlačítkem RS Mode může řidič přímo aktivovat nové režimy RS1 a RS2 systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit se přitom automaticky zobrazí specifické ukazatele RS.

RS Q8 dokazuje svou neomezenou praktickou využitelnost v každodenním provozu také v zadní části interiéru. Třídílná zadní sedadla jsou sériově podélně posuvná. Po sklopení jejich opěradel má zavazadlový prostor pod elektricky ovládaným zadním výklopným víkem objem až 1755 litrů.

Bezpečnost a konektivita: asistenční, informační a zábavní systémy

Nové Audi RS Q8 podporuje řidiče v mnoha situacích. Součástí rozsáhlé nabídky více než 30 asistenčních systémů je mimo jiné adaptivní asistent řízení, asistent pro hospodárnou jízdu, asistent pro průjezd křižovatkou, asistent pro změnu jízdního pruhu a prostorový kamerový systém.

Model RS Q8 sériově vybaven vrcholným informačním a zábavním systémem MMI Navigation plus, do něhož je integrován modul Audi connect pro přenos dat standardem LTE Advanced (s vloženou vlastní SIM kartou) a hotspot WLAN. Na základě projížděných tras rozpoznává navigační funkce preference řidiče, jemuž pak může předkládat inteligentní návrhy. Internetové služby Audi connect předvídavě doplňují plánování trasy.

Nový model RS Q8 bude u autorizovaných prodejců Audi v České republice a dalších evropských zemích k dispozici v průběhu prvního čtvrtletí 2020. Ceník supersportovního SUV s charakterem kupé začíná v Německu od 127 000 eur, cena pro český trh ještě nebyla stanovena.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

629 900 Kč

Ford C-MAX

Rok výroby 2018

299 000 Kč