Test: Hyundai i30 - novodobý vládce nižší střední?

23. 05. 2012
Sdílet článek

Nižší střední třídě v Česku hned po Octavii kraluje Hyundai i30, který v prodejích předběhl dokonce zavedený Volkswagen Golf nebo Ford Focus. Nás proto zajímalo, co stojí za jeho fenomenálním úspěchem. Půjčili jsme si tedy na týden i30 s benzínovou jedna-šestkou GDI ve výbavě Trikolor.

Hyundai i30 sjíždí z výrobních pásů ze slezských Nošovic, přičemž samotný vůz byl zkonstruován v technickém centru Hyundaie v německém Rüsselsheimu. První generaci modelu i30 začala automobilka Hyundai prodávat v roce 2007. O tři roky později i30 prodělala facelift a v letošním roce přišla druhá generace, kterou jsme si již podrobně představili v samostatném článku. Proto se rovnou vrhneme na zkušenosti po týdnu stráveném za volantem této novinky.


Druhá generace i30 povyrostla do délky o 20 mm (4300 mm), šířky o 5 mm (1780 mm) a výšky o 10 mm (1470 mm), přičemž rozvor náprav zůstal zachován (2650 mm). Názor na design karoserie si zajisté každý udělá sám. Za zmínku stojí zajímavé řešení kamery sloužící parkovacím senzorům. Ta se schovala na zádi pod znakem automobilky, přičemž při zařazení zpátečky se kamera automaticky vyklopí. Díky tomu je zabráněno zašpinění čočky, přičemž tato vychytávka je dostupná od výbavy Trikolor s paketem Style.

Kvalitní interiér
Interiér, zejména pak pracoviště řidiče je inspirováno větším modelem i40. Samotná kabina je prostorná a kvalitně zpracovaná. Po stránce ergonomie Hyundai neudělal žádný výrazný přešlap. Taktéž čitelnost přístrojů a chod ovladačů je doslova ukázkový. Jedinou slabinou je horší výhled přes masivní "áčkové" sloupky. Přední sedadla jsou dostatečně dimenzována a poskytují tělu odpovídající oporu. Zadní asymetricky dělená sedadla lze sklopit do roviny. Nejdříve je však potřeba odklopit sedáky za přední sedadla a poté teprve sklopit opěradla.

Tři zážehové, tři vznětové
Pod kapotou i30 je možné vybírat z šesti čtyřválcových motorů spojených výhradně s manuální šestirychlostní převodovkou. Nabídka zážehových motorů začíná čtrnáctistovkou MPI o výkonu 73 kW, která se hodí zejména pro méně náročné řidiče. Čtrnáctistovka poskytuje omezenou dynamiku a není vhodná pro delší dálniční přesuny. Nabídka pokračuje šestnáctistovkou MPI s výkonem 88 kW a končí (zatím) u námi testované šestnáctistovky GDI s výkonem 99 kW. Zájemci o vznětový motor mohou sáhnout po 1.4 CRDi/66 kW nebo po jedné ze dvou šestnáctistovek CRDi VGT 81 kW nebo 94 kW.

Sázka na atmosféru
Automobilka Hyundai šla v případě testované pohonné jednotky GDI proti současnému proudu. V Koreji totiž vsadili na zážehový čtyřválec, který se obejde bez tolik populárního přeplňování. Atmosfericky plněný čtyřválec dostal přímý vstřik paliva a variabilní časování ventilů. Díky tomu dosahuje v dané kategorii špičkového výkonu 99 kW (135 koní) při 6300 ot./min. a současně se chlubí mimořádnou pružností. Šestý rychlostní stupeň není problém zařadit při městské padesátce. Motor si to nechá líbit dokonce velmi nízké otáčky (problém není se pohybovat při jízdě kolem 1400 otáček). Pro předjíždění je však nutné podřadit, klidně rovnou o dva, tři rychlostní stupně. Těsně pod hranicí 4000 otáček šestnáctistovka ožívá a plynule zrychluje až téměř k sedmi tisícům, což doplňuje příjemný mírně jadrný zvukový doprovod motoru. Pro využívání maximálního výkonu je nutné motor neustále točit, točit a točit. Jedině tak si ho užijete. V nízkých otáčkách je jeho projev ve srovnání s přeplňovanou konkurencí trochu nevýrazný. Šestnáctistovka je příjemným společníkem na dálnici, kde na šestý rychlostní stupeň točí rozumných 3500 ot./min.

Jedinou slabinou je vyšší průměrná spotřeba při pohodové jízdě. Na druhou stranu atmosférický motor není tolik náchylný na jízdní styl. Budete-li mu šlapat na krk, nepoletí spotřeba tak razantně nahoru jako u přeplňovaných pohonných zážehových jednotek. Velmi ostře budete jezdit za nějakých 11-12 l/100 km a téměř nikdy se nedostanete přes 15 l/100 km. Dlouhodobě však budete jezdit v kombinovaném provozu za nějakých 8 l/100 km, což je plně akceptovatelná hodnota. Mimo město se dá jet dokonce za nějakých 5,5 l/100 km.

Na silnici umí
Hyundai i30 po týdenním testování překvapil svým jízdním projevem. Za výtečnou kvalitou jízdy stojí pevný, jistý a stabilní podvozek, který umí výrazně utlumit všechny negativa českých silnic (od příčných nerovností až po větší výmoly). Hyundai i30 funguje znamenitě dokonce i v zatáčkách s nerovným povrchem, ke z Vás nevytřepe duši, přičemž samotný podvozek není tvrdý a ani měkký. Automobilce Hyundai se podařil skvělý kompromis, který přináší nadpůrměrné jizdní vlastnosti a solidní komfort. i30 umí být dokonce zábavná, musíte však přitlačit na plynový pedál. Víceprvková zadní náprava obstojí i při velmi agresivní jízdě, kdy vyniká vynikající stabilitou přenosu hmotnosti. Chování i30 je velmi čitelné a nezáludné. Samotné řazení šestirychlostní převodovky je velmi příjemné, dráhy jsou přesně vymezené a jednotlivé stupně zapadají s lehkostí. Horší je to s řízením, které postrádá více citu.

Nejlepší ve třídě?
Po stránce jízdních vlastností patří nová i30 rozhodně ke špičce. Na samotný vrchol v podobě Mazdy 3 a Fordu Focus sice kousek ztrácí, přesto se i30 svým projevem hodně přibližuje Volkswagenu Golf, který řada lidí považuje za etalon nižší střední třídy. Hyundai s modelem i30 udělal velký kus práce, což se hned podepsalo na skvělých prodejních výsledcích. Model i30 je skvělým kompaktním hatchbackem, který přináší nadprůměrnou kvality jízdy a téměř v ničem neztratí za nejlepšími ve své třídě. Základní verzi i30 pořídíte ve výbavě Entry v současné době za 289.990 Kč. Testovaný vůz s benzínovou 1.6 GDI přijde minimálně na 345.990 Kč.

(plusy)
honosný interiér
odhlučnění kabiny
motor GDI
přesné řazení
kvalita jízdy

(mínusy)
horší výhled přes A sloupek
horší odhlučnění zadních kol
absence silnějšího benzínového motoru v nabídce
Technické údaje Hyundai i30, 1.6 GDI, Trikolor
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1591 ccm
Výkon: 99kW(135k)/6300 ot./min.
Točivý moment max.: 164,3Nm/4850 ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,7 l/100 km
Spotřeba - město: 7,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,6 l /100 km
Objem pal. nádrže:   53 l
Délka/šířka/výška: 4300/1780/1470 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 378/1316 l
Provozní/celková hmotnost: 1268-1399/1820 kg
Základní cena: 289.990 Kč (1.4i, CVVT/73 kW, Entry)
Cena test. modelu od: 345.990 Kč (1.6 GDI/99 kW, Trikolor)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč