Test: Peugeot 308 GT SW 2.0 BlueHDI - zatím nejlepší 308

15. 10. 2015
Sdílet článek

Co jiná motorizace v Peugeotu 308, to jiné nastavení podvozku. Benzínové tříválce se hodí do města, diesely na dálky a verze GT pro řidiče gurmány. Benzínové GT nebylo vůbec špatné, o to víc nás lákalo GéTéčko se vznětovým srdcem. S tím jsme nakonec ujeli za týden přes tisíc kilometrů po vlastech českých.

Poprvé se 308 SW v provedení GT ukázala v loňském roce na domácím autosalonu v Paříži. Na český trh doputovala v březnu následujícího roku v benzínové a naftové verzi. Zážehová verze prošla naším testem hned po uvedení na trh, na dvoulitrový diesel BlueHDi jsme si museli počkat. A čekání se vyplatilo. Kromě odlišného paliva panuje hlavní rozdíl v převodovkách. Benzínový motor pořídíte s manuálem, kdežto diesel je dostupný pouze s automatickou převodovkou EAT6.


Dynamika z něj vyzařuje
Verzi GT poznáte na první pohled podle log GT, dvojice koncovek výfuku a celkové vizáže. Vůz působí dynamičtěji a celkově nižším dojmem. Například znáček lva se přestěhoval z kapoty doprostřed mřížky chladiče, která dostala výraznější lamely. Jiný je také přední nárazník. Místo mlhovek se nastěhovaly LED blinkry, jejichž diody se postupně rozsvěcují v tom směru, kam chce řidič odbočit.



Interiér se povedl
Kabina verze GT se na první pohled výrazně neliší od běžné 308. Až podrobnější zkoumání odhalí lepší materiály. Interiéru dominuje malý volant s přístrojovou kapličkou nad volantem. Tu někteří novináři kritizovali při uvedení na trh, my však výraznější problém neměli. Specialitou modelu GT jsou hliníkové pedály nebo elektrické seřizování předních sedadel doplněných o masážní programy. Testovaná sedadla se povedla, dokáží skvěle podržet tělo v zatáčkách a ani po několika hodinové jízdě nejsou zdrojem bolestí.

Na středovém panelu prozradí verzi GT startovací tlačítko a vedle něj umístěné tlačítko Sport. Po aktivaci režimu Sport se budíky vybarví červeně a displej v přístrojové kapličce zobrazí hodnoty aktuálního výkonu, točivého momentu a plnícího tlaku turbodmychadla. Přepnutím o krok dále si můžete změřit hodnoty přetížení (jak bočního, tak ty naměřené při akceleraci či brždění).



O zvyk je otáčkoměr s opačně cejchovanou stupnicí (ručička se na něm pohybuje zprava doleva). Středovému panelu vévodí téměř desetipalcový dotykový displej, který vyniká příkladným rozlišení. Pomocí displeje se bohužel ovládá nejen multimediální systém či navigace, ale také klimatizace. To může být pro někoho méně pohodlné (klasické kruhové otočné ovladače považujeme za komfortnější řešení). Displej slouží i obrazu parkovací kamery.

Celkově 308 SW uvnitř působí poměrně stísněným dojmem, což je podle nás záměr samotné automobilky. Lidé v Peugeotu totiž moc dobře vědí, že pokud by byla 308 prostornější, ohrozí prodeje většího modelu 508 nebo prodeje svých MPVéček. Nejlepší situace panuje na místě spolujezdce. Tam se za sebe posadí pasažéři vysocí více než 180 cm, což je dáno značně vykrojenou palubní deskou.

Zavazadelník nabídne 470 litrů využitelného objemu. To vzhledem k pravidelným tvarům není vůbec špatné. Zejména pak šířka a hloubka zavazadelníku je nadprůměrná. Kufr můžete navíc zvětšit skklopením asymetricky dělených sedáků zadních sedadel.



Testovaný vůz byl vybaven příplatkovou panoramatickou střechou, která nezpůsobovala při jízdě žádné klasické neduhy. Ve voze nechyběl ani příplatkový aktivní tempomat. Ten umí udržovat vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, kterou si řidič nastaví v rozmezí od jedné sekundy do dvou. Dost často se však v praxi deaktivoval, jelikož funguje pouze při rychlostech nad 40 km/h a v případě, že rozdíl rychlostí mezi vaším vozem a autem před vámi není vyšší než 30 km/h.

Silný diesel nezná turboefekt
Vznětový dvoulitr BlueHDi poskytuje výkon 133 kW, což je o 2 kW méně než například u Octavie Combi RS. Přestože Peugeot ve srovnání s Octavií má vyšší točivý moment (400 Nm), jeho vrchol je k dispozici v užším spektru otáček. Papírově 308 ztrácí na Octavii ve zrychlení na stovku (8,6 vs 8,2 s) i v maximální rychlosti (218 vs 230 km/h), což je dáno zejména vyšší hmotností francouzského stroje (1520 kg vs mladoboleslavkých 1400 kg). V praxi bychom však volili francouzkou variantu. Ta poskytuje lineární zátah, který je příjemnější z pohledu dlouhodobého využívání při delších trasách. Také automatická převodovka se chová oproti DSG uhlazenějším dojmem.



V běžném proovzu lze jezdit za pět litrů, pokud však budete využívat více výkonu a jezdit nad dovolené rychlostní limity, spotřeba se ustálí na 6 litrech. Budete-li létat po dálnicích, často předjíždět a dosahovat vysokých rychlostních průměrů, počítejte s odběrem 7,5 l/100 km.

Dlouhé cesty = radost
Speciálně naladěný podvozek "GéTéčka" je vpředu snížen o 7 mm a vzadu o 10 mm. Nastavení sice dovoluje ostřejší jízdu, nejvíce však podvozek oceníte při běžném cestování a dosahování vysokých rychlostních průměrů. Dieselové GT si skvěle vede na dálnicích a rychlostních silnicích, kde poskytuje vysokou dávku komfortu. Špatné to není ani na rozbitých silnicích. Tuhý podvozek dokáže díky skvělému odladění výtečně filtrovat nerovnosti i větší díry. Při ostré jízdě se karoserie dokáže mírně zhoupnout, to však nic nemění na faktu, že vůz se drží silnice jako přikovaný a ani v extrému není záludný. Jen těžko si vybavíme lépe nastavené kombi bez víceprvkové zadní nápravy. Zde francouzská automobilka ukázala, že když chce, umí podvozek nastavit doopravdy ukázkově.



V nízkých rychlostech podvozek 308 GT příjemně houpe, je komfortní a zbyven rázů od nerovností. Při rychlých přesunech po dálnici je vůz maximálně stabilní a v tomto ohledu si nezadá s vozy o třídu většími. K našemu překvapení znamenitě fungoval i stop-start systém, který většinou kritizujeme a hned po usednutí za volant vypínáme. To však nebyl případ 308, které se dostalo systému s verzibilním alternátorem (dražší řešení, kde opětovné startování probíhá tiše pomocí tichého řemenu alternátoru).

Opravdové GT
Za ostře pojatou verzi GT v dlouhém provedení aktuálně zaplatíte téměř o sto tisíc méně než za Octavii RS Combi TDI DSG. Vznětová 308 GT v provedení kombi (SW) vyniká zejména při rychlých přesunech po dálnici a v oblasti poskytovaného komfortu. Díky nízké stavbě vozu není problém letět přes Německo neustále dvoustovkou a užívat si nevídané pohody. Špatné to není ani v zatáčkách či na rozmlácené dálnici. Peugeot si na tomto modelu dal hodně záležet a je to vidět. Přestože diesel nedokáže jezdit za udávanou spotřebu, Vaše peněženka se nemusí u čerpací stanice obávat průvanu.

Plusy:
+ silný motor bez turboefektu
+ dobře fungující stop-start (rychle vypínatelný)
+ stabilita na dálnici
+ plynule řadící automat
+ bohatá výbava
+ malý volant
+ přední sedadla
+ stop-start lze vypnout tlačítkem
+ zavazadelník a variabilita

Mínusy:
- nelze pořídit s manuální převodovkou
- vzhledem k rozvoru méně místa vzadu a nepoužitelné zadní opěrky hlav
- dost omezení u příplatkového aktivního tempomatu
- opačně cejchovaný otáčkoměr
- ovládání klimatizace pouze přes LCD
Technické údaje Peugeot 308 GT SW 2.0 BlueHDi, EAT6
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1997 ccm
Výkon: 133kW(180k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 400Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost:  218 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,6 s
Spotřeba - kombin.: 4,1 l/100 km
Spotřeba - město: 4,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   537 l
Délka/šířka/výška: 4175/1775/1610 mm
Rozvor: 2500 mm
Zavazadelník: 610 l
Provozní/celková hmotnost: 1595/2020 kg
Základní cena: 412 000 Kč (SW Access, 1.2 Puretech, MT5)
Cena test modelu od: 681 000 Kč (GT SW 2.0 BlueHDi EAT6)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč