Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední?

vloženo

Nižší střední třídě v Česku hned po Octavii kraluje Hyundai i30, který v prodejích předběhl dokonce zavedený Volkswagen Golf nebo Ford Focus. Nás proto zajímalo, co stojí za jeho fenomenálním úspěchem. Půjčili jsme si tedy na týden i30 s benzínovou jedna-šestkou GDI ve výbavě Trikolor.

Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Hyundai i30 sjíždí z výrobních pásů ze slezských Nošovic, přičemž samotný vůz byl zkonstruován v technickém centru Hyundaie v německém Rüsselsheimu. První generaci modelu i30 začala automobilka Hyundai prodávat v roce 2007. O tři roky později i30 prodělala facelift a v letošním roce přišla druhá generace, kterou jsme si již podrobně představili v samostatném článku. Proto se rovnou vrhneme na zkušenosti po týdnu stráveném za volantem této novinky.

Druhá generace i30 povyrostla do délky o 20 mm (4300 mm), šířky o 5 mm (1780 mm) a výšky o 10 mm (1470 mm), přičemž rozvor náprav zůstal zachován (2650 mm). Názor na design karoserie si zajisté každý udělá sám. Za zmínku stojí zajímavé řešení kamery sloužící parkovacím senzorům. Ta se schovala na zádi pod znakem automobilky, přičemž při zařazení zpátečky se kamera automaticky vyklopí. Díky tomu je zabráněno zašpinění čočky, přičemž tato vychytávka je dostupná od výbavy Trikolor s paketem Style.

Kvalitní interiér
Interiér, zejména pak pracoviště řidiče je inspirováno větším modelem i40. Samotná kabina je prostorná a kvalitně zpracovaná. Po stránce ergonomie Hyundai neudělal žádný výrazný přešlap. Taktéž čitelnost přístrojů a chod ovladačů je doslova ukázkový. Jedinou slabinou je horší výhled přes masivní "áčkové" sloupky. Přední sedadla jsou dostatečně dimenzována a poskytují tělu odpovídající oporu. Zadní asymetricky dělená sedadla lze sklopit do roviny. Nejdříve je však potřeba odklopit sedáky za přední sedadla a poté teprve sklopit opěradla.

Tři zážehové, tři vznětové
Pod kapotou i30 je možné vybírat z šesti čtyřválcových motorů spojených výhradně s manuální šestirychlostní převodovkou. Nabídka zážehových motorů začíná čtrnáctistovkou MPI o výkonu 73 kW, která se hodí zejména pro méně náročné řidiče. Čtrnáctistovka poskytuje omezenou dynamiku a není vhodná pro delší dálniční přesuny. Nabídka pokračuje šestnáctistovkou MPI s výkonem 88 kW a končí (zatím) u námi testované šestnáctistovky GDI s výkonem 99 kW. Zájemci o vznětový motor mohou sáhnout po 1.4 CRDi/66 kW nebo po jedné ze dvou šestnáctistovek CRDi VGT 81 kW nebo 94 kW.

Sázka na atmosféru
Automobilka Hyundai šla v případě testované pohonné jednotky GDI proti současnému proudu. V Koreji totiž vsadili na zážehový čtyřválec, který se obejde bez tolik populárního přeplňování. Atmosfericky plněný čtyřválec dostal přímý vstřik paliva a variabilní časování ventilů. Díky tomu dosahuje v dané kategorii špičkového výkonu 99 kW (135 koní) při 6300 ot./min. a současně se chlubí mimořádnou pružností. Šestý rychlostní stupeň není problém zařadit při městské padesátce. Motor si to nechá líbit dokonce velmi nízké otáčky (problém není se pohybovat při jízdě kolem 1400 otáček). Pro předjíždění je však nutné podřadit, klidně rovnou o dva, tři rychlostní stupně. Těsně pod hranicí 4000 otáček šestnáctistovka ožívá a plynule zrychluje až téměř k sedmi tisícům, což doplňuje příjemný mírně jadrný zvukový doprovod motoru. Pro využívání maximálního výkonu je nutné motor neustále točit, točit a točit. Jedině tak si ho užijete. V nízkých otáčkách je jeho projev ve srovnání s přeplňovanou konkurencí trochu nevýrazný. Šestnáctistovka je příjemným společníkem na dálnici, kde na šestý rychlostní stupeň točí rozumných 3500 ot./min.

Jedinou slabinou je vyšší průměrná spotřeba při pohodové jízdě. Na druhou stranu atmosférický motor není tolik náchylný na jízdní styl. Budete-li mu šlapat na krk, nepoletí spotřeba tak razantně nahoru jako u přeplňovaných pohonných zážehových jednotek. Velmi ostře budete jezdit za nějakých 11-12 l/100 km a téměř nikdy se nedostanete přes 15 l/100 km. Dlouhodobě však budete jezdit v kombinovaném provozu za nějakých 8 l/100 km, což je plně akceptovatelná hodnota. Mimo město se dá jet dokonce za nějakých 5,5 l/100 km.

Na silnici umí
Hyundai i30 po týdenním testování překvapil svým jízdním projevem. Za výtečnou kvalitou jízdy stojí pevný, jistý a stabilní podvozek, který umí výrazně utlumit všechny negativa českých silnic (od příčných nerovností až po větší výmoly). Hyundai i30 funguje znamenitě dokonce i v zatáčkách s nerovným povrchem, ke z Vás nevytřepe duši, přičemž samotný podvozek není tvrdý a ani měkký. Automobilce Hyundai se podařil skvělý kompromis, který přináší nadpůrměrné jizdní vlastnosti a solidní komfort. i30 umí být dokonce zábavná, musíte však přitlačit na plynový pedál. Víceprvková zadní náprava obstojí i při velmi agresivní jízdě, kdy vyniká vynikající stabilitou přenosu hmotnosti. Chování i30 je velmi čitelné a nezáludné. Samotné řazení šestirychlostní převodovky je velmi příjemné, dráhy jsou přesně vymezené a jednotlivé stupně zapadají s lehkostí. Horší je to s řízením, které postrádá více citu.

Nejlepší ve třídě?
Po stránce jízdních vlastností patří nová i30 rozhodně ke špičce. Na samotný vrchol v podobě Mazdy 3 a Fordu Focus sice kousek ztrácí, přesto se i30 svým projevem hodně přibližuje Volkswagenu Golf, který řada lidí považuje za etalon nižší střední třídy. Hyundai s modelem i30 udělal velký kus práce, což se hned podepsalo na skvělých prodejních výsledcích. Model i30 je skvělým kompaktním hatchbackem, který přináší nadprůměrnou kvality jízdy a téměř v ničem neztratí za nejlepšími ve své třídě. Základní verzi i30 pořídíte ve výbavě Entry v současné době za 289.990 Kč. Testovaný vůz s benzínovou 1.6 GDI přijde minimálně na 345.990 Kč.

(plusy)
honosný interiér
odhlučnění kabiny
motor GDI
přesné řazení
kvalita jízdy

(mínusy)
horší výhled přes A sloupek
horší odhlučnění zadních kol
absence silnějšího benzínového motoru v nabídce
Technické údaje Hyundai i30, 1.6 GDI, Trikolor
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1591 ccm
Výkon: 99kW(135k)/6300 ot./min.
Točivý moment max.: 164,3Nm/4850 ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,7 l/100 km
Spotřeba - město: 7,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,6 l /100 km
Objem pal. nádrže:   53 l
Délka/šířka/výška: 4300/1780/1470 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 378/1316 l
Provozní/celková hmotnost: 1268-1399/1820 kg
Základní cena: 289.990 Kč (1.4i, CVVT/73 kW, Entry)
Cena test. modelu od: 345.990 Kč (1.6 GDI/99 kW, Trikolor)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Hyundai

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední? Fotografie k článku Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer