Test: Suzuki Vitara - změna identity

vloženo

Vitara byla vždy pořádným autem, které nebylo problém vzít do terénu a nebát se o něj. Nebyla tak schopná jako menší Jimny, ale konkurenci vždy o řád převyšovala. To se však s příchodem nové generace změnilo. Vitara je pohlednější a směřuje na silnice. A nás v redakci zajímalo, jak změna identity dopadla?

Test: Suzuki Vitara - změna identity Test: Suzuki Vitara - změna identity

Vitara byla od příchodu na trh v roce 1988 vcelku vyhraněným vozem, který cílil na specifickou část zákazníků. S novou generací po čtvrt století však přichází změna orientace. Místo vozu určeného pro nezpevněné silnice, který se však neztratí na silnici, přichází moderní kompaktní SUV ve svěžím designu.

Vitaru můžeme podle rozměrů zařadit někam mezi menší model SX-4 a větší S-Cross. Nová Vitara je oproti S-Crossu kratší zhruba o dvacet centimetrů a má také o deset centimetrů kratší rozvor náprav (2 500 mm - stejně jako model SX-4). 

Za soupeře Vitary můžeme považovat Opel Mokka, Fiat 500X nebo Jeep Renegade. Ty jsou narozdíl od Renaultu Captur, Peugeotu 2008 nebo Hondy HR-V dodávány i s pohonem všech kol.



Vitara je dostupná pouze v jedné jediné karosářské pětidveřové verzi (dříve byla Vitara třídveřová a pětidveřová verze se prodávala pod jménem Grand Vitara). Aktuálně kromě standardního provedení karoserie je možné volit městský paket (URBAN +15 848 Kč) s chromovanými rámečky a lištami nebo zadním spojlerem. K dispozici je také terénní paket (OUTDOOR +17 813 Kč). Za mřížku chladiče v bílé nebo černé barvě zaplatíte 2 867 Kč. Příplatek za dvoutónový metalický lak dostupný od výbavy Premium činí 21 000 Kč.

Prostor nechybí
Vitara je sice kratší než S-Cross, ale dokáže nabídnout na předních sedadlech dokonce o tři centimetry na šířku více prostoru, vzadu je pak místa na chlup stejně jako v delším modelu. Díky hranaté stavbě karoserie vyniká Vitara poskytovaným prostorem na výšku. Na všech sedadlech jsme tak naměřili o pět centimetrů více místa než v S-Crossu. Jediné, kde malinko Vitara ztrácí je podélný prostor, v praxi však kolena netrpí.

Špatné to není ani v zavazadlovém prostoru. Vitara dokáže převést 375 litrů zavazadel. Po sklopení zadních nesouměrně dělených opěradel vzniká díky dvojité podlaze téměř rovná ložná plocha. Dvojité dno je praktickým doplňkem. Bohužel je nutné se smířit pouze s lepící sadou, rezervu nelze objednat ani za příplatek.



Interiér je jednoduchý a přehledný. V testované výbavě nechyběl například adaptivní tempomat (Radar Break Support) s regulací odstupu a výstrahou před kolizí. Ten jsme ocenili zejména na dálnicích. Pokud si objednáte multimediální systém s navigací a dotykovou obrazovkou, počítej s tím, že se ovládá výhradně přes obrazovku, což je při jízdě občas velmi problematické. Stejně tak ovládání palubního počítače pomocí kolíčku v kapličce za volantem není příliš šikovné. Tím však naše výtky končí a interiér Vitary můžeme považovat za vzorný a pohodlný. Odkládacích prostorů je dostatek, stejně tak rozvržení ovládacích prvků.



Snaživý a úsporný
Nová Vitara může být poháněna benzinovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru nebo naftovým čtyřválcem 1,6 DDiS. Kvůli snížení spotřeby při současném zachování vysokého výkonu a točivého momentu se konstruktéři zaměřili na optimalizaci tření všech pohyblivých částí a redukci hmotnosti samotného motoru i souvisejících komponent. U naftového motoru vedla cesta k ještě nižší spotřebě a emisím přes nový systém recirkulace spalin EGR a elektronické řízení geometrie lopatek turbodmychadla (VGT).


S testovaným benzinovým motorem 1,6 VVT je spojena pětistupňová manuální převodovka, s naftovým motorem 1,6 DDiS se dodává šestistupňová manuální převodovka. Pro benzinový motor 1,6 VVT se jako alternativa nabízí zcela nová šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem od Aisinu (S-Cross si musí vystačit s variátorem).



Samotná šestnáctistovka se obejte ve Vitaře bez přeplňování. To v dnešní době turbomotorů působí staromódně, my jsme však tento počin hned po prvních kilometrech ocenili. Čtyřválec vyniká naprosto klidným chodem, slušný výkonem (88 kW při 6 000 ot./min. spolu s maximem točivého momentu 156 N.m v 4 400 ot./min.) a nízkou spotřebou paliva. Agregát jde snadno do otáček a díky nízké hmotnosti je plně dostačující pohonnou jednotkou. V praxi lze jezdit za 5,5 l/100 km bez větších potíží. My jsme však Vitaru trápili v terénu i na dálnici. Po více osmi stovkách ujetých kilometrů si tak řekla o 6,4 l/100 km. Dostat se v běžném provozu přes sedm litrů vyžaduje hodně práce.

Lehká a dovedná
Testovaná verze s pohonem všech kol važí pouhých 1 235 kg. Z toho pramení její obratnost a jistá hravost. S Vitarou úplně v pohodě zaparkujete ve městě, neztratí se v lehčím terénu ani na dálnici. Oproti konkurentům je Vitara mrštná a její řízení je velmi snadné, což je ideální pro městský provoz. Nejvíce nás Vitara překvapila na okresních silnicích plných zatáček. I přes jednoduchou zadní nápravu s torzní příčkou je stabilita vozu za všech okolností výtečná. Problém nepředstavují ani rozmlácené komunikace. K tomu je nutné přičíst precizní řazení a rychlé reakce motoru na plynový pedál. A najednou před Vámi stojí velmi zábavný vůz, který se neztratí díky pohonu všech All Grip ani v terénu. Jasně, chybí tu bývalá robustnost, což poznáte zejména při snaze vyjet prudké stoupání (odér spálené spojky se nezapře). Přesto Vitara poskytuje světlou výšku 185 mm, přechodový úhel 17,7° a nájezdové úhly 18,2° vpředu a 28,2° vzadu.



Všechny specifikace nové Vitary mají v základní výbavě asistent pro rozjezd do kopce HHC (Hill Hold Control). Modely s pohonem všech kol ALLGRIP od výbavy Premium disponují asistentem sjíždění svahů HDC (Hill Descent Control), který automatickým přibrzďováním jednotlivých kol stabilizuje vozidlo při zdolávání svahu a umožňuje tak řidiči plně se soustředit na řízení bez rizika nekontrolovaného smyku. Systém HDC funguje pouze v jízdním režimu LOCK.

Benzínové verze dostupnější
Nejlevněji pořídíte Vitaru s benzínovou šestnáctistovkou v kombinaci základní výbavy Comfort a pohonu pouze předních kol. Za Vitaru tak zaplatíte minimálně 386 700 Kč, přičemž za pohon všech kol 4x4 AllGrip je nutné připlatit 53 750 Kč (zde musíme upozornit, že s rostoucím stupněm výbavy se příplatek za 4x4 mírně snižuje). Připlatit si můžete za automatickou šestistupňovou převodovku. Tu pořídíte u verze s pohonem pouze přední nápravy od druhého stupně výbavy Premium za příplatek 43 400 Kč a u pohonu všech kol až od třetí výbavy Premium. Diesel 1.6 DDiS je pak výsadou pouze dvou nejvyšších výbavových stupňů Elegance a Elegance Panorama, proto cena v případě vznětové motorizace začíná minimálně na 531 450 Kč. Za námi testovanou Vitaru 1,6 VVT Elegance 4x4 dáte 503 250 Kč, přičemž Vám nebude nic chybět.



Vitara v duchu doby
Nově pojatý model vyslyšel požadavky zákazníků a odklonil se od robustně pojatého a terénně zdatného vozu k civilnějšímu pojetí, které osloví větší skupinu zákazníků. K tomu přidává moderní osobitý styl a žádané bezpečnostní prvky. Jistá vyhraněnost je pryč, přesto nemůžeme Suzuki upřít snahu jít vlastní cestou. Automobilka vsadila v případě benzínového motoru na atmosférickou šestnáctistovku a dokazuje, že to jde i bez přeplňování. Vitara je zajímavý moderním vozem, který převyšuje konkurenci svou obratností, lehkostí, dobrými jízdními vlastnostmi a zajímavou cenovkou.

Plusy
+ vzhled a možnosti přizpůsobení karoserie
+ jízdní vlastnosti na silnici
+ obratnost
+ příjemné řízení
+ motor (jde to i bez přeplňování)
+ spotřeba paliva
+ nízká hmotnost
+ pořizovací ceny
+ jednoduchý a přehledný interiér
+ výhled

Mínusy
- absence rezervního kola (nelze ani připlatit)
- diesel až od třetího stupně výbavy
- menší variabilita
- povrzávání plastů
- vyšší hluk nad 130 km/h
- jen dotykové ovládání multimediální systému
- ovládání palubního počítače

Technické údaje Suzuki Vitara 1.6 VVT, Elegance, 4x4, Orange
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1586 ccm
Výkon:  88kW/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 156Nm/4400 ot./min.
Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12 s
Spotřeba - kombin.: 5,6 l/100 km
Spotřeba - město: 6,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,1 l /100 km
Objem pal. nádrže: 47 l
Délka/šířka/výška: 4175/1775/1610 mm
Rozvor: 2500 mm
Zavazadelník: 375/1120 l
Provozní/celková hmotnost: 1235/1730kg
Základní cena: 386.700 Kč (1.6 VVT, 4x2, Comfort)
Cena test modelu: 503 250 Kč (1.6 VVT, 4x4  Elegance)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Suzuki

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity Fotografie k článku Test: Suzuki Vitara - změna identity
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet