Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída

vloženo

My Češi milujeme velká kombi. Kia se proto snažila udělat maximum, aby s novou Optimou SportWagon uspěla. Povedlo se jí to?

Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída

Test nové Optimy jste u nás již četli. V loňském létě jsme s provedením sedan byli v Alpách a navzdory několika výtkám jsme si na cestu nemohli stěžovat. Jde navíc o krásné auto, takže zde budilo patřičný rozruch. Dnes tu však máme praktičtější variantu se jménem SportWagon. A protože nás zajímalo, co se do něj vejde, vyrazili jsme opět na hory, tentokrát do Krkonoš.


Úvodem musím pochválit marketingové zastoupení Kia. Jako jedni z mála totiž pochopili, že testovací vozy v nejlepších výbavách nemají pro většinu čtenářů patřičnou vypovídající hodnotu. (Je samozřejmě dobré vědět, co automobilky dokážou, když se pak ale pídíte po nějaké dostupnější verzi, zástupci daných značek obvykle nemají nic podobného k dispozici.) Do rukou se nám tak dostala základní výbava modelu Kia Optima SW s názvem Business Line, která při ceně 669 980 Kč skvěle odráží, co bude v budoucnu jezdit po našich silnicích.



Exteriér – nenápadné kombi
Vzhled testovaného provedení ale není zrovna jeho silnou stránkou. Lidé po optimě SW koukají zřídka kdy, a to navíc jen proto, že netuší, oč jde. Ale že by se zrovna líbila? S málokterou novinkou se vám podaří lépe zapadnout v davu. 16 palcová kola, halogenové světlomety s LED denním svícením a obyčejné žárovky v zadních svítilnách – to jsou poznávací znaky Business Line. Zmiňovanou nenápadnost pak v našem případě podtrhovala také šedá metalíza. Metalická barva karoserie (+18 000 Kč) a automatická převodovka (+55 000 Kč) jsou vlastně jedinými věcmi, za které lze připlácet.



Oproti variantě SW navíc sedan působí vyváženěji, elegantněji a z vnějšku i trochu více prémiově. Tohle je zkrátka klasické kombi úspěšných obchodních zástupců, žádná nafintěná fajnovka. Obchoďáci si ale stěžovat nebudou, za to se mohu zaručit…

Interiér – Co ty sedačky?!
Množství základní výbavy je v i té nejlevnější variantě totiž tak obsáhlé, že byste novou octavii museli skutečně hodně nadupat, abyste se dostali na stejnou úroveň. Kia je navíc za srovnatelnou cenu (cena je vážně srovnatelná - při stejné výbavě dělí oba dva vozy 12 000 Kč ve prospěch optimy) o třídu výš, tedy v kategorii superbu. A že si s těmi třídami nedělám srandu…



Po přesednutí na zadní sedadla se ihned ukáže, jakou je Optima SW královnou prostoru. Na Superb ještě pár centimetrů v oblasti kolen zbývá, ostatní konkurenti si o podobných hodnotách mohou nechat jen zdát. Sám měřím 185 centimetrů a za sebe se posadím s 14 centimetrovou rezervou. Prostoru ale není hodně jen před koleny. Ani v oblasti hlavy nemohou mít vzrostlí velikáni problém, a když jsme se spolu s kolegy zkoušeli na zadní lavici vtěsnat ve třech, shodli jsme se, že bychom zde přežili i pár delších přesunů.



Čím však základní výbava definitivně zklamala, jsou přední sedadla. Upřímně nevím, zda je v polstrování sedadel mezi výbavou Exclusive a Business Line nějaký rozdíl (vzorování mají totiž stejné a jediné, čím se liší, je použití syntetické kůže u sady Exclusive), ale jsem si bezpečně jist, že mne v sedanu s lepší výbavou ani jednou nebolela záda. Kdežto tady? Neustálý pocit zablokované krční páteře a putování mezi optimální a pohodlnou pozicí za volantem. Aspoň že se sedí příjemně nízko.

Kombi, to je zavazadelník. Jak se tady Kia předvedla? Ve všech ohledech nadprůměrně. Po sklopení zadních sedadel sice nevznikne zcela rovná plocha, základních 552 litrů objemu ale poskytne více než dostatečnou útěchu pro ty, kteří chtějí vyrazit s celou rodinou. Optima navíc potěší možností sklopit každé opěradlo zvlášť, čímž vznikne ideální prostor pro veškerou zimní výbavu. Maximální hodnota užitného objemu pak činí 1 686 litrů, což je opět kousek nad průměrem.

Motor a jízda – kombi nepoznáte
Téma chování a dynamiky inovované sedmnáctistovky CRDi jsem v prvním testu Optimy probíral dost podrobně. Rovnou se tedy zaměřím na rozdíly, které způsobilo přifouknutí původní karoserie, a plynule přejdu k samotné jízdě.
Naftový motor si skutečně moc nerozumí s vyššími otáčkami, o čemž svědčí i extrémně dlouhé převody, které mají za cíl snížení spotřeby paliva. To se v letních měsících opravdu dařilo, Optima předvedla reálnou spotřebu 5,4 litrů nafty na 100 kilometrů. Zimní teploty ale způsobily pravý opak. Menší objem motoru, který je daleko náchylnější například na zapnuté topení, byl zkrátka znát. Při defenzivní jízdě tak výsledná spotřeba činila 6,8 litrů na 100 kilometrů a ve městě se nebyl problém dostat přes 7,5 litrů. Inu, ta zima…



Dynamikou a jízdním chováním však vůz neutrpěl. Právě naopak. Kombi se mi totiž subjektivně zdálo ještě o něco tišší než sedan a při jízdě působilo vyrovnanějším dojmem. To by přece mělo být obráceně! Směrem k odhlučnění zadní nápravy proto posílám velkou poklonu. Stejně tak se mi ale líbil i projev podvozku na vymletých českých silnicích. Optima SW dobře drží, nehrne se po čumáku, a přestože má nejradši ustálenou jízdu v přímém směru, rozhodně vás v uklouzaných zatáčkách nezradí. Malá kola jí navíc dodala dostatečnou dávku pohodlí a izolace. 16palcové ráfky na zimu jsou zde tedy jasným ideálem.



Trochu horší situace ale panuje na výjezdech do kopců. Lehký motor nad přední nápravou způsobuje, že Optima hrabe daleko dříve, než byste to čekali. Celou situaci tak musí zachraňovat řidič. Motor má naštěstí parádní odezvu na plynový pedál, která dovoluje dávkovat přesně tolik plynu, abyste i při omezeném, nebo zcela vypnutém ESP (to by jinak sebralo potřebný výkon) vyjeli vše potřebné. Nikde jsme proto nezapadli, a když se nás u horské boudy ptali, jak je možné, že nemáme řetězy, prostě jsme ukázali na optimu. (Zde ale samozřejmě patří i velký dík použitým pneumatikám Nokian WR D3, které Kia na své vozy dodává.)



Závěr – SW = Správná Wolba
Týden ve společnosti automobilu Kia Optima SW 1.7 CRDi Business Line nebyl ničím výjimečný (pozor - čtěte dál!). Jakkoliv se však předchozí věta může zdát negativní, jde o velkou poklonu. Proč?
Víte, přesně tyto pocity obvykle zažívám po vrácení některého z vozů koncernu Volkswagen, u kterého člověka po celou dobu testovaní nic zásadního nenaštve a týden uteče tak, že si svého vozu v podstatě ani nevšimne. Jednoduše vám totiž v ničem nevadí, žije se vám snadno, a díky velké nádrži nemusíte ani moc často tankovat. A přesně takové to bylo s optimou SW (tedy až na ty sedačky). O chybách, které má, jsem věděl již z předešlého seznámení, a praktičtější verze ukázala, že za příplatek 30 000 Kč umí nabídnout víc než jen větší kufr. Jezdí totiž ještě o trochu lépe a je minimálně stejně tak tichá. Prostě fajn auto.



Plusy
+ pokročilý interiér
+ obsáhlost základní výbavy
+ rozumná cena
+ dostatečně praktický zavazadelník
+ místo na zadních sedadlech
+ vyrovnané jízdní chování

Mínusy
- tvar a tvrdost předních sedadel
- necitlivé řízení
- absence větších kapes ve dveřích
- plasty ve spodní části palubní desky

Technické údaje Kia Optima SW 1.7 CRDi Business Line
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1685 ccm
Výkon: 104kW (141k) / 4 000 ot./min.
Točivý moment max.: 340Nm / 1 750-2 000 ot./min.
Max. rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,2 s
Spotřeba - město: 5,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,9 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,3 l /100 km
Objem pal. nádrže: 70 l
Délka/šířka/výška: 4 855 / 1 860 / 1 470 mm
Rozvor: 2805 mm
Zavazadelník: 552 / 1 686 l
Pohotovostní hmotnost: 1 685 kg
Spotřeba během testu: 6,9 l/100 km
Základní cena v test. výbavě: 669 980 Kč

text + foto: Martin Müller

Vyhledat vozidla v inzerci: Kia

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída Fotografie k článku Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč
24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek