Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem

vloženo

Hyundai i30 s benzínovou šestnáctistovkou a manuální převodovkou je hodně povedeným automobilem, který snese srovnání s nejlepšími ve třídě. Jak si však povede tento model vybavený vrcholným dieselem a automatickou převodovkou?

Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Nedávno jsme podrobně otestovali Hyundai i30 poháněný benzínovou jedna-šestkou ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou. Tato kombinace nemusí být zrovna každému po chuti. Kdo jezdí dlouhé trasy a přitom se často pohybuje i po městě, zřejmě raději zvolí vznětový motor v kombinaci s automatem. Proto jsem tuto kombinaci pečlivě vyzkoušel. Hyundai i30 tak poháněla vznětová šestnáctistovka CRDi a o přenos výkonu se starala šestistupňová automatická převodovka.

Abych Hyundai i30 pořádně vyzkoušel, vydal jsem se s ní na autosalon do Lipska. Na trase dlouhé 520 km se mi podařilo dosáhnout rychlostního průměru 101 km/h. Cestou do Německa jsem chtěl z i30 vyždímat maximum. Po překročení česko-německé hranice, jsem neustále držel plyn na podlaze. Podle tachometru i30 upalovala stálou rychlostí 190 km/h. Cestou k cíly bylo nutné několikrát (díky tunelům, dvěma omezením a několika autům) snížit rychlost na polovinu a opětovně zrychlit na své maximum. To i30 vybavená automatem zvládá poněkud rozvážně, avšak ve vyšších rychlostech překvapivě dobře. Přestože je dieselová i30 těžší oproti benzínové o 120 kg, paradoxně ji to prospívá na dálnici, kde je při vyšších rychlostech znatelně stabilnější (zejména pak v přímém směru).

Při své maximálce (195 km/h) se i30 chová překvapivě stabilně, je netečná na poryvy bočního větru a táhlé dálniční zatáčky zvládá jako vůz střední třídy. S dieselem pod kapotou působí i30 pevně a nerovnosti dálnic žehlí s nevídanou noblesou. Stejně kvalitně si umí poradit s příčnými spáry. A nejlepší na tom všem je, že spotřeba při jízdě "na doraz" nepřekročí 8,6 l/100 km. To je maximum, kterého se mi podařilo na uvedené trase dosáhnout (průměrná rychlost tam 121 km/h). Auto prostě rychleji nejede a motor si více nevezme. Cesta zpět díky pátečnímu hustému provozu měla za následek snížení průměrné rychlosti na již uvedených 101 km/h a snížení spotřeby paliva na závěrečných 7,6 l/100 km. V případě spojení dieselu a manuální převodovky můžete počítat s ještě přívětivější spotřebou paliva.

Samotný diesel vyniká kultivovaným chodem, i když samotné odhlučnění motoru by mohlo být ještě o kousek lepší. Devadesát-čtyři kilowat výkonu by z prvního svezení hádal jen málokdo. Přesto 1.6 CRDi mohu označit za lepší průměr (lépe na tom je snad jen nová 1.6 dCi o Renaultu, 1.6 Multijet od Fiatu nebo 1.6 TDI-CR od Volkswagenu). Šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem řadí hladce a je díky komfortnímu charakteru i30 dobrým společníkem. Pokud je potřeba, umí převodovka podřadit klidně o dva rychlostní stupně níže. Přesto platí, že například v dálničních stoupání automat vyčkává s podřazením ze šestky na pětku o něco déle, než by bylo potřeba. Automatická převodovka se ovládá řadící pákou. Jednotlivé rychlostní stupně lze volit pomocí páky, ale to je téměř zbytečné. Proto asi také inženýři úplně upustili od pádel pod volantem. Aktivací tlačítka ECO ztrácí „i-třicítka“ na dynamice.

Pochválit musím řízení i brzdy. Ty však vyžadují použití více síly než u benzínové verze. Samotný podvozek tlumí nerovnosti doslova famózně. Hluk v kabině je navíc velmi dlouho minimální. Nejpříjemnější je se pohybovat v rychlostech kolem 150 km/h. To vládne na palubě stále akustická pohoda.

V Česku je hatchback Hyundai i30, sourozecen Kii Ceed, prodáván se zážehovými motory 1.4i CVVT/73 kW, 1.6i CVVT/88 kW, 1.6 GDI/99 kW a vznětovými 1.4 CRDI/66 kW, 1.6 CRDI/81 nebo 94kW s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. U všech pohonných jednotek lze zvolit za příplatek 40.000 Kč šestistupňový automat. Hyundai i30 se prodává pouze ve dvou stupních výbavy - Entry a Trikolor. Už v základní výbavě Entry dostanete šestici airbagů, palubní počítač, mlhovky, centrální zamykání, antiblokovací systém ABS+EBD s brzdovým asistentem BA, stabilizační systém VSM včetně protiprokluzového TCS, asistent rozjezdu do kopce nebo elektricky ovládaná zrcátka. Výbava Trikolor má navíc například klimatizaci, vyhřívaná vnější zrcátka, dálkové ovládání. Za příplatek je třeba paket Komfort (tempomat, flexibilní posilovač řízení, kožený volant), dále například parkovací kamera (umístěná pod výklopným logem a tudíž se nešpiní), xenonové světlomety s natáčením do zatáček, denní LED světla, panoramatická střecha, navigaci se 7“ dotykovou obrazovkou, kolenní airbag, bezklíčkový vstup a startování tlačítkem, systém start-stop ISG, vyhřívaná přední sedadla.

Po stránce jízdních vlastností patří nová i30 rozhodně ke špičce. Na samotný vrchol v podobě Mazdy 3 a Fordu Focus sice kousek ztrácí, přesto se i30 svým projevem hodně přibližuje Volkswagenu Golf, který řada lidí považuje za etalon nižší střední třídy. Hyundai s modelem i30 udělal velký kus práce, což se rázem podepsalo na skvělých prodejních výsledcích. Model i30 je skvělým kompaktním hatchbackem, který přináší nadprůměrnou kvality jízdy a téměř v ničem neztrácí za nejlepšími ve své třídě.

Základní verzi poháněnou benzínovou čtrnáctistovkou pořídíte ve výbavě Entry v současné době za 289.990 Kč. Testovaný vůz s nejvýkonnější vznětovou šestnáctistovkou CRDi přijde minimálně na 415.990 Kč, přičemž za automat je nutné doplatit již zmíněných 40.000 Kč. Zde jen připomenu, že s benzínovou a výkonnější 1.6 GDI je i30 o 70.000 Kč levnější. Aby se Vám diesel vyplatil, musíte fakt hodně jezdit po dálnici.

(plusy)
kvalita jízdy
spotřeba paliva
honosný interiér a kvalita zpracování
odhlučnění kabiny

(mínusy)
horší výhled přes A sloupek
horší odhlučnění zadních kol
Technické údaje Hyundai i30, 1.6 CRDi/94 kW, AT, Trikolor
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1582 ccm
Výkon: 94kW(128)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 260Nm/1900-2750 ot./min.
Max. rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,7 s
Spotřeba - kombin.: 5,5 l/100 km
Spotřeba - město: 7,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,5 l /100 km
Objem pal. nádrže:   53 l
Délka/šířka/výška: 4300/1780/1470 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 378/1316 l
Provozní/celková hmotnost: 1385-1515/1940 kg
Základní cena: 289.990 Kč (1.4i, CVVT/73 kW, Entry)
Cena test. modelu od: 415.990 Kč (1.6 CRDi/94 kW, Trikolor)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Hyundai

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem Fotografie k článku Test: Hyundai i30 s dieselem a automatem
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer