Audi A1: Cena rozhodla o technice

10. 02. 2010
Sdílet článek

Audi přestalo napínat veřejnost zdlouhavým odhalováním každého pixelu svého nejmenšího modelu a konečně představilo A1 v plné kráse. Záměr vstoupit do okrajového segmentu malých luxusních vozů by se tentokrát snad mohl značce Audi podařit, když předtím hliníkové Audi A2 u zákazníků pohořelo zásluhou přehnané ceny a svérázného designu.

Mezitím si na úspěchu malého Mini, z kterého koncern BMW udělal vyloženě módní lifestylovou záležitost, ingolstadtští znovu ověřili, že prostor na trhu tu je a je škoda v něm prestiž svého loga nevyužít. Narozdíl od Mini však Audi A1 nestaví svou existenci na výrazném retro vzhledu a výkonných modelech s pruhy na kapotě, nýbrž na luxusu, precizní kvalitě a přitom akceptovatelné ceně. Přesně tak si to v polovině osmdesátých let představoval koncern Fiat se svou malou Lancií Y10, jejíž pozdější nástupce s názvem Ypsilon je dodnes nejtypičtějším představitelem kategorie exkluzivních malých vozů.


Kdo si pamatuje na studii Audi metroproject quattro z roku 2007, pro toho není sériová podoba „á jedničky“ žádným překvapením. Audi A1 využívá koncernovou platformu s interním názvem A05, která je společná i pro aktuální řady VW Polo a Seat Ibiza. Rozvor náprav je u všech tří stejný, tedy 2,47 metru. Audi má ale jako správné exkluzivní supermini ze všech nejmenší délku a naopak největší šířku, konkrétně 3,95 m (délka) 1,74 m (šířka) a 1,42 m (výška). Koeficient aerodynamického odporu má hodnotu Cx= 0,32, což sice v absolutním měřítku nevypadá na příliš velký úspěch (např. nové Audi A8 má Cx=0,26), ale v kategorii vozů obdobné velikosti je to stále velmi dobrý výsledek. Na praktičnost se u lifestylových produktů zas tak moc nehledí, takže zavazadelník by svým skromným objemem 267 litrů neměl nikoho pobuřovat. Navíc jej lze zvětšit sklopením zadních sedadel až na hodnotu 920 litrů. A to by na nákup mohlo stačit...

Využití existující koncernové platformy a opuštění avantgardní a drahé hliníkové konstrukce, kterou se neúspěšné A2 proslavilo, přinese efekt hlavně na příznivé ceně. Ta by kupodivu měla být jen o cca 1000 Eur vyšší než „lidové“ Polo s obdobnou motorizací a výbavou a měla by začínat částkou 16 000 Eur (cca 415 tisíc korun). Když si vzpomeneme na model A2, který v nejlevnějším provedení tak tak podlezl hranici 600 tisíc korun, tak se cena nové A1 jeví velmi rozumná...
 
Technika? Zatím nic nového pod sluncem..
Pro Audi A1 jsou zpočátku plánovány 4 motory, z toho dva benzínové a dva naftové. Ani zde se žádného překvapení nedočkáme, všechny jednotky už v nějaké podobě (přesněji výkonovém naladění) pracují pod kapotami malých koncernových vozů.

Základem je nedávno uvedený přeplňovaný benzínový čtyřválec 1,2 TSI (u Audi  1,2 TFSI), který známe už i ze škodovek, ale namísto výkonu 77 kW si jej Audi z dosud neobjasněné příčiny trochu podladilo na výkon 63 kW. S tím souvisí i snížení špičky točivého momentu na hodnotu 160 N.m. při 1500 až 3500/min. S toto motorizací a standardní pětistupňovou manuální převodovkou bude malá A1 uhánět až 179 km/h a z nuly na sto zrychlí za 12,1 s. Spotřeba dle metodiky EU činí 5,1 l/100 km.

Výkonnější benzínový motor už také známe, je to přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI (u Audi  1,4 TFSI) ve své nejslabší verzi, tedy s výkonem 90 kW. Ten dosahuje točivého momentu 200 N.m v rozsahu 1500- 4000/min. V tomto případě bude maximální rychlost činit 200 km/h a sprint na 100 km/h se odehraje během 9,1 s. (6st. manuál) resp. 9,2 (7st. aut. S-Tronic).

Diesely zastupuje zatím pouze koncernový čtyřválec 1,6 TDI Common Rail, zato ve dvojím výkonovém naladění. Ta slabší má výkon 66 kW a točivý moment 230 N.m. v rozsahu 1500- 2500/min. A1 s ním dosahuje stejné maximální rychlosti jako v případě slabšího benzínu 1,2 TFSI – tedy 179 km/h, zrychlení na sto je však s hodnotou 12,2 s o desetinku pomalejší. Zato dvojnásob přesvědčivá je spotřeba paliva- průměrně 3,8 litru nafty na 100 km...

Silnější verze motoru 1,6 TDI dává ve špičce 77 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 250 N.m. v rozsahu 1500- 2500/min. V tomto případě činí maximálka 187 km/h a sprint na 100 km/h se odehraje za 10,8 s. Spotřeba je pouze o desetinku litru vyšší než v předcházejícím případě- tedy 3,9 litru nafty.

Překvapením je však to, že oba diesely se standardně dodávají pouze s pětistupňovým manuálem. Zdá se, že Audi A1 zas tak velká technická kouzla proti stejně motorizovanému Polu, Golfu, Octavii či Ibize neučinilo, neboť i u těchto „masovek“ je diesel 1,6 TDI standardně k mání s pětistupňovým manuálem. Koncernové technické celky na jednu stranu umožňují snížit výrobní náklady u konvenčních modelů, ale na druhou stranu také mohou novou á jedničku občas trochu handicapovat v konkurenčním souboji o nejmodernější techniku na nejmenším půdorysu. Audi má však do budoucna jistě i pro diesely připraveno elegantní řešení v podobě sedmistupňové dvouspojkové automatiky S-Tronic, která opět není ničím jiným než známou koncernovou převodovkou DSG s lehce pozměněným softwarem...

Stabilizace ESP je standardní a zajišťuje mimo jiné i přibrzdění kola s horší trakcí, čímž supluje funkci samosvorného diferenciálu. Do budoucna se však plánuje rozšíření motorové palety o další, „bohužel“ už také existující: 1,2 TFSI s výkonem 77 kW i výkonnější verzi 1,4 TFSI s výkonem 125 kW), a ještě o diesel s výkonem 55 kW. Tím ale pravděpodobně nebude superúsporný tříválec 1,2 TDI z Pola BlueMotion, ale vzhledem ke specifickému obchodnímu zaměření spíše nejslabší existující varianta čtyřválce 1,6 TDI.

Co A1 ztrácí na své technické individualitě, to jistě dožene kvalitou svého provedení a důrazem na efekt. Už z obrázků je patrné masívní využití oblíbených LED diod, alternativně půjde pořídit až 18“ palcová kola namísto standardních 15 a 16“. Také interiéry vozů této značky jsou vyhlášené perfektním slícováním i použitím kvalitních materiálů. Jízdu nočními ulicemi jistě zpestří nádherné nepřímé ambientní osvětlení interiéru diodami, jak to známe z některých velkých luxusních vozů. Vůz se veřejnosti představí příští měsíc na autosalonu Ženevě a k zákazníkům se vydá už během letošního léta. České ceny doplníme hned jak budou dovozcem zveřejněny.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto Audi

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč