Test: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi - jak si vede diesel s automatem?

Z čistě praktického hlediska není aktuálně důvod kupovat Insignii. Ta je totiž větší než Astra pouze zvenku. Pokud tedy toužíte po Insignii, počkejte si na novou generaci a zatím si kupte Astru. Důvodů máme více než dost.

Nová Insignia Grand Sport se do Česka dostane až v červnu. Do té si Opel musí vystačit s dosluhující generací, přičemž její koupě nemá podle nás vůbec žádný smysl. Pojďme se proto podívat na Astru v provedení kombi poháněnou vznětovou šestnáctistovkou CDTi ve spojení s automatickou převodovkou.


Opel Astra Sports Tourer je ve srovnání se svým předchůdcem úplně jiné auto, i když karoserie prošla pouze evolucí. Karoserie má při délce 4702 m, šířce 1871 mm (se sklopenými zrcátky) a výšce 1499 mm shodné rozměry jako předchozí model, uvnitř však nabízí více místa pro posádku i zavazadla. Vnitřní výška nad předními sedadly je větší o 26 mm a na zadních sedadlech je o 28 mm více místa pro nohy.

Kompaktní konstrukce a lehká karoserie umožnili redukci hmotnosti vozu až o 200 kg. K tomuto přispělo využití vysoce pevných ocelí, modifikace na podvozku a nové výrobní metody. V základní verzi má Astra Sports Tourer pohotovostní hmotnost jen 1263 kg (včetně řidiče), což je o 130 kg méně, než v případě porovnatelného modelu předchozí generace.

Astra poskytuje dostatek prostoru nejen vpředu, ale i vzadu. Tam dva cestující s výškou do 190 cm nalezenou dostatek pohodlí. Zadní sedadla Astry Sports Tourer nové generace mohou být za příplatek 6 000 Kč dělená na tři části v poměru 40/20/40 (základ je 60/40), na přání (za 3 500 Kč) se dodává systém kolejniček a dělicích sítí FlexOrganizer.

Novinkou jsou dveře zavazadlového prostoru, které lze otevřít i zavřít bez fyzického dotyku. V kombinaci se systémem bezklíčového odemykáni dveří “Keyless Open” stačí pro ovládání pátých zadních dveří jen malý pohyb nohy vedený pod zadním nárazníkem. Maximální objem zavazadlového prostoru činí 1630 litrů, kdežto v klasickém pětimístném uspořádání pojme průměrných 540 litrů. Ty jsou ovšem díky pravidelnosti zavazadelníku skvěle využitelné. Objednat si můžete dojezdové rezervní kolo (+ 1 800 Kč) či plnohodnotnou rezervu (+ 2 500 Kč).

Palubní deska působí přehledněji, zbavila se řady tlačítek a vyjma základní výbavy ji zdobí velký barevný displej. Nový systém ovládání je intuitivní, nejpoužívanější prvky lze stále ovládat tlačítky, ty méně používané pak dotykově pomocí displeje.

Pochvalu zaslouží přední ergonomická sedadla u kterých lze prodlužovat sedák, stejně jako u vozů BMW. Ty se chlubí certifikátem německé asociace lékařů - ortopedů. Příplatek za ně činí patnáct tisíc korun, a pokud častěji jezdíte, rozhodně si za ně připlaťte. Záda z nich nebolí a dají se nastavit v osmi směrech. Ve výbavě nechybí ani vyhřívaný volant či možnost vyhřívání nejen předních, ale i zadních sedadel. Za 45 000 Kč můžete mít ve dvou nejvyšších výbavách ventilovaná přední sedadla s masážní funkcí. U vznětových dieselů je pak standardně dodávané elektrické topení QuickHeat (příplatek u ostatních motorů činí 7 400 Kč), přičemž nezávislé topení s dálkovým ovladačem vyjde vždy na stále přijatelných 30 000 Kč. A když jsme u těch příplatků, zmínit musíme sadu pro autoškoly za 18 000 Kč, kdy se Opel postará o montáž pedálů u spolujezdce a celkovou přestavbu na vůz vhodný pro výuku žáků v autoškole.

Kromě toho má řidič k dispozici např. zdokonalený systém čtení značek Traffic Sign Assist, systém pro udržování jízdního pruhu Lane Keep Assist s aktivní korekcí řízení nebo systém Forward Collision Alert s funkcí Collision Imminent Braking, který dokáže v kritické situaci automobil zabrzdit až do úplného zastaveni při rychlostech do 40 km/h. Posádce nechybí například možnost internetového připojení prostřednictvím sítí LTE.

Další novinkou jsou inteligentní adaptivní světlomety IntelliLux LED®. Ty umožňují jízdu mimo město s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by docházelo k oslňování ostatních řidičů. Reflektory automaticky přizpůsobují dosah a rozdělení světelného paprsku podle momentální situace v provozu. Když kamera zaregistruje světla protijedoucích vozidel nebo koncové světlá vpředu jedoucích aut, patřičné LED segmenty se deaktivují. Přitom zbytek silnice i okraje vozovky zůstávají stále osvětlené. Unikátní LED světla proto výrazně zvyšují aktivní bezpečnost všech účastníků provozu.

Pod kapotou Astry je možné mít hned několik pohonných jednotek. Pod kapotou můžete mít třeba benzínový litrový přeplňovaný tříválec s výkonem 77 kW, klasickou čtyřválcovou šestnáctistovku o výkonu 74 kW nebo její přeplňovanou verzi Turbo s výkonem 92 nebo rovnou 110 kW. Zmlsanější mohou sáhnout po přeplňované šestnáctistovce Turbo o výkonu 147 kW. Nabídka vznětových pohonných jednotek se omezuje na šestnáctistovky CDTi naladěné hned v několika výkonnostních verzích. Dieselový základ tvoří verze o výkonu 70 kW, dále je k dispozici varianta s výkonem 81 kW a vše zastřešuje verze s výkonem 100 kW. A komu to nestačí, může sáhnout po verzi BiTurbo s výkonem 118 kW.

Zkoušená jedna-šestka ve spojení s automatickou převodovkou je maximálně povedeným společníkem. Jízda s touto kombinací umí být maximálně plynulá a pohodlná. Čtyřválec je tichý, klidný, dostatečně výkonný a hlavně úsporný. Automat řadí naprosto výtečně (plynule a hladce) a hodí se pro každodenní používání. Přestože samotný agregát působí v nízkých otáčkách ospale (reakce na pokyny plynového pedálu nejsou zrovna nejrychlejší), nic tragického to není.

Dlouhodobě lze jezdit za rovných pět litrů. My však doslova létali a výsledná spotřeba po pěti stovkách najetých kilometrů se ustálila na hodnotě 5,8 l/100 km. Na uvedené porci najetých kilometrů byly třetinově zastoupeny jízdy po ucpané Praze, třetinově dálnice a poslední díl připadal na rychlejší přesuny po komunikacích mimo obce.

Jízda je snadná, v praxi jen šlapete na plyn a brzdu a k tomu točíte volantem. Astra ochotně mění směr jízdy, poskytuje dostatečnou jistotu i na rozbitém asfaltu a překvapuje poskytovaným komfortem. Německá automobilka (stejně jako u předchozí generace) použila zadní nápravu tvořenou torzní příčkou doplněnou o Wattův přímovod (dvojice pák upevněných na středový čep). Tento mechanismus zdokonaluje ustavení kol zadní nápravy a umožňuje použití měkčích pouzder starající se o komfortnější jízdní projev, aniž by utrpěla ovladatelnost vozu. Toto řešení zadní nápravy můžete získat za 6 000 Kč k motoru  1.4 Turbo/110 kW spojeném s manuální převodovkou nebo k dieselu 1.6 CDTi/100 kW s manuální i automatickou převodovkou. Standardem je pak pro vrcholné motorizace 1.6 Turbo a 1.6 BiTurbo.

Dálková světla se přepínají sami, sympatická je také možnost nastavení citlivosti přednárazového systému ve třech krocích. Pokud jste zvyklí lepit se někomu na zadek, určitě tuto možnost využijete a Astra nebude přecitlivělá na ostřejší jízdní styl. Samotné odhlučnění je na průměrné úrovni a snese srovnání s většinou konkurentů.

Opel Astra Tourer je povedeným vozem, který odpovídá německým zvyklostem, poskytuje vše, co od něj v této kategorii automobilů můžete očekávat, a nemá závažnější chybu. Jak si ovšem vede ve srovnání s modernějším konkurentem? Renault Megane Grandtour 1.6 dCi se Astře nedokáže přiblížit jízdním projevem, ovládáním na špatných silnicích ani poskytovaným komfortem. Přičteme-li k tomu horší ergonomii a méně místa vzadu, vychází Astra z tohoto srovnání vítězně. A to je pádný důvod, proč si Astru koupit.

Plusy
+ Design
+ Nízká hmotnost
+ Rozsáhlé možnosti příplatkové výbavy
+ Příplatková přední sedadla
+ Světlomety LED Matrix
+ Lehkost jízdního projevu
+ Příjemně naladěný automat
+ Přesné řízení
+ Spotřeba paliva

Mínusy
- Hluk od kol na mokré silnici
- Nedomyšlená páčka stěračů
- Pomalejší reakce motoru
 

Technické údaje Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi A/T
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598ccm
Výkon: 100kW(136k)/3500-4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/2000-2250 ot./min.
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,1 s
Spotřeba - město.: 5,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,5 l /100 km
Objem pal. nádrže: 48 l
Délka/šířka/výška: 4702/1809/1510 mm
Rozvor: 2662 mm
Zavazadelník: 540/1630 l
Pohotovostní hmotnost: 1350/1975 kg
Spotřeba během testu: 5,8 l/100 km
Cena test. modelu: 572 900 Kč

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč