Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek

Nová Optima Sport Wagon GT nejen že je opravdu krásná. Ona dokonce i krásně jezdí a jejích 245 koní proto bohatě stačí, aby vás svou dynamikou neustále překvapovala! Je proto rozhodně lepší, než jsme tušili

Za částku jeden milión korun můžete ve vodách střední třídy pořídit třeba některou z německých prémiovek. Příplatkovou výbavu takového vozu sice s nejvyšší pravděpodobností spočítáte na prstech jedné ruky, jinými slovy - pořídíte si "holátko", ale budete jej mít.


Ačkoliv se to nezdá, tak s optimou GT je to podobné. Avšak z opačných důvodů. Sem už zkrátka nic přikoupit nelze, a pokud nehovoříme o malichernostech typu červených sedadel za 10 000 Kč a metalickém laku v ceně 18 000 Kč, přijíždí auto již od prvopočátku v maximální možné výbavě!

Jistě bychom se proto mohli uchýlit k suchému popisu jednotlivých vymožeností, a nudit vás větami typu: "A dokonce dokáže řídit mezi vyznačenými pruhy." K výčtu výbavy si ale stačí otevřít katalog. A co nás tedy zajímalo především? No přece jak "GéTéčko" jezdí.

Exteriér - nezapomenutelné "megalaufy"
Ještě než vyrazíme, odskočím na krátký moment k exteriéru (ten rozhodně stojí za zmínku) a podíváme se také dovnitř. Verzi GT poznáte snadno, zvláště pak zezadu. Obrovské koncovky výfuků a neméně výrazný zadní difuzor dávají tušit, že s tímto oříškem nebude radno si zahrávat.



Kontrast mezi logem Kia (to jsme s rychlými vozy prozatím neměli spojené) a zmíněnými sportovními prvky sice zprvu budí posměch, ale nebojte, on člověka přejde. Buď se totiž s tímto pekelně rychlým kombi svezete sami, anebo vám prachsprostě ujede. Je pekelně rychlé a obrovské koncovky má tedy právem.

Zpředu pak verzi GT poznáte podle sportovněji střiženého nárazníku a efektní chromové masky. 18 palcová kola už dnes patří ale spíše k průměru. A co uvnitř?

Interiér - decentní změny
V interiéru se toho oproti běžným verzím mnoho nezměnilo. Volant samozřejmě dostal sportovnější obšití a změna potkalo také sedadla. Obojí navíc zdobí výsostná loga GT. Ve zbylých ohledech jde však o klasický případ automobilu v nejlepší výbavě, která žití s vozem nebývale zpříjemňuje a svou posádku hýčká i prvky typu vyhřívaní zadních sedadel. Ovšem... Možná to bude znít krutě, ale nebýt těch červených sedadel, nepřipadá si pasažér v "GéTéčku" nijak výjimečně. Pro řidiče však nic podobného neplatí (to ale trochu předbíhám).

Zajímá vás z interiéru nového vozu Kia Optima více podrobností? Pak si neváhejte přečíst test elegantního sedanu, nebo rozumně vybaveného provedení Sport Wagon, kde se jednotlivým dojmům a také zpracování věnujeme více. Nyní už konečně tu "bestii" nastartujme!

Motor - velmi silný, velmi nevýrazný
Ale, ale. Jakápak "bestie"? Jen tichoučký dvoulitr s označením T-GDI, který jako kdyby všechny ty koně schovával někde v dálce. Jenomže zdání klame. Všech 245 koní je okamžitě připraveno plnit řidičovy rozkazy - do jednoho!

Kia Optima SW GT není žádné peříčko. Váží pořádných 1 686 kilogramů a ze čtení papírových hodnot jsme předpokládali, že přebytečná kila budou motor při zrychlování trápit. To se však neděje. Jakmile stlačíte plyn k podlaze, šestistupňová převodovka podřadí, necelou vteřinu vyčká, jestli opravdu chcete zažít tu bouři, a pustí to tam na plné pecky… Páni! Tohle je to něco, co člověku absolutně přerovná myšlenky spojené se značkou Kia! Rychloměr okamžitě letí k hrubě nelegálním číslům a jediné, co za vámi na dálnici zůstává, je prázdno. Prázdno a údiv okolních řidičů...

Rychlost, jakou tohle auto ve skutečném světě nabírá, je impozantní, a jestliže jsme se při přebírání smáli neustálému upozorňování ze stran zástupců automobilky, musíme jim dát za pravdu. Kia Optima SW GT není jen rychlé kombi. Je to ostře nabitá zbraň.

Jen škoda té převodovky. Sedmistupňová dvouspojka DCT totiž s motorem 2.0 T-GDi nefunguje moc dobře, čímž na optimu GT zbyl starší automat s o něco pomalejšími reakcemi. Při klidné jízdě je ospalý a klidný. Přesně tak, jak si přejete na nedělním výletě. Rychlejší změna jízdního stylu mu ale skrz zuby moc leze, a proto se velice často stává, že najednou neví, co se po něm chce a řadí nadvakrát. Má zásadní výtka však směřuje k jedné věci. Po přesunutí voliče převodovky do manuálního módu (totiž k sobě) se volič začíná ocitat až příliš blízko u pravé nohy a nezřídka se mi proto stalo, že jsem při ubrání plynu nohou omylem vrátil převodovku do režimu Drive. Jdeme na spotřebu.

Poetické prázdno za vámi bohužel není jediným prázdnem, které při rychlé jízdě zažijete. Plyn zabořený do podlahy způsobuje v 70 litrové nádrži podobný vír, jako když vypouštíte umyvadlo. Optima GT najednou doslova zhltne všechen benzín, a když se budete snažit, nikde vás nezměří, ale přesto stále pojedete daleko před limitem vozu, jste okamžitě nad 20 litry benzínu na 100 kilometrů. Při klidnějším tempu se ale naštěstí dá dostat někam k 13 litrům. Opačný režim jízdy s defenzivním přístupem a aktivovaným režimem ECO následně vykouzlí spotřebu okolo 9 litrů na 100 kilometrů. Kvůli takovému jezdění si ale "GéTéčko" nekupujete.

Jízda - Chybějící emoce? Jsou tu!
S doposud testovanými optimami jsme byli při jízdě vcelku spokojeni. Je sice pravdou, že běžná Optima přenáší do kabiny trochu více hluku od kol a že by se v zatáčkách mohla chovat mírně řečeno agilněji, stále však jde o dobře jezdící auto. Optima GT je ale z úplně jiného těsta! K poměrně konzervativnímu projevu přidává nečekanou dávku emocí. Svižná jízda v nízkých rychlostech sice stále smysl nedává (vůz okamžitě protočí přední kola a kvůli absenci samosvoru jsou i dost cítit kila navíc), jakmile se však silnice narovná, funguje brilantně.

Samozřejmě, jízda s ním je hlavně o motoru, který navzdory skutečnosti, že sám o sobě nemá nijak výrazný projev (jízdu podkreslují hlavně reproduktory uvnitř), rozjede auto vždy na obdivuhodné rychlosti. Špatné však není ani řízení, které je schopno přenést až překvapivě mnoho informací do volantu. Upřímně mám moc rád, když si se mnou auto při jízdě povídá a to Optima GT zvládá skvěle. Podvozek s adaptivními tlumiči člověka včas informuje o množství zbývající přilnavosti a na výjezdu ze zatáček jsou přední kola schopna dokonce tahat za volant. Ne tolik, aby to člověka vyděsilo, ale rozhodně pomohou vtáhnout do děje. Svižnou jízdu si proto s "GéTéčkem" vychutnáte, a přestože se nejlépe cítí na dálnicích, ani vzdušnějšími okreskami nepohrdne. A to je velké pozitivum.

Možná si říkáte, že pořád dokola píšu jen a jen o rychlosti a že vůz se zrychlením z 0-100 km/h za 7,6 sekundy nemůže být tak oslnivě rychlý. Nám se však opakovaně za sebou podařilo změřit o více než vteřinu lepší čas, čímž se dostáváme do teritoria rychlých sportovních automobilů, a nutno dodat, že s obdobným elánem "GéTéčko" pokračuje až na metu 200 km/h, kam se dostane po 22 sekundách. Zajímavé? Rozhodně. Okamžitě jsme proto navštívili jeden z autosalonů Kia a projeli tamní "GéTéčko". Výsledek? Jelo stejně zběsile!

Rozhodli jsme se proto, že vám s vozem natočíme také video. Vyjde na konci tohoto týdne a zmiňované hodnoty ilustruje daleko lépe než psané slovo. Tak nás sledujte, svezení s vozem Kia Optima GT SW určitě stojí za to!

Závěr - nejlepší Kia, jakou jsme řídili
Prozatímní vrchol nabídky jihokorejského výrobce jsme si vážně oblíbili. Optima SW GT dělá všechno stejně dobře jako její slabší sestry. Ke všemu ale přidává špetku emocí, které nám u zbylých verzí s naftovým motorem chyběly. Ujeli jsme s ní skoro 1 000 kilometrů, a to navzdory skutečnosti, že spotřebou se při dynamické jízdě (obrazně řečeno) blíží ruským obrněncům. Na kolik to vyšlo? Na tuhle otázku se mi nechce odpovídat. Raději vám však odpovím na dotaz, jestli to za to stálo? Rozhodně! Pohledy majitelů mnohdy i třísetkoňových monster, která ne a ne předjet vaši kiu, ty jsou prostě k nezaplacení. Tak brzy u zmiňovaného videa!



plusy
+ výkonný motor
+ jízdní projev při vyšších rychlostech
+ nejzábavnější Kia
+ prostor v interiéru
+ poměr cena/výkon/výbava
+ atraktivní vzhled

mínusy
- spotřeba benzínu
- pomalejší 6stupňová převodovka
- rychleji vadnoucí brzdy

Podívejte se také na Video k testu: Kia Optima SW GT

Technické údaje Kia Optima SW GT 2.0 T-GDi
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1 998 ccm
Výkon: 180 kW (245 k) / 6 000 ot./min.
Točivý moment max.: 353 Nm / 1 350 - 4 000 ot./min.
Max. rychlost: 232 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba - město: 11,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,1 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 8,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 70 l
Délka/šířka/výška: 4 855 / 1 860 / 1 470 mm
Rozvor: 2 805 mm
Zavazadelník: 552 / 1 686 l
Pohotovostní hmotnost: 1 685 kg
Spotřeba během testu: 10,6 l/100 km
Základní cena v test. výbavě: 999 980 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč